2 920 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Jag vill bli installationselektriker, kan jag bli det?
Hej hoj!
Jag vill bli en elektriker, men jag är vilse. Jag tycker kraven är olika vart man än kollar..
Jag gick elektronik-datorteknik på gymnasiet, det innebär att jag har läst kurser som:
Ellära A, Styrteknik A, Digitalteknik A/B, Elkompetens A, Elektronik grundkurs osv. Dock inte Ellära B och Elkompetens B.
Efter gymnasiet hoppade jag på en KY-utbildning, hade planer på att bli eldistributions-tekniker. Nu är jag dock mer sugen på vanlig elektriker, tror det skulle passa mig bättre.
Jag är snart klar med KY-utbildningen.. Jag har snart läst all teori för AB, och en del annat. Men jag har inte allt som krävs för BB1.
Ifall man kollar på ECYs krav för lärlingar så har jag inte alla kurser. Kan jag inte bli installationselektriker då? Jag tycker ju att min teori för AB ska trumfa BB1.
Hjälp mig att förstå det hela! Jag är skapligt förvirrad. Är det ECY som man ska lyssna på? Har dom rätt, går det inte göra på något annat sätt?
Imorgon, måndag, ska jag gå iväg och prata med ett installationsföretag här i byn. Men jag vill veta helt säkert vad som är korrekt. Var kan man ringa/maila för att få saker helt bekräftade?
Lite luddigt, men jag hoppas på lite svar
Tack på förhand
Hälsningar Henke
Jag vill bli en elektriker, men jag är vilse. Jag tycker kraven är olika vart man än kollar..
Jag gick elektronik-datorteknik på gymnasiet, det innebär att jag har läst kurser som:
Ellära A, Styrteknik A, Digitalteknik A/B, Elkompetens A, Elektronik grundkurs osv. Dock inte Ellära B och Elkompetens B.
Efter gymnasiet hoppade jag på en KY-utbildning, hade planer på att bli eldistributions-tekniker. Nu är jag dock mer sugen på vanlig elektriker, tror det skulle passa mig bättre.
Jag är snart klar med KY-utbildningen.. Jag har snart läst all teori för AB, och en del annat. Men jag har inte allt som krävs för BB1.
Ifall man kollar på ECYs krav för lärlingar så har jag inte alla kurser. Kan jag inte bli installationselektriker då? Jag tycker ju att min teori för AB ska trumfa BB1.
Hjälp mig att förstå det hela! Jag är skapligt förvirrad. Är det ECY som man ska lyssna på? Har dom rätt, går det inte göra på något annat sätt?
Imorgon, måndag, ska jag gå iväg och prata med ett installationsföretag här i byn. Men jag vill veta helt säkert vad som är korrekt. Var kan man ringa/maila för att få saker helt bekräftade?
Lite luddigt, men jag hoppas på lite svar
Tack på förhand
Hälsningar Henke
Elektriker kan du bli om någon vill anställa dig, nån behörighet behöver du inte. Teoretiskt kan man arbeta som elektriker helt utan utbildning. Frågan är bara om nån vill anställa dig med dom kunskaper du har. Sedan kanske du inte får nått certifikat men även det saknar i princip betydelse, jag känner många duktiga elektriker som saknar certifikatet.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Är väl inget fel att jobba under en behörig en tid, skaffa sig timmar och erfarenhet och sen kanske läsa upp till allmän behörighet nån dag i veckan under ett år...vips så kan du starta eget... I stora drag...
Hör med någon elfirma om någon slags anställning. Du börjar att gå med och lära dig och ju mer du kan borde ju lönen höjas. Det viktigaste är att du är duktig och trevlig
känner du att du vill ha mer kunskap kan du ju som sagt läsa extra när det passar. Lycka till !
Hans kusinEyEr0n skrev:
Då var jag 12år, om du såg någon liten grabb var det väl kanske jag.
Jobbar du som installationselektriker eller eldist.tekniker nu? Taskigt med jobb på högspänningssidan nu.. Tänkte köra några år som installationselektriker, kan jag plocka ut ABL sen också.
Klicka här för att svara