5 843 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Exempel på mindre bra rördragning. :-)
Dessa bilder har jag visat förr, men de passar här. Förra ägaren har rivit en vägg och därmed kapat rören som gick upp i väggen. För att få ström till kvarvarande installation skarvade han så här snyggt. Observera också att det går två röda rk i röret som matar ett ojordat vägguttag. Fotona är tagna från krypgrunden efter att jag plockat ner isoleringen.
Jag har själv syndat en gång och åstadkommit så skarpa hörn på flexslangen från Jula att jag inte fick igenom dragtråden. Det löste sig med en papperstuss, ett snöre och en dammsugare.
Erik

Jag har själv syndat en gång och åstadkommit så skarpa hörn på flexslangen från Jula att jag inte fick igenom dragtråden. Det löste sig med en papperstuss, ett snöre och en dammsugare.
Erik

P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 453 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 453 inlägg
Angående bilden i inlägg #5 (Den med ihopbuntade slangar)
Är ni säkra att det är just kraftkabel som ska gå i dom?
Den kanske är media/ethernet/koax etc.
Är det kraftkabel så ser det ju inte roligt ut dock.
Är ni säkra att det är just kraftkabel som ska gå i dom?
Den kanske är media/ethernet/koax etc.
Är det kraftkabel så ser det ju inte roligt ut dock.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Och kommer du till industrifastigheter så ska det projekteras med kabelstegar och dylikt.elmont skrev:Eftersom man inte har en aning om vilken typ av hus det handlar om i det här fallet samt att man inte har en aning om vad det är för ledning som ska ligga i rören finns i det här fallet inget rätt eller fel.
Naturligtvis måste varje elinstallation anpassas till just det enskilda fallet. Rörläggning måste naturligtvis anpassas till rådande omständigheter.
Så i vanliga bostäder är det knappast några problem med sammanbuntningen, är det affärslokaler, kontorslokaler eller nån annan typ av företag KAN det vara ett problem.
Där man oftast kan ha lite "problem" med sammanlagringen är i industrin där man ofta har maskiner vars kabelarea anpassas till maskinens effekt och då ofta kommer att ligga nära kabelns belastningsförmåga.
Klicka här för att svara