Vår inkommande el går via en elstolpe mitt i trädgården ned till en markledning vidare in i huset och har gjort så sedan1960. Fortum som äger nätet brukar var 8:e år inspektera och även boxen som sitter på stolpen.
Senast muttrade inspektören om att nollan var sådär i boxen men menade att det håller några år till och lämnade det hela utan åtgärd.
Finns det något jag kan göra för att säkerställa att det inte bara håller några år till utan att det faktiskt är ok. Grannen hade problem med sin nolla för några år sedan och denna fastighet fick el ungefär samtidigt.
Senast muttrade inspektören om att nollan var sådär i boxen men menade att det håller några år till och lämnade det hela utan åtgärd.
Finns det något jag kan göra för att säkerställa att det inte bara håller några år till utan att det faktiskt är ok. Grannen hade problem med sin nolla för några år sedan och denna fastighet fick el ungefär samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
"Nollan" är förmodligen en PEN (kombinerad nolla och skyddsjord), och sådana får under inga omständigheter vara "sådär". Avbrott i PEN gör att alla utsatta delar (höljet på alla skyddsjordade apparater) blir spänningssatta.
Det finns ingenting du kan/bör göra själv. Möjliga åtgärder som jag ser är att byta ut den kabel som är "sådär" och/eller installera ett lokalt jordtag och skyddsutjämna huset. I första hand är det väl nätägaren som ska titta på det här igen.
Det finns ingenting du kan/bör göra själv. Möjliga åtgärder som jag ser är att byta ut den kabel som är "sådär" och/eller installera ett lokalt jordtag och skyddsutjämna huset. I första hand är det väl nätägaren som ska titta på det här igen.
Nix, det är inget jag tänker pilla med själv. Men jag var lite invaggad i falsk trygghet att ledaren in i huset är OK och det var ren slump som jag började prata med inspektören. Problemen med det du beskriver gör att jag började fundera på vad han egentligen menade och tänker kontaktan fortum om saken. Men var lite nyfiken om det är mitt eller deras ansvar hur det står till i boxen på stolpen.
Kan inte tänka mig att nollan skulle vara undermålig eller utgöra nån fara, skulle "inspektören" se en brist som ev. kunde utgöra en fara så blir det säkert fixat rätt omgående. Det är väl därför han inspekterar.
Den här snubben var inte direkt förtroendeingivande, de flesta trodde det var någon som rekade för inbrott och det var påskdagen.elmont skrev:
Edit: då jag började prata med ha så framkom att det var ett helt legitmt uppdrag från fortum som han var här, han bodde i Norrland och tyckte att det var fint väderboch han och hunden lika gärna kunde åka omkring och få betinget gjort. Men nollan var det inget han tänkte ta vidare sa han.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag reagerade på håller några år till vilket jag skulle tolka som att PEN var på väg att lossna eller gå av. Sa han verkligen så?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kolla upp det så kan du sova lugnt! Som Bo säger så är nollsläpp ingenting man vill ha!
Den som säger något annat (Elmont
) ska vara tyst.
//Patrik
Den som säger något annat (Elmont
//Patrik
Är det du kallar "boxen" en servissäkringslåda dvs en kapsling med säkringar i?
Oberoende så är det inte din del och inte ditt ansvar, men det vore ju troligtvis lätt att åtgärda eventuella brister där även under drift. Det var ett märkligt sätt av honom att nämna något öht och sen inte ge order om att fixa det, särskilt som problem med "nollan" inte är kul att råka ut för. Du kanske kan ta några bilder och lägga här, vore intressant att se vad han kan ha menat.
Oberoende så är det inte din del och inte ditt ansvar, men det vore ju troligtvis lätt att åtgärda eventuella brister där även under drift. Det var ett märkligt sätt av honom att nämna något öht och sen inte ge order om att fixa det, särskilt som problem med "nollan" inte är kul att råka ut för. Du kanske kan ta några bilder och lägga här, vore intressant att se vad han kan ha menat.
Och var det en "gubbe" med hund var det troligtvis en som var ute och kollade om stolparna var angripna av röta.
Jag känner en lite flyktigt, han är norrlänning och åker runt i hela landet och sniffar på stolpar. Var det han så kan jag säga att han har viss hand med djur men ytterst begränsade (inga) kunskaper om det elektriska.
Jag känner en lite flyktigt, han är norrlänning och åker runt i hela landet och sniffar på stolpar. Var det han så kan jag säga att han har viss hand med djur men ytterst begränsade (inga) kunskaper om det elektriska.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
*rofl*
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Haha elmont
Ja man kan ju undra vad han menade med att nollan var lite "sådär"
Ja man kan ju undra vad han menade med att nollan var lite "sådär"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den kanske var röd.
Protte
Protte
ta en bild....
Försökte ta en bild idag, men skåpet på stolpen kräver en triangelnyckel eller vad det heter, har öppnat sådana förr men denna gick inte att rubba, så tyvärr. Men det var rejält med rost på alla skruvar, slangklämmor undertill, så det är nog en del fukt inne i boxen.
Ang "inspektören" så hade han en riktigt sunkig volvo, men den hade han köpt billigt och tänkte lämna kvar då jobbet var klart. Försökte sälja på han min Terrano, men det hade han tydligen redan haft två av som var helt kass efter 30.000 mil. Jycken sniffade inte på stolparna, låg bara och sov. Däremot var kikaren han hade för att kolla kopplingarna i stolpen riktig fin, men jag fick hjälpa han att förklara vart ledningarna gick.
Tack för svaren, kommer ringa fortum i veckan och höra vad de tycker. Återkommer...
Ang "inspektören" så hade han en riktigt sunkig volvo, men den hade han köpt billigt och tänkte lämna kvar då jobbet var klart. Försökte sälja på han min Terrano, men det hade han tydligen redan haft två av som var helt kass efter 30.000 mil. Jycken sniffade inte på stolparna, låg bara och sov. Däremot var kikaren han hade för att kolla kopplingarna i stolpen riktig fin, men jag fick hjälpa han att förklara vart ledningarna gick.
Tack för svaren, kommer ringa fortum i veckan och höra vad de tycker. Återkommer...