Upptäckte ett nytt fenomen. När jag kopplade in ett nytt elelement med nattsänkning till centralen så blev det konstant nattsänkning på alla element. Mätte och upptäckte att det var ca170V på nattsänkningstråden (skall var noll vid natt och inget vid dag).
I centralen sitter ett kopplingsur som ombesörjer natt/dag. Kopplar jag isär nattsänkningstrådarna vid uret så tappar jag spänningen. Mäter jag mellan trådarna eller mot noll så finns inget. Men direkt jag lägger ihop dom så får jag spänning.
Varför blir det så och hur skall jag bli av med spänningen.

Som du säger så måste det vara inducerat. Prova att belasta tråden något, exvis med en glödlampa, och se om spänningen försvinner.

Edit: Möjligen kan det vara så att det nya elementet lägger ut en svag ström på styrtråden och att denna ger upphov till spänningen.

Redigerat:
Vanligtvis fungerar nattsänkningen så att när den är aktiv (natt) kopplas nollan (på nattsänkningstråden) in, då får man ingen spänning på tråden. När nattsänkningen inte är aktiv (dag) bryts nollan och tråden blir spänningssatt.
Nattsänkningen består av ett motstånd som det flyter en liten ström genom, det fungerar som ett mini element och värmer temperaturkännaren så att styrenheten tror att det är lite varmare i rummet.

Är det verklig så simpelt att man lurar tempkännaren med värme (motstånd). Jag trodde man löste det med elektronik. Glömde säga att det inte är bimetall utan elektronisk termostat.
Problemet kvarstår att elementen inte går till dag utan hela tiden är på nattsänkning.
Har löst det tillsvidare med att koppla ur nattsänkningen vid kopplingsuret till det nya elementet.
Nu har de flesta elementen dag/natt funktion.

Den spänning som mäts i en fritt svävande (eller med hög impedans) ledare som befinner sig nära en spänningsförande ledare uppstår genom kapacitiv koppling (de två ledarna bildar en kondensator).

En inducerad spänning är den spänning som uppstår i en ledare som befinner sig i ett varierande magnetfält (som i en transformator) och fenomenet kallas för induktion, så visst, teoretiskt, skulle det kunna uppstå spänning på detta vis oxå, men då krävs att det flyter ström i den första ledaren (så att ett betydande spänningsfall uppstår i den) och den andra ledaren som man mäter på har lindats många varv kring den.

OK vi säger kapacitiv koppling istället.
Fattar inte ändå hur mitt fenomen uppstår.

Alltså om jag nu mäter vid kopplingsuret och det är dag=inte nolla har jag ingen spänning.
Om jag nu mäter på den fritt hängande ledaren till det nya elementet har jag ingen spänning.
Mäter jag mellan den fritt hängande ledaren och den andra nattsänkningsledaren på kopplingsuret har jag ingen spänning.
Men om jag lägger in den fria ledaren på kopplingsuret med den andra nattsänkningsledaren får jag ca 170V ?????? Jag fattar nada.

Du har motståndet jag skrev om i serie med din mätare (och "fasen" kopplad på andra sidan motståndet), och ja det är så simpelt att värmen från ett motstånd påverkar det värmeberodende motståndet som i sin tur styr elektronken.

Om det är olika fabrikat på elementen så är det ju inte alls säkert att dom fungerar tillsammans, utan ger upphov till konstiga fenomen.

Ja det är olika fabrikat. Det är möjligt det inte funkar med ett enpoligt kopplingsur får väl byt mot ett tvåpoligt så de olika elementen separeras.

Där ser man vad enkla lösningar det finns. Men det borde väl inte bli spänning om slingorna kopplas samman. När de är ensamma och änden "svävar" blir det ingen spänning .Men när de kopplas ihop blir det spänning?

Det är naturligtvis omöjligt att veta varför, om man inte vet exakt vilka olika "komponenter" som ingår och hur dom fungerar i detalj. När man väl vet det brukar förklaringen vara enkel och självklar.

Man får väl nöja sig med att det är såhär och lösa problemet med ett tvåpoligt kopplingsur.

Är elementen inkopplade på olika faser? I så fall bör nog nattsänkningstrådarna från varje fas hållas isär (när dom inte har kontakt med noll) om det fungerar så som beskrivs ovan. Kopplas dom ihop så går det ju ström genom motstånden i båda elementen !? Kan nattsänkningen verkligen vara så simpelt och felbenäget konstruerad?

Om det var konstruerat med motstånd borde jag väl få 240V om jag mäter mot noll?

Ja det är lite svårt att få det att gå ihop med vad du skriver i #6. Kan du förklara hur du mätte detta igen.

OK en gång till.Alla mätningar sker vid dag ingen nattsänkning = inte nolla.
Nattsänknigsledarna ur kopplade ur kopplingsuret och isärlagda.

-Ingen spänning på någon ledare.
-Ingen spänning mellan ledarna.
-Lägger jag ihop ledarna ca 170V. OBS det är ingen ström att tala om bara spänning.

Det är svårt att få ihop det för mig med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.