El
yxis: Av pdf-länken att döma så har du en sensor men inte "reläburken"... Det verkar som om sensorn matas med 20V likspänning in på + och - och du får ut någon form av klen styrsignal på S respektive Lx. Lxo verkar vara en blindplint. Ge bort den som present till nån bekant som är elektroniknörd...
jeffan: [citat] Man får tänka att alla som borrar i väggen inte tittar var kablarna smiter iväg i dosan. Det mest logiska är att kablarna går upp till dosan i taket. Då borde de också gå rakt! Enda anledningen som jag ser till att man har placerat dosan som den är på bilden är för att det inte ska krocka med dörrfodret!
EBMTJ: Det här känns lite el så har ngn några ideér. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/162355-dalig-kontakt-i-shuntstyrning.html#post1222633
Nähädu: [citat] Något 10 års anläggningsansvar för elinstallatören existerar inte.
Charlie N: har funderat också på en effektvakt - det blev mer eller mindre av "misstag" att jag petade i 400V och mer än vad jag nu har gjort har jag inte kunskap till så det får bli en elektriker!
PeterNacka: Missade keramiken kring ledarna. Stämmer att det nog är så. Trodde det var rester från isoleringen som oxå fick lite fjutt när allt kokade :wow:. Men oavsett så tycker jag inte de borde ha någon betydelse då ledarna med sina faser tar i pannans kärl!? Okej, förstår skillnaden mellan vagabonderande å kortslutande strömmar! Tack för infon.
hempularen: Känns som att ämnet är mer än uttjatat för den här gången, tråden stängs.
b_hasse: Vill man ha DC och TrueRMS så finns t.ex UT204: http://www.divisoft.se/stromtanger_1_sv.html De tar 774:- exkl moms, men letar man på ebay så finns den i UK för ungefär hälften av det priset. /Hasse
mirakelmilla: Tackar tackar för det snabba svaret! Och ännu bättre att det var det svaret jag ville ha...
PST: Har säkert tagit en 20-30 husmöss här på landet i höst, fällor av typen "Giljotti" gillar båda jag och mössen. Lite hårdost som bete och mössen går hädan. (Så länge inte betet möglar, fungerar det om och om igen....) Fick t.o.m. en talgoxe i en av fällorna i uthuset....synd om den... Ofta tror jag folk underskattar mängden möss och har för få fällor. Gödsla med dem !! När
anden: Har nu snackat en del med servicetekniker. Pannan har märkeffekt 13.5kW, och säkringslådan med 10A-säkringen skulle vara monterad på värmepumpens utedel och inte på elpannan.... Blir till att reklamera installationen när det blir vardagar igen. Tills vidare har jag programmerat om pannan att bara använda 6.75kW. Denna gruppen går enbart till pannan och drogs nytt när värmepumpen
btg acke: Det där lät ju som precis vad jag letat efter tack så mycket Pepe! Beställning inlagd, hoppas att det inte kommer någon köld knäpp innan den kommer.
krillekubik: Hej undrar hur det gick, sitter med ungefär samma problem http://www.byggahus.se/forum/el/162180-lvi-elradiator.html Mvh KK
Enk Projektet: Du kan inte få i vanlig 1 1/2 dosa utan att tapetsera om, själv ska jag använda rot dosa på dom jag ska göra om, med det beror mest på att jag bara har målade trä väggar...
Akzid: [citat] Din kompis har blandat ihop fast förläggning med fast anslutning. Fabrikanten definierar PLS som en anslutningskabel, det betyder att man inte får förlägga den fast, tex klammra den. Dock är den godkänd för rörinstallation... Men man får lov att ansluta anslutningskabel fast om vissa vilkor är uppfyllda och det är det här.
Chippe: 1 och 2 funkade inte men idag kom jag på att 1 och 3 funkar. Precis så kopplades den förra modellen enligt anvisning av NIBE trots att de båda har samma kopplingsschema vilket är mysko. Samma kopplingsschema till båda men olika anvisningar/instruktioner hur de skall kopplas. Nu kanske ni tror att jag har hittat fel instruktioner men dem har jag fått av cotherm samt att bilderna jag postat
Bo.Siltberg: Det beror på trafon, elektronisk (=bakkantsdimmer som du har) eller konventionell järnspole (=framkantsdimmer eller "tyristordimmer"). För glödljus direktkopplad till dimmern spelar dimmermodellen ingen roll.
Bezt: Nej det gör den inte, den känner av att man ändrar knappen så slår den av och på.
Elinfo: http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/FSR61NP_30100030-4_internet_sw.pdf Som sagt som ovan, det borde inte vara några probelm. Minst 500VA ska funka, ring eller maila Eltako annars..
BigGitt: Min kompis har ett Älvsbyhus 120+80+36 garage. 20grader inomhus. All elforbrukning nu i dec 1200kWh. Vanliga vattenrad. Nibe 750 + Zibro 1220?
Niklas_x: Ah, ok. Det är alltså inte regler avsedda för ens egen säkerhet på riktigt samma sätt som andra regler, utan mer; "hade vi sagt att ni fick göra vad ni ville så hade det till slut gått för långt och då hade det kunnat bli farligt".
Patrik_Hed: Ja, det är tillåtet. Förmodligen finns det redan fas vid strömställaren, men ny nolla behövs högst troligt, ja. Skyddjord? Går det att borra in sig snett i apparatdosan? Annars skulle jag ha satt en Eljo trend strömställare med en 18 mm utanpåliggande ram. Eljo trend uttag med utanpåliggande ram sedan. Förmodligen så vet du redan detta (och skiter fullständigt i det), men det
tille1: Ta till det förhatliga i det här forumet dra fram en trefasgrupp till vägg två dvs byt matningen till gammla kyl/frys märk upp det o saken är klar mvh Tille
Rikard Ågren: PLS är ju i princip två värmetåliga FK 1.5 alt. 2.5 med ett extra lager isolering http://sv.teccon.no/sites/all/files/Page_24.pdf