Ringledningen är antagligen en transformator till dörrklockan. Har du en sådan?
Strömbegränsare = effektvakt. Se GK100's svar.

Bo.Siltberg skrev:
Ringledningen är antagligen en transformator till dörrklockan. Har du en sådan?
Strömbegränsare = effektvakt. Se GK100's svar.
Inte längre. Kör trådlös klocka idag så den proppen kan jag ta ur då. :)

Vad gör en effektvakt i ett normalhem? Är det det den stora mystiska lådan huserar och om så, kan jag bara ta ur säkringen och allt lever vidare men lite tystare? :) Har elradiatorer samt FTX. Inga konstiga saker utöver normalhemmet som drar massa juice.

Redigerat:
T.ex kopplar bort elvärmen ifall du kör spisen för hårt. Du får dock kolla om den faktiskt fortfarande används.

Bo.Siltberg skrev:
T.ex kopplar bort elvärmen ifall du kör spisen för hårt. Du får dock kolla om den faktiskt fortfarande används.
Du menar ta ur proppen för effektvakten och steka 300 köttbullar? d^_^b

Jag tog ur proppen för ringledning och stora mystiska lådan tvärtystnade. Förklaring på den :) Vore fantastiskt om den stora lådan var för ringklockan haha!

Du behöver nog se över gruppförteckningen...

Bo.Siltberg skrev:
Du behöver nog se över gruppförteckningen...
My mistake. Tog ur båda så nu är det tyst. Får se om jag märker någon skillnad. Spis och allt går ju på egen 3-fas så vet inte varför det skulle påverkas och vet heller inte varför denna låda sitter där eller är det normalt på hus från 80-talet?

PS: Det satt en 6A säkring till effektvakten eller vad det nu är.

Redigerat:
Ok, säkringen går nog bara till styrningen av effektvakten. Det är inte alls omöjligt att den sitter där och är inkopplad för att bryta t.ex elvärmen om den totala belastingen överstiger ett visst värde. Fungerar elvärmen nu? Eller nåt annat som inte fungerar med denna säkring urskruvad?

Bo.Siltberg skrev:
Ok, säkringen går nog bara till styrningen av effektvakten. Det är inte alls omöjligt att den sitter där och är inkopplad för att bryta t.ex elvärmen om den totala belastingen överstiger ett visst värde. Fungerar elvärmen nu? Eller nåt annat som inte fungerar med denna säkring urskruvad?
Fan endel element lade av!! Men när jag sätter tillbaka proppen så går de inte på?? Ingen brum från lådan trots att proppen satts tillbaks !

Man hör ett litet klick i lådan när säkringen sätts i men 4 element går inte igång igen. -10 ute.
Perfekt!

Kan man behöva dra av/på hela huvudbrytaren tro? Har ju haft strömavbrott förr och då har ju allt gått på igen. Förstår inte.

Hjälp!

Redigerat:
Vänta en stund...effektvakter brukar ha en fördröjning för att undvika att allt går igång samtidigt efter ett strömavbrott.

Bo.Siltberg skrev:
Vänta en stund...effektvakter brukar ha en fördröjning för att undvika att allt går igång samtidigt efter ett strömavbrott.
Så var det! Den slog igång en stund senare när proppen fick sitta i. Slutar aldrig att bli förvånad över all hjälp man kan få här. Var sätter man in pengarna?d^_^b

Jag PM'ar dig mitt kontonummer d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.