3 544 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Fick en stöt av en ny slipmaskin...
Köpte en ny Black&Decker KA280 slipmaskin. Provade att köra den och var väl hyggligt nöjd med resultatet. När jag drog ut kabeln ur uttaget och skulle vika ihop sladden så fick jag mig en kyss från kontakten! Detta var kanske 5 sekunder efter jag dragit ur den ur eluttaget. Skall nog gå tillbaka med den (tilltron är begränsad), men vad är det i en slipmaskin som kan hålla kvar spänning under så lång tid?
/F
/F
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det är sannolikt en kondensator i ett avstörningsfilter. Det sitter där för att minska radiostörningarna från motorn. Det är iofs. lite udda att man får en kännbar stöt av det. Skulle tro att du hade otur. Liknande filter finns på de flesta maskiner.
jo det är ett fel, maskiner får inte konstrueras så att det ligger någon restspänning över 50 volt på kontakten efter användande, och eftersom stöten kändes så var den haranterat över 50 volt om inte händerna var blöta då..
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Visste jag inte, men hur funkar den regeln mot störskydd? En kondenstaor lär ju alltid kunna hålla full nätspänning om man har otur.
Det är nog ingen idé att de byter ut den. Alla är troligen likadana. Man kanske kan kalla det ett konstruktionsfel, jag kan inte reglerna. Vill du undvika "felet" ska du nog byta till ett annat fabrikat.
Om du slår på strömbrytaren en gång efter att du dragit ur kontakten så kanske spänningen laddas ur.
Gör du tester igen så mät gärna spänningen med en digital multimeter.
/Hasse
Om du slår på strömbrytaren en gång efter att du dragit ur kontakten så kanske spänningen laddas ur.
Gör du tester igen så mät gärna spänningen med en digital multimeter.
/Hasse
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
På detta vis reagerar nog 90% av alla ström adaptrar till Laptops. Ligger spänning kvar länge om man inte har den kopplad mot datorn när man drar ur 230V sidan. Åker på smällar lite titt som tätt tycker jag.
Helt OT men lite liknade ändå kanske; när jag drar ur sladden till min radio med radion igång så tar det ett par sekunder innan den blir tyst. Är det också någon sån där kondensator? Det är ju ingen motor i och den vill väl inte störa ut sig själv?
(på/av-knappen är borta därför detta grymma beteende från min sida)
(på/av-knappen är borta därför detta grymma beteende från min sida)
Ja, det sitter säkert kondensatorer i den. Likriktare har oftast sådana för att kunna ge en mer stabil likspänning och elektroniken vill ha likspänning för att fungera.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden