4 938 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
3-fas nolla i annat rör
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du tillgång till eller kan låna en tångamperemeter så går det ju att mäta vad de förbrukar
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Det kan jag nog ordna.
Vad ska jag göra med vetskapen om effekten? Kolla om kablarna har rätt dimension?
Vad ska jag göra med vetskapen om effekten? Kolla om kablarna har rätt dimension?
Kablarna för matning och till patronerna ser ut att vara 2.5mm² och är ok tumregelmässigt även om du skulle ha 16A säkring. Nolla behöver du inte till patronerna, det behöver du som sagt inte om man inte kopplar in och ur fas för fas som effektreglering och det görs inte på din bild.
Nollan används bara för manöver av de två kontaktorerna och för matningen till termostaterna.
Allt ser väldigt amatörmässigt ut i mina ögon men det är funktionellt ok. Det egentliga problemet är nollan som hämtats från annat håll, så ska man aldrig göra permanent det borde du få fixat.
Nollan används bara för manöver av de två kontaktorerna och för matningen till termostaterna.
Allt ser väldigt amatörmässigt ut i mina ögon men det är funktionellt ok. Det egentliga problemet är nollan som hämtats från annat håll, så ska man aldrig göra permanent det borde du få fixat.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
De sitter på 10A säkringar som håller så då känns det bra.GK100 skrev:Kablarna för matning och till patronerna ser ut att vara 2.5mm² och är ok tumregelmässigt även om du skulle ha 16A säkring. Nolla behöver du inte till patronerna, det behöver du som sagt inte om man inte kopplar in och ur fas för fas som effektreglering och det görs inte på din bild.
Nollan används bara för manöver av de två kontaktorerna och för matningen till termostaterna..
Men som du ser på bilden går ju nollan ner till patronerna genom relät (kontaktorerna?). Det känns ju inte rätt då.
Ja då har du inga problem med arean på kablar och storlek på säkringar. Troligtvis är då patronerna på 3kW eller kanske 3 + 4.5kW om det håller med 10A vid kontinuerlig inkoppling.Mårtesgården skrev:
Nollorna till patronerna behöver du som sagt inte och för egen del skulle jag ta bort trådarna från N-skenan till 13 på kontaktorerna och behålla dem som anslutna på 14. Detta är inte helt nödvändigt att göra men med tanke på din extra nolla kan det vara onödigt att lägga last på den om tex ett element i patronerna skulle gå sönder till avbrott.
Detta kan du göra själv om du vill, använd både brytaren och säkringar så är det riskfritt, sen kan du be någon att ordna matningen korrekt vid tillfälle.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Okej, det ska jag fixa.
Någon sa tidigare att patronerna skulle vara jordade.Det är inte så att jag ska ta bort kabeln från 14 och lägga den på jordskenan?
Bara för att förtydliga nu när tråden börjar bli kladdig:
Nollan går i ett annat rör men den delar inget utan går direkt till neutralskenan i proppskåpet.
Någon sa tidigare att patronerna skulle vara jordade.Det är inte så att jag ska ta bort kabeln från 14 och lägga den på jordskenan?
Nollan går i ett annat rör men den delar inget utan går direkt till neutralskenan i proppskåpet.
Redigerat:
Patronerna är jordade via de gul/gröna trådarna som är hopkopplade med ubåten nedtill i bilden, bara de är inkopplade i andra änden vid patronerna är det ok. Kolla att det sitter tre trådar i ubåten och att inkommande jord och en av dem sitter ihop uppe vid jordskenan. Det syns inte så tydligt på bilden men det verkar vara rätt där. Låt nollorna som sitter på 14 vara kvar där som ren avslutningsplint för dem eftersom de är anslutna i andra änden.Mårtesgården skrev:Okej, det ska jag fixa.
Din nolla är oberoende allt annat inte bra, men du gör som du vill med det problemet. Min grundprincip brukar vara att inte göra dåligt sämre bara för att det inte är bra utfört från början. El är trots allt ganska snällt och många sätt som är ur olika perspektiv felaktiga kan givetvis fungera utmärkt, din nolla är ett sånt fall.
Klicka här för att svara