Jag hittar ingen information på electrolux hemsida eller brux för hällen för hur den kan installeras, om den kan installeras på 1 fas enbart. Så jag rekommenderar att du väljer en annan häll, om du inte vill göra ett försök och fråga supporten.

Först, tack för all input.

Detta svar fick jag från kundtjänst på min fråga "Idag har jag en spis som använder 230V och 25A:

"Vi rekommenderar att EHD60150P kopplas in på 2*16A eller 1*25A och att EOB98000X kopplas in på 1*16A. "

Häll = EHD60150P
Ugn = EOB98000X

En annan fråga här.
Om huvudsäkringen är på 25A och jag inte har möjlighet att säkra upp till 32A, då måste det väl vara lönlöst att ansluta 2x16 och dessutom har en ugn på 16.
Slår man på allt på max går väl huvudsäkringen flera gånger om? Eller har jag missat något fundamentalt här?

2x16A använder du om det finns trefas i lägenheten. Då är det fråga om två olika faser. Eftersom du har enfas skall du bara ha en säkring till hällen. Förslagsvis då 20 eller 25A.

Erik

Eftersom din huvudsäkring är 25 och hällen går att ansluta med 1*25 så är det ju inga problem längre HUR du ska ansluta den.. Däremot kan du behöva byta kabeln från proppskåpet till en grövre men det hade du nog behövt hur du än löser det. Troligtvis har du 3*4mm, alltså nolla jord fas som får säkras med 20A. Du har då inte möjlighet att ansluta 2*16 heller, till det behöver du jord 2 nollor 2 faser.

Anslut du med 1*20A så kommer det funka tills den dagen du under lång tid använder alla plattor på max samtidigt.

Danne031 skrev:
Eftersom din huvudsäkring är 25 och hällen går att ansluta med 1*25 så är det ju inga problem längre HUR du ska ansluta den.. Däremot kan du behöva byta kabeln från proppskåpet till en grövre men det hade du nog behövt hur du än löser det. Troligtvis har du 3*4mm, alltså nolla jord fas som får säkras med 20A. Du har då inte möjlighet att ansluta 2*16 heller, till det behöver du jord 2 nollor 2 faser.

Anslut du med 1*20A så kommer det funka tills den dagen du under lång tid använder alla plattor på max samtidigt.
hur tänker du med två nollor?

häll+ugn blir 25+16A=41A max på en fas = belastningen på huvudsäkringen i maxfallet

pellefant skrev:
hur tänker du med två nollor?
Att TS bara har enfas i lägenheten..drar du då två faser till hällen och en nolla så blir den dubbelt belastad. Alternativt 2st 2.5mm faser och en 4 eller 6mm nolla men det vetefasen om det ens är tillåtet...hade aldrig gjort så själv.

Det finns ingen orsak att använda två säkringar från samma fas till spisen. Att använda två 16A säkringar från samma fas är bara dyrare och tar mer plats än att använda en 32A säkring. Dessutom är det inte så smart att ha en säkring till spisen som är högre än huvudsäkringen.

Om man kokar pasta på alla plattor samtidigt kommer säkringen mycket troligt att gå, men hur ofta gör man det.

Erik

Jag kan ju för en gångs skull bidra med något i elforumet istället för att bara fråga...

Jag sitter i exakt samma situation, 7,4 kW induktionshäll, 25A enfas in i lägenheten. Dessutom 3kW ugn, som jag tror du har också.

Vi körde 20A säkring för spisen, och 13A för ugnen. Inga problem whatsoever i ett halvår. Säkringarna har inte gått en enda gång. (Och det är hager och inga kina-historier, ifall någon trodde det.)

Jag håller mig visserligen alltid till en boost i taget, det är ju ändå ungefär så man lagar mat...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.