Mikael_L
Mikael_L: Får du slå ihop båda husen till ett enda abonnemang tycker jag du ska välja 20A utan tvekan. Du sparar i vilket fall en rejäl slant på det hela. Men slipper förhoppningsvis grå hår någon gång då huvudsäkringarna hela tiden går för att ni (tillfälligt eller mer permanent) behöver mer kräm.
55 svar · 13,4k läst
T
Tobbe_3: [citat] Ja definitivt. Det naturliga blir att komplettera installationen med JFB eftersom den behövs vid flera olika ombyggnader t.ex utomhusuttag, golvärme, uttag i badrum eller bubbelbad. Att kravet på jfb finns beror på att man kan undvika allvarliga olyckor vid kabelskador. Ett utomhusuttag används ofta till olika handhållna maskiner där kabelskador lätt kan uppkomma t.ex häcksaxar,
15 svar · 3,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Sedan finns ju aspekten att i en elcentral vill man ha bra överskådlighet. Det får man inte med en massa trådar under samma skruvar. //Patrik
2 svar · 2,1k läst
F
Friedrich: Hörde en historia för ett par år sen om en industri där man frekvensstyrde det mesta. De brände av PEN-ledaren på matningen. Dessutom hade de inget vidare potentialutjämningssystem på stället, så det mesta gick sönder.. En annan rolig historia va en snickare som va ute på jobb o bodde i husvagn. Han hittade en förlängningskabel med 3-fashandske (5-polig) och koppla till husvagnen.
24 svar · 10,6k läst
Y
yxis: [citat] Ett klassiskt skäl är väl om man köpt en ny armatur och inte tänkt på att också köpa ny glimtändare... (Jämför med om man byter armatör för glödlampa, av utseendeskäl t.ex., så lär man återanvända den gamla glödlampan)
8 svar · 7,2k läst
Y
yxis: Du kan skala av ytterlisoleringen på EKK på den längd som ska dras i rör, och låta den fortsätta med ytterisolering på där den går utanpåliggande. Ett rackarns jobb om det är några meter som ska gå i rör, men det funkar...
7 svar · 2,6k läst
Y
yxis: Som bonus gör ju dioden att en likströmsmotor går rejät tungt om man försöker snurra den förhand baklänges när den är avstängd... *rör till* :)
10 svar · 11,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Har diskuterats lite i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/160522-nytt-behoerighetssystem.html
1 svar · 1,6k läst
Y
yxis: En annan variant som jag inte vet om den är okej eller inte är att ha en kontaktor fast installerad och låta spolen på den matas med stickpropp från en billig timer. Elsäkerhetsmässigt borde det inte vara några problem (om man t.ex. ordnar vettig dragavlastning vid övergången mellan lös kabel med stickpropp och den fasta installationen - den kabeln skulle väl dessutom kunna vara en
120 svar · 29,5k läst
·
Y
yxis: [citat] De halogenlampor som säljs med E27/E14-sockel har vad jag sett dubbla glas, antagligen just för att de inte ska paja av värmeväxlingar så lätt...
10 svar · 1,5k läst
N
norrbottenstorpet: Blocket, tradera? http://www.blocket.se/jonkoping/Skarvkablar_CEE_SEMKO_30442384.htm?ca=1_9&w=3&last=1
3 svar · 2,9k läst
Lasse245
Lasse245: "Det är jag självklart medveten om... " Bra! :cool:
11 svar · 3,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Tillägg: JFB funkar "alltid", så till vida att den blivit regelbundet "motionerad"/testad. Väldigt viktigt! //Patrik
5 svar · 9,4k läst
S
sajjen: http://elbutik.se/product.html?product_id=122565&category_id=466
2 svar · 4,1k läst
·
Patrick E
Patrick E: Om du har åskledarinstallation på huset kan den här sidan vara av intresse: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html Det är viktigt att potentialutjämningen och åskskyddet blir ihopkopplade på rätt sätt för att undvika höga potentialer mellan systemen vid ett åsknedslag. Ang jordfelsbrytare finns en del tips här:
7 svar · 2,5k läst
M
Matss: Gsm?
8 svar · 2,8k läst
M
8 svar · 2,8k läst
Corpes
Corpes: Jag har ett rum som är ca 4,5*6,0m och ska installera ett antal downlights runt väggarna i taket. Det ska bara vara lite av mysbelysning och tänkte då använda mig av 20w hidealite spottar som ska dimmras. Kan man få lite tips på vilket avstånd som spottarna kan sättas upp i så att det inte blir för tätt och inte för glest i mellan. Ska man utgå från att sätta en spot i varje hörn
0 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ibland så får man ta regler med en nypa salt och köra på sunt förnuft istället. :rolleyes::cool: //Patrik
11 svar · 4,5k läst
S
sajjen: [citat] Det ser ut att vara ELKOs uttagsserie för SELV. Finns både som infällt och utanpåliggande uttag. E18 893 08 Infällt uttag E18 893 07 Utanpåliggande uttag E18 960 16 Stiftpropp
36 svar · 22,4k läst
Y
yxis: 5V är inte heller ovanligt, stabiliseras väl antagligen ner till 3.3V i "burkarna". Vissa prylar, t.ex. trådlösa telefoner och antagligen bredbandstelefonlådor, har nog ofta telenätets ena pol ihopkopplad med matningen. Om man då matar bredbandstelefonlåda och trådlös telefon med samma nätagg så blir det kanske kortis om man inte vänder telefonkabeln rätt (och sådana går ju som
7 svar · 1,7k läst
T
Tobbe_3: Om det är en liten central idag och den skall komplettaras med 1 eller 2 JFB och nya nollskenor. Då har man nästan gjort en nyinstallation arbetsmässigt. Då är det lika bra o byta hela centralen till en normcentral där jfb blir en integrerad del av centralen. Samtidigt slipper man sepata kapslingar för jfb och kabeldragning med minst 6 mm2 mellan burkarna.
9 svar · 15,8k läst
Y
yxis: Om jag hade varit dig så skulle jag ha ringt runt till radio-tv-reparatörer och förklarat läget och frågat om de är sugna på att ta en titt... Men, om den bara är några månader gammal så kan det väl vara läge att kolla upp garantier först?
8 svar · 5,1k läst
H
HenrikHuslöse: Europastandard för hur man betecknar kablar (HD 361) är inte helt ny, kom 1978 och har säkert uppdaterats sedan dess. Elbranschen är en smula konservativ, så det kommer nog dröja innan dessa nymodigheter får något större genomslag. Sedan några år är det också samma färgkodning av ledarna i hela Europa. Det som heter EKK i Sverige finns i nästan alla länder under olika namn.
20 svar · 10,0k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Så länge du ser till att transformatorn inte blir överhettad så kommer det att funka
8 svar · 1,4k läst
K
Kjell_G: Min pump visar hur lång tid tillskottet varit inkopplat, men tydligen har den fler steg så det går inte att avläsa hur många kWh som gått åt. Kanske går att listigt räkna ut ändå? Kjell G
12 svar · 1,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det är min praxis. Brukar ge lite mer "spänning i livet". //Patrik
24 svar · 6,9k läst
·
magicwand
magicwand: [citat] Jag hade ingen aning om det. Jag påpekade att den var från Kina, då andra modeller (kanske) inte är byggda likadant. Ska det se svart ut om något är bränt och om inte? Jag får kolla vidare om det finns någon säkring / varistorer.
7 svar · 1,0k läst
AnneFi
AnneFi: [citat] jag vill inte ha en väggmonterad blandare då en snygg och liten smidig sak inte når över badkarskanten. jag måste antingen ha en ful monsterblandare på väggen vilket jag vägrar eller en svindyr sargmonterad. ett bubbelbadkar med blandare och front kostar från 6000kr och uppåt.
15 svar · 3,7k läst
B
bmx: nej jag kan inte se någon skada på isoleringen på någon av ledarna med blotta ögat. Det du ser på bilden är kläm/skrap skadan på ytterhöljet. Men sladden var kraftigt ihopklämd under ena hörnet på kylen så det kanske räckte för överslag trots till synes hel isolering? Kan ju vara sprickor som är svåra att se med blotta ögat eller som har "gått ihop" när trycket släppte på
9 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hon säger nej, men visar att hon är skyldig ;)
6 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.