En 12 mm tunnväggig hylsnyckel brukar passa.

Är det inte ett hål i centrum av triangeln där det går att sticka in en spårmejsel modell lagom?

Rikard Ågren skrev:
Är det inte ett hål i centrum av triangeln där det går att sticka in en spårmejsel modell lagom?
Jo det gick att få in en mejsel, men den ville inte röra sig. Sedan vill jag inte lämna att för mycket spår då detta inte är en del av min anläggning.

"Skåpet på stolpen kräver triangelnyckel"
Då är det väl ditt mätarskåp?? Och därmed din egendom och ditt bekymmer?
En bild vore som sagt bra, öppnat skåp eller ej.

bax skrev:
"Skåpet på stolpen kräver triangelnyckel"
Då är det väl ditt mätarskåp?? Och därmed din egendom och ditt bekymmer?
En bild vore som sagt bra, öppnat skåp eller ej.
Nej det är skåpet vid stolpen, kabel går sedan in i krypgrund via ett mindre skåp, sedan till mätaren som sitter på utsidan. Ett foro kräver att jag går in i en del av anläggningen som jag inte skall in i så att säga, men nytt försök imorgon.

Jag tycker du ska ringa fortum och berätta så ärligt som möjligt hur du upplevde mötet med snubben. Sen be att någon annan åker ut och tittar.

Fan huset kan brinna ner.

Kapar tråden lite men är nyfiken.
Har ju läst och förstått att nollfel inte är så bra....
Men jag förstår inte helt hundra varför egentligen.
Har sökt en del på nätet efter en enkel förklaring men inte hittat nåt lättförklarligt.
Förstår att strömmen går typ fel väg så den går mellan faserna istället för mellan fas och nolla men blir inte klok på hur det går till rent praktiskt.

Blindnit skrev:
Kapar tråden lite men är nyfiken.
Har ju läst och förstått att nollfel inte är så bra....
Men jag förstår inte helt hundra varför egentligen.
Har sökt en del på nätet efter en enkel förklaring men inte hittat nåt lättförklarligt.
Förstår att strömmen går typ fel väg så den går mellan faserna istället för mellan fas och nolla men blir inte klok på hur det går till rent praktiskt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

En annan möjlighet är ju att killen faktiskt rekade för inbrott, varvid detta med stolpinspektion, endast var en påhittad förevändning...

tio_Pepe skrev:
[länk]
Jo den har jag med hittat men säger inget om det jag frågade om.
Men tackar för visat intresse.

Den nolla som kommer från mittpunkten på transformatorn är i verkligheten en kombinerad nolla och skyddsjord (PEN). Om du tittar på den här bilden som jag hittade på forumet och kladdat lite i så är inkommande PEN inkopplad på jordplinten, dom i sin tur är förbunden med nollplinten (via JFBn i detta exempel).

Vad händer nu om inkommande PEN går av? Strömmen går från fas 1 till apparat 1, vidare från apparat 1 till nollplinten. Men den "hänger i luften" eftersom den inte har kontakt med inkommande nollpunkt (PEN) längre. Så lampan lyser inte. Om du däremot dessutom slår på apparat 2 så kommer dessa två apparater att bli seriekopplade mellan fas 1 och 2. Om apparat 1 är en elpatron och apparat 2 en TV så kommer spänningsfördelningen bli att TV får nästan 400V över sig - inte bra.

Ännu värre är att nollplinten och jordplinten blir spänningssatta, för det finns ingenting som håller ned dessa mot mot jord. Faktum är att alla skyddsjordade apparater blir spänningssatta, så om man samtidigt tar i höljet och något som har förbindelse med sann jord så blir det farligt.

• PEN-avbrott.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna skåpet och ta ett foto, köp en triangelnyckel eller använd en vanlig lednyckel. När låset gått upp drar du ut ovansidan och lyfter underdelen, för att sätta tillbaks luckan sätter du nedandelen i spåret och trycker in ovansidan framåt och låser. Inget kommer gå sönder och ingen kommer märka att du varit inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.