É
På elsäkerhetsverket kan man ju läsa vilka arbeten man får utföra med BB1 och ABL. Men hur är det med att arbeta med dessa privat?

Kan jag med BB1 göra arbeten som ingår i denna behöriget hemma i min bostad privat? Kan jag sådana fall även göra små arbeten för min brf-förening, eller måste man stå under ett företag då trots att arbetet faller under BB1?

Om man nu får göra ovanstånde arbeten privat, får man det även med ABL?

Har du BB1 får du göra "BB1-jobb" privat eller i jobbet. Har du BB1 fast är anställd under någon som har ABL så får du göra jobb som kräver ABL (fast inte egentligen privat hemma).

Har du själv ABL får du göra sådana jobb när du vill.

Mikael_L
BB1 är en utmärkt behörighet att "råka ha" om man jobbar som vaktmästare och liknande. Och borde premieras i lönekuvertet också.
Med denna behörighet kan man ju komplettera eller förändra mindre saker inom en gruppledning, koppla och koppla loss fast ansluten utrustning och företaget/föreningen slipper leja extern hjälp.

Passar perfekt för en vaktmästare i hyres/bostadsrättshus, teatrar och likn, företag och affärscentra osv.

Det räcker ju att en vaktmästere har BB1 så kan han ansvara för resten av vaktmästarna på firman. Antar att det fungerar så på bla. skyltfirmor och de som har vitvaruservice, för de som håller på med sådant har oftast ingen el-utbildning över huvud taget.

Man kan säga att behörigheten är bunden till dig personligen och aldrig till ett företag. Så har man ABH så kan man glatt sätta upp högspänningsstolpar och trixa med sånt. (Kanske inte i nätbolagens nät) =)

É
Ok, så bra då. Hemma hos sig kanske det kvittar om man har BB1 eller ej, men ska man göra något åt sin förening vill man ju ha något papper på det.

Jag hade för mig att jag läst någonstans här att fast man hade ABL så fick man inte utföra jobb privat åt bekanta osv, för man var tvungen att göra det i en firmas namn. Men så är det alltså inte...

Mikael_L
ÉlPontus skrev:
Jag hade för mig att jag läst någonstans här att fast man hade ABL så fick man inte utföra jobb privat åt bekanta osv, för man var tvungen att göra det i en firmas namn. Men så är det alltså inte...
Det beror väl en liten aning på vad man tänker på.
Men enligt lagen har ju en AB/ABL all rätt att koppla vad som helst, hos vem som helst, vilken tid på dygnet som helst och oavsett förkomsten av en firma eller ej.
Det som möjligen kan komma in i det hela är kanske skattebrott, ifall man typ kopplar åt svågern i utbyte mot middagar eller hans gentjänster ...

Men en elfirma har ju (oftast!) en ansvarsförsäkring, denna finns ju inte ifall man kopplar helt privat. Då har man ev några andra slags personliga försäkringar som kanske kan träda in om någonting händer, lite beroende på vad som händer och vilka försäkringar man har.
Men detta är ju inte unikt för eljobb, även om jag snickrar på min svågers hus på fritiden så saknas ju motsvarande försäkringsskydd.

F
Det är en fråga jag också ställde mig.
Vad får jag göra och vad täcker vad.
Jag får göra allt då jag har har behörighet.
MEN försäkrings bolaget vill ha 'bevis' på vad jag gjort, och det är via en faktura på vad jag gjort och när-om det blir en ersättningfråga.
Så rent teoretiskt måste jag fakturera mig själv....vilket innebär allt vad som innefattar att ha ett företag.
Sen om de vill kan förs.bol. ändå vara snälla och ersätta iaf OM de vill...typ..
Men rent lagligt måste det vara papper på allt.

Mikael_L
förvanad skrev:
Men rent lagligt måste det vara papper på allt.
Nej, tvärtom !
Rent lagligt behöver det inte vara papper på nånting. Bara du som kopplade hade behörighet så räcker det, i lagens mening.

Sen vad det gäller din ansvarsförsäkring, så .... tja.
Vågar du inte koppla in ett extra vägguttag hos dig själv eller en kompis, ja då ska du kanske inte våga göra något alls här i livet.
Ta för guds skull inte och byt bromsbelägg på bilen, för du har ju faktiskt ingen ansvarsförsäkring.

Eller om jag vänder på det, är du så otroligt rädd för att dina eljobb nästan troligen kommer orsaka skador och död så borde du kanske inte vara elektriker över huvud taget. ;)

É
förvanad skrev:
MEN försäkrings bolaget vill ha 'bevis' på vad jag gjort, och det är via en faktura på vad jag gjort och när-om det blir en ersättningfråga.
Men för ens egen skull finns det väl ingen anledning att ha papper på något om man jobbar privat för en annan? Finns inga papper har jag inte gjort nåt... alltså är jag inte skyldig till nåt. Eller menar du att du ska ha papper på att du själv gjort en installation hemma när branden är framme, för annars är det ett bevis på att någon annan obehörig gjort det..!?

Jag funderade på om jag skulle ta ut BB1 då jag förmodligen kan det, men vad är då fördelen egentligen? Jag kan säga till någon annan att jag har behörighet att utföra vissa jobb åt dem utan kostnad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.