5 389 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Flera grupper i ett rör efter nydragningar
Sida 1 av 4
Hej, en fråga ang. flera grupper i samma rör.
Bor i lägenhet med en fas, där jag har en del gamla rör i väggarna ("pansarrör"?).
Hade över en elektriker för ett tag sen för att dra lite el (bl a få in lite jord osv.).
Hörde sen om detta med att man inte ska dra flera grupper i samma rör. Jag är inte helt säker på alla begreppen än, men visst är en väl en grupp = en säkring?
Om jag beskriver hur det ser ut kanske jag kan få lite input:
Tidigare var det tre proppar. De gick då till belysning 1 och 2, och spis. Jag är inte hundra, men jag tror inte att något var blandat då.
Nu har vi totalt 4 säkringar; [belysning 1+diskmaskin], [belysning 2 + kylskåp], ugn/mikro, och spis.
B1 och DM "börjar" båda i centralen, även om det är samma säkring. (B1 är helt ensamså vitt jag vet). Diskmaskinen går tillsammans med spiskabeln, in i en dosa under spisen. Denna är spisen sen ansluten till, och en vanlig "treledare" (?) in i ett vanligt vägguttag som DM sitter i.
B2 och U går först tillsammans genom två dosor. I sista delas B2 sen upp till kylskåp och själva belysningen. Kablarna för "kylskåpsdelen" och ugn-kabeln går sen vidare ut till varsitt vanligt uttag.
Om jag har förstått saken rätt då, så ska detta inte vara ok? Och anledningen till detta är att om man t.ex. bryter spis-säkringen så skulle man kunna tro att även dm var bruten?
Bor i lägenhet med en fas, där jag har en del gamla rör i väggarna ("pansarrör"?).
Hade över en elektriker för ett tag sen för att dra lite el (bl a få in lite jord osv.).
Hörde sen om detta med att man inte ska dra flera grupper i samma rör. Jag är inte helt säker på alla begreppen än, men visst är en väl en grupp = en säkring?
Om jag beskriver hur det ser ut kanske jag kan få lite input:
Tidigare var det tre proppar. De gick då till belysning 1 och 2, och spis. Jag är inte hundra, men jag tror inte att något var blandat då.
Nu har vi totalt 4 säkringar; [belysning 1+diskmaskin], [belysning 2 + kylskåp], ugn/mikro, och spis.
B1 och DM "börjar" båda i centralen, även om det är samma säkring. (B1 är helt ensamså vitt jag vet). Diskmaskinen går tillsammans med spiskabeln, in i en dosa under spisen. Denna är spisen sen ansluten till, och en vanlig "treledare" (?) in i ett vanligt vägguttag som DM sitter i.
B2 och U går först tillsammans genom två dosor. I sista delas B2 sen upp till kylskåp och själva belysningen. Kablarna för "kylskåpsdelen" och ugn-kabeln går sen vidare ut till varsitt vanligt uttag.
Om jag har förstått saken rätt då, så ska detta inte vara ok? Och anledningen till detta är att om man t.ex. bryter spis-säkringen så skulle man kunna tro att även dm var bruten?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
En grupp = 1-3 säkringar, nolla och skyddsjord.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Aha, ja då vågar jag inte svara. Är själv lite förvirrad i frågan. Jag har jämt trott att det var förbjudet med mer än en grupp i samma rör, men nu efter en tråd här så är det tydligen godkänt.
Överlämnar denna till någon annan att besvara.
//Patrik
Överlämnar denna till någon annan att besvara.
//Patrik
Okej, jag kanske dessutom var lite förvirrande ovan. Det enklaste är nog: Diskmaskinen har en 10A säkring (tillsammans med lite annat), spisen en 20A.
Allt detta går tillsammans genom ett rör till en (utanpåliggande) kopplingsdosa där
1. spisen är inkopplad till 20A
och
2. ett vanligt uttag är kopplat via en "vanlig vit kabel" (EKLK eller vad den kan heta) till 10A.
Är detta inte ok? Skulle det räcka med en liten varningsskylt i dosan?
Allt detta går tillsammans genom ett rör till en (utanpåliggande) kopplingsdosa där
1. spisen är inkopplad till 20A
och
2. ett vanligt uttag är kopplat via en "vanlig vit kabel" (EKLK eller vad den kan heta) till 10A.
Är detta inte ok? Skulle det räcka med en liten varningsskylt i dosan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Imponerande att han fick i fler ledare i röret till spisen (fem totalt nu (minst) - 3x4mm² + 2x1.5mm²?). Hur som helst, vi har fallet där olika grupper blandas i samma rör och dosor? Kanske t.o.m att en grupp blandas med olika andra grupper i olika rör och dosor?
Jag tror inte det är otillåtet om det är tydligt uppmärkt, men det är ju ingen lösning man väljer från början. Enligt reglerna ska det finnas en skiljevägg i dosan, om inte ledarna bara är skarvade med godkända isolerade klämmor.
Sedan har vi belastningsförmågan hos ledarna som sjunker ju fler man dra i ett rör. Det kan bli på gränsen då det handlar om DM och spis. Men vi får förutsätta att din elektriker gjorde korrekta beräkningar här.
Jag tror inte det är otillåtet om det är tydligt uppmärkt, men det är ju ingen lösning man väljer från början. Enligt reglerna ska det finnas en skiljevägg i dosan, om inte ledarna bara är skarvade med godkända isolerade klämmor.
Sedan har vi belastningsförmågan hos ledarna som sjunker ju fler man dra i ett rör. Det kan bli på gränsen då det handlar om DM och spis. Men vi får förutsätta att din elektriker gjorde korrekta beräkningar här.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vad du menar, hur många rör går det från centralen samt är det något som matas från centralen med kabel?
Får man dela jord? Vi tog inte fler kablar än vi behövde. Jag hjälpte till och drog, lite trögt ibland men inte jättesvårt.
Anledningen var helt enkelt att slippa utanpåliggande och behöva borra i väggar alt. bila upp spår i betong.
Har du något exempel på en sån så kan jag ju kolla om jag känner igen dem.
Alltså, 20A funkar (kanske) egentligen inte längre eftersom det är så knökat i kabeln?
Jag såg nog inte att det skedde några beräkningar överhuvudtaget.
Glufglufs: Jag får kolla noggrannare, men vi kanske kan fokusera på det specifika fallet - dm och spis på varsin (1-fas) säkring i samma rör och dosa?
(Annars är det nog 3 rör; 1: bara en grupp, 2: spis och samma grupp som i 1, 3: grupp 2 och ugn/mikro.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, man får dela skyddsjord. Man får t.o.m använda en klenare area än fasledarna om det kniper.
Godkända kopplingsklämmor, jag vet inte....det hänvisas till SS-EN 60998 och SS-EN 60947-7. Jag antar att alla "vanliga" klämmor är godkända utom möjligen de sockerbitar man hittar på konsum.
Kontroll av belastningsförmågan slarvas det nog en hel del med...kanske pga att det trots allt är sällsynt(?) med exempel på ledare som har smält ihop.
Vi kan räkna grovt med att ledarna tål 80% av sitt nominella strömvärde.
- För DM-kabeln blir det då ca 11 A vilket borde klara av DM. Den går ju dessutom inte kontinuerligt.
- För spiskabeln (som jag antar är 4mm²) blir det ca 19A (4.4kW) och här finns det liten risk, men då ska som sagt DM gå samtidigt och värma länge.
Men även spisen ensam kan överbelasta kabeln. Jag antar att du har en 20 A smältsäkring (inte automat)? Den kräver en minsta belastningsförmåga hos kabeln på 22 A. Men säkringen släpper igenom 29 A kontinuerligt (6.6 kW)! Så då är frågan hur kraftig spis du har, om det är sannolikt att du kommer att ta ut den effekten under flera timmar? I praktiken är det nog ingenting att bekymra sig över. Om elektrikern ändå formellt gjorde fel när han dimensionerade detta i huvudet kan ju diskuteras. :|
Godkända kopplingsklämmor, jag vet inte....det hänvisas till SS-EN 60998 och SS-EN 60947-7. Jag antar att alla "vanliga" klämmor är godkända utom möjligen de sockerbitar man hittar på konsum.
Kontroll av belastningsförmågan slarvas det nog en hel del med...kanske pga att det trots allt är sällsynt(?) med exempel på ledare som har smält ihop.
Vi kan räkna grovt med att ledarna tål 80% av sitt nominella strömvärde.
- För DM-kabeln blir det då ca 11 A vilket borde klara av DM. Den går ju dessutom inte kontinuerligt.
- För spiskabeln (som jag antar är 4mm²) blir det ca 19A (4.4kW) och här finns det liten risk, men då ska som sagt DM gå samtidigt och värma länge.
Men även spisen ensam kan överbelasta kabeln. Jag antar att du har en 20 A smältsäkring (inte automat)? Den kräver en minsta belastningsförmåga hos kabeln på 22 A. Men säkringen släpper igenom 29 A kontinuerligt (6.6 kW)! Så då är frågan hur kraftig spis du har, om det är sannolikt att du kommer att ta ut den effekten under flera timmar? I praktiken är det nog ingenting att bekymra sig över. Om elektrikern ändå formellt gjorde fel när han dimensionerade detta i huvudet kan ju diskuteras. :|
Jo, automat, tröghet C.
'
7,2kW med två booster på samtidigt... men (enligt rekommendationer i tidigare tråd) så är vi noga med att alltid köra dm separat när inget annat är på (knappt dator/tv en gång), och går alltid ner i effekt på en platta så fort vi höjer en annan. (Sen begränsas väl effekten något när man kopplar den för enfas- inte sant?)
Men då bör ju definitivt nästa ägare få känna till detta (sen blir det nog uppgraderat till 3-fas tills dess men ändå...)
Det jag tycker är lite lurigt är att elektrikern bara på rak arm sa att det var ok med 13A på 1,5, även om jag läst här att det inte alls är så självklart...
När jag ändå är i farten med lite panik, den tidigare diazed-centralen hade en plats för en 20A för den gamla spisen. Vad jag minns så satt det däremot inte en 20A i den, utan en 16A. Däremot har jag inte koll på kablarna - är det rimligt att anta att det är 4mm som ligger dragna, och inte 2,5mm? Hur mycket kris är det om det skulle vara 2,5mm?
Här pratar vi inga långa sträckor, max 10m, om det påverkar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
En elinstallation måste vara säker även om den "används fel", dvs man ska kunna köra spis, DM, ugn mm för fulla muggar utan att det brinner - säkringarna ska lösa i tid.
En 20 A säkring kräver 4mm² ledararea. I gamla lägenheter med enfas är detta praxis, så antagligen har du också 4mm² till spisen. Frågan är då bara varför det satt en 16 A säkring där tidigare. Vet du om passdelen i botten också var för 16 A? Annars kanske förra ägaren satte i en 16 bara för att han inte hade något annat hemma.
Skulle det bara vara 2.5mm² i väggen så måste du dra om eller säkra ned. Infälld FK 2.5mm² i rör tål 19.5 A (två belastade ledare). Med korrektion för DM-kabeln blir det 15.6 A. Men som sagt, exakt när ledarna börjar smälta är inte känt. Mikael_Ls mätningar att det tar ett antal timmar när man ligger lite över (i detta fall låg rören dessutom inbäddade i isoleringen). Varken DM eller spis drar några större effekter under någon längre tid så i praktiken kommer det nog att gå bra. Annars kan du väl testa detta åt oss
Om en 13 A dvärg är ok för 1.5mm² handlar både om kortslutningsströmmen (där längden på kabeln spelar in) och belastningsförmågan (som teoretiskt faller under gränsen när röret delas med spisen). I många fall går det bra. Din elektriker borde ha mätt kortslutningsströmmen i uttaget till DM.
En 20 A säkring kräver 4mm² ledararea. I gamla lägenheter med enfas är detta praxis, så antagligen har du också 4mm² till spisen. Frågan är då bara varför det satt en 16 A säkring där tidigare. Vet du om passdelen i botten också var för 16 A? Annars kanske förra ägaren satte i en 16 bara för att han inte hade något annat hemma.
Skulle det bara vara 2.5mm² i väggen så måste du dra om eller säkra ned. Infälld FK 2.5mm² i rör tål 19.5 A (två belastade ledare). Med korrektion för DM-kabeln blir det 15.6 A. Men som sagt, exakt när ledarna börjar smälta är inte känt. Mikael_Ls mätningar att det tar ett antal timmar när man ligger lite över (i detta fall låg rören dessutom inbäddade i isoleringen). Varken DM eller spis drar några större effekter under någon längre tid så i praktiken kommer det nog att gå bra. Annars kan du väl testa detta åt oss
Om en 13 A dvärg är ok för 1.5mm² handlar både om kortslutningsströmmen (där längden på kabeln spelar in) och belastningsförmågan (som teoretiskt faller under gränsen när röret delas med spisen). I många fall går det bra. Din elektriker borde ha mätt kortslutningsströmmen i uttaget till DM.
Yes, jag öppnade centralen och kikade. De såg bra mycket grövre ut än 1,5mm, så jag gissar att det nog satt rätt.
Exakt, det var det jag menade, passdelen var för 20A, men det satt en 16A när jag flyttade in.
När det börjar brinna så återkommer jag här det första jag gör.
13A var för ugn + mikro, som delade rör med en 10A-grupp (kyl + frys + bel). (13A är i det här fallet också max 10m, jag skulle snarare tippa 5m.)
Det jag menade var mer att jag inte har en uppfattning om hur bra koll han har på sånt här - det är en kompis kompis, han känns ganska proffsig och väldigt hjälpsam, men han kanske gör andra typer av installationer normalt sett, och inte är van vid uppgradering av äldre lägenheter...
Men då är det två grejer som gör att man inte ska dra i samma rör - dels går det för mycket ström i ett och samma rör, och dels är det farligt för att man måste hålla ordning på exakt vad som är brutet?
Här i Spanien blygs man inte att ta in flera grupper i samma kopplingsbox. Här kör man med få men stora boxar (15x15 cm) Har själv åkt på en pärting när jag kom åt ledningar som var skarvade i en sockerbit mod. större, där alla ledare var instuckna från samma håll och stack ut på andra sidan
I ditt fall skulle jag nog sätta upp en märkning i elcentralen, att grupperna ligger i samma dosa.
Betr ditt enfassystem, antar jag att det är separata nollor för dom två grupperna, annars kan det bli hett!
I ditt fall skulle jag nog sätta upp en märkning i elcentralen, att grupperna ligger i samma dosa.
Betr ditt enfassystem, antar jag att det är separata nollor för dom två grupperna, annars kan det bli hett!
Nä, han bör nog istället ta ett snack med sin elektriker då olika grupper inte får vara tillsammans i samma kopplingsutrymme alternativt sätta skiljevägg i dosan med uppmärkning om två olika grupper.arneswede skrev:Här i Spanien blygs man inte att ta in flera grupper i samma kopplingsbox. Här kör man med få men stora boxar (15x15 cm) Har själv åkt på en pärting när jag kom åt ledningar som var skarvade i en sockerbit mod. större, där alla ledare var instuckna från samma håll och stack ut på andra sidan
I ditt fall skulle jag nog sätta upp en märkning i elcentralen, att grupperna ligger i samma dosa.
Betr ditt enfassystem, antar jag att det är separata nollor för dom två grupperna, annars kan det bli hett!
Men enligt bo.siltbergs svar ovan får jag uppfattningen att man inte ens behöver skiljevägg om man använder "bara godkända isolerade klämmor", som då i princip skulle vara alla?
Det här kanske är självklart, men prio för mig just nu är:
1. inte farligt under drift.
2. inte farligt vid elarbete
3. enligt regelverket.
Och gärna utan att göra för mycket förändringar (en stor renoveringsrunda nästan avslutad, att börja dra nya utanpåliggande kablar på allt det nya ger en liten klump i halsen). Dessutom gärna utan att behöva göra något (eller så lite som möjligt) det närmaste, utan bara ta det nästa gång elektrikern är och fixar lite andra inplanerade grejer.
Det andra exemplet jag hade, 10A och 13A i samma rör, hur ser Bo Siltbergs beräkning ut där? För där är ju kyl/frys på hela tiden, och ugnen kör man ju kanske lite längre perioder.
Det här kanske är självklart, men prio för mig just nu är:
1. inte farligt under drift.
2. inte farligt vid elarbete
3. enligt regelverket.
Och gärna utan att göra för mycket förändringar (en stor renoveringsrunda nästan avslutad, att börja dra nya utanpåliggande kablar på allt det nya ger en liten klump i halsen). Dessutom gärna utan att behöva göra något (eller så lite som möjligt) det närmaste, utan bara ta det nästa gång elektrikern är och fixar lite andra inplanerade grejer.
Det andra exemplet jag hade, 10A och 13A i samma rör, hur ser Bo Siltbergs beräkning ut där? För där är ju kyl/frys på hela tiden, och ugnen kör man ju kanske lite längre perioder.
