Elen i vårt nya hus (byggt -63) är grymt svår att följa.
Nu hade jag en pensionerad elsnubbe här som kopplade in elpatronerna. Efter att han var färdig försökte jag följa kopplingen.

Det verkar som om 3-fasen som var dragen tidigare var utan nolla.
Då tog han en tråd som inte användes i ett rör med en 1-fas och kopplade den som nolla. Det röret hade alltså 4 trådar.

Alltså 3-faser och jord kommer från ett rör.
Nollan och 1-fas kommer i ett annat rör.

Jag hade för mig att man inte fick blanda grupper i samma rör. Men jag vet inte hur det är med nollan.

Sedan var neutralen 1,5 mm och faserna 10A. Är det tillräckligt.
Nollan var ju mycket klenare i röret än den var i manöverskåpet till patronerna.

Vågar jag sova utan brandsläckaren?

Nä, så får man inte göra. Men bättre att sno en nolla än att sno en skyddsjord, eller sno nollan från skyddsjorden.

Vad används denna nolla till i elpatronen? Normalt behöver de ingen nolla.

1.5 mm² och 10 A är helt ok, men du kanske menar att faserna till elpatronen har arean 2.5 mm² men ändå är avsäkrad med 10 A? Återigen beror på det på vad nollan används till i ditt fall och hur den är inkopplad. Den används troligen endast för lite elektronik i manöverskåpet, dvs inga stora strömmar?

Jag tror inte du behöver vara orolig för att huset skall brinna av dessa orsaker, men det är som sagt inte regelrätt.

Tack Bo!
Såg att du läste och hoppades att du skulle svara!

Nollan går även ner i patronerna från manöverskåpet. Jag kollade dem när de monterades ned. Anläggningen är begagnad. Och då satt faserna "runt om" och nollan "i mitten" på patronerna...

2,5 från patronerna till skåpet. 2,5 på faserna från skåpet. 1,5 på nollan från skåpet.

Tack för ditt svar!

Märkligt. Det kanske kan vara så att patronen effektregleras genom att koppla bort en av faserna? Om patronen är Y-kopplad så kommer det att gå en ström i nollan som är lika stor som i en av fasledarna. Nu var elpatronen avsäkrad med 10 A sa du, så då bör inte nollan bli överlastad. Men den ingick ju i en annan grupp också. Beroende på vilken fas denna grupp använder, och om det finns stora belastningar på den gruppen så kan nollan bli överbelastad. Någon elkunnig behöver nog se över detta, om inte din pensonerade elkunnige kan förklara det hela på ett förtroendeingivande sätt.

Låter verkligen som en "vi gör det så enkelt som möjligt FÖR MIG"-lösning av elektrikern. Han hade kanske inte allt han behövde för att göra jobbet ordentligt? Var det bråttom?

Se till att få det riktigt gjort

Jag tror jag uttrycker mig luddigt men tolkar ditt svar som om det ska vara okej.

3-fasens nolla var alltså en tråd som låg oanvänd i ett rör med 3 andra trådar. Elpensionären kopplade då den tråden som neutral i 3-fasgrupppen (som gick i eget rör) och kopplade sedan in den på neutralskenan(?) i elskåpet. Den delar alltså ingen ström med annan grupp bara rör.

Rikard Ågren skrev:
Låter verkligen som en "vi gör det så enkelt som möjligt FÖR MIG"-lösning av elektrikern. Han hade kanske inte allt han behövde för att göra jobbet ordentligt? Var det bråttom?

Se till att få det riktigt gjort
Jo, det var lite bråttom. Och det verkade inte gå att pilla in en till tråd i 3-fas röret.

Ska jag stänga av allt innan jag lägger mig alltså?

Bo.Siltberg skrev:
Märkligt. Det kanske kan vara så att patronen effektregleras genom att koppla bort en av faserna? Om patronen är Y-kopplad så kommer det att gå en ström i nollan som är lika stor som i en av fasledarna.
Sitter nere och kollar på det nu. Och jag tror inte att den kan koppla bort enskilda faser. Det sitter en tempstyrd relä över hela paketet och slår om faser och nolla.

Y-kopplad? Är det när man kör 3-fas 230V?

Okej.
Det börjar bli dags att lägga sig och jag låter det vara på under natten i alla fall. Om jag har förstått det rätt så är det inte samma "tryck" i en Y-kopplad 3-fas som en D-kopplad.

Är verkligen inte hemma på detta men vetgirig.
Nollan skulle alltså kunna jämnföras med en vanlig 1-fas. Och frågan skulle då kunna jämföras med:
"Får man lägga två faser och två nollor i samma rör"
Tänker jag rätt?

Edit: I så fall känner jag mig lite lugnare. Blir nervös bara jag tänker på 3-fas.

Du kan titta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Den transformator som levererar ström till ditt hus är Y-kopplad som på bilden, med 400V mellan faserna och 230V mellan fas och noll.
Din elpatron kan antingen vara Y-kopplad eller D-kopplad. Är den Y-kopplad så har den alltså elementspänningen 230 V. Då dom tre elementen är lika så kommer det inte att gå någon ström i nollan, så den behöver inte ens anslutas. Så frågan är återigen varför din elektriker gjorde så.

Hmm.
Ja efter lite luskande på nätet förstår jag att något är konstigt.
Jag köpte acktankar och all elektronik på Blocket. Alla kablar var avklippta och hade tåtar kvar i fästena.
Jag antar att min elektriker bara följde den inkoppling som den tidigare ägaren hade fått gjord.
Kanske hade han gjort det galet?

Kan jag mäta på något sätt för att se om det går ström i nollan?
Ska jag se till att få bort nollan eller gör den ingen skada?

Då dom tre elementen är lika så kommer det inte att gå någon ström i nollan, så den behöver inte ens anslutas. Så frågan är återigen varför din elektriker gjorde så.
Det här förstår jag inte även om jag läser på Wikipedia. Ibland är det 230 mellan fas och noll och ibland ingen ström alls, varför?

Det enda jag hittar om 3-fas 230V är att driften blir stabilare. Kan inte det vara en anledning att ha det inkopplat så?

Inkopplingen verkar annars funka bra och den värmer upp både huvud och slavtank utan större problem.

Du skall absolut inte bara koppla bort nollan. Finns det en anslutning för nolla så skall den vara kopplad. Även om själva värmeellementen inte behöver ha nolla, så kan det finnas elektronik som är kopplad för 230V mellan fas och nolla.

Det här får mig att fundera.
Brukar det gå jord till patronerna? Kan det ha blivit någon felkoppling i skåpet så att nollan går ner istället för jorden?

Bo.Siltberg skrev:
Nä, så får man inte göra. Men bättre att sno en nolla än att sno en skyddsjord, eller sno nollan från skyddsjorden
Ursäkta att jag klampar in i ännu en tråd....
Det är det här med stulen jord.
Jag har i nuläget två grupper på ovanvåningen.
Ärligt talat ingen koll på faserna där.
Bägge grupperna var ojordade från början.
Efter att ha haft elektriker här i ett annat ärende så hamnade där en jordsladd även på ovanvåningen.
Det är nog bra.
Ifall den är inkopplad då.

Nu har jag och låtsaskompisen dragit om all el till ena gruppen, med jord lånad från andra gruppen..
Totalt nytt på ena slingan alltså.Svart plus vit kommer genom rör sen nytt därifrån.

Andra slingan började jag koppla lite på innan jag blev "upplyst elektriker" så jag drog vidare med gammal kabelfärgstandrard.
Kommer att riva ur detta bara för att.

Så vitt jag vet är det "enda" felet jag gjort att sno jorden så att tvpå grupper har samm jord.
Scenariot att den ena gruppen kopplas bort finns knappt.
Bortsett från alla regler osv, vad kan va farligt med denna kopplingen?

Är det bättre att jag försöker pula ner kabel i centralen och koppla där?
Varit lite spooky för det men är det inte nu längre.

Jord ska den garanterat ha

Och det fungerar ju rent elektriskt med nolla i annat rör, men risken är ju att det blir fel och förväxlingar den dagen nån rotar i centralen eller bygger om något som berör de grupperna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.