El
Patrik_Hed: Är det öppna väggar och det är enkelt att dra två rör från centralen så tycker jag att man ska göra det, men är det ett bef. rör som man muffar på och sätter två nya dosor eller ska klamra en kabel så tycker jag att man kan göra en tvåfasgrupp. //Patrik
Elisabet 52: Vi har grävt ner en polyetenslang mellan vårat hus och brunnen. Avståndet är cirka 170 meter, höjdskillnaden minst 6 meter med lägsta punkten någonstana på mitten. I den slangen skulle vi dra in en elkabel. Så här gjorde vi: Ett persiennsnöre fastknutet i en bit av en plastpåse sögs in med hjälp av dammsugare. Vi drog sedan in ett 13 mm elband (som man använder till ko- och
elmont: En nackdel skulle kunna vara att "bilkablar" brukar vara mångtrådiga, det gör att dom blir lite svårare att koppla.
yxis: Det kan ju också vara så att pumpen (enfas) sitter på en annan fas, och spänningsfallet i nollan/PEN då den startar gör att du får överspänning till skärmen... (Jag är själv lite oroad för det problemet i stugan sen jag installerade en luft-luft-värmepump som ger rätt saftiga spikar då den startar...)
Hardley Worthit: Om det finns grader i helvetet så föredrar jag rutab framför malmbergs. Men som sagt, ingendera skulle jag montera hemma. Men jag har full förståelse att folk har dåligt med pengar och köper billigt.
pajsen: ja det är kompaktlysrör, har tyvärr ingen möjlighet att prova dom inne, får ropa efter en elektriker.
Nalleboda: Ja, ja, så kan det vara, huvudsaken att det löste sig för dig till slut! God Jul! /Mattias.
Fotografen: [citat] Just ledningen från mätarskåp/huvudsäkringar till först acentral kallas "stigare" och måste vara minst 6 mm2, vid fyrledarsystem ska PEN vara minst 10. Men, säkra av (16A) och lägg 5*2,5 så kommer man runt både stigaren och Pen>=10...
kolvas: [citat] jepp, bytte drivdonet idag och då funkade dom som dom ska, hoppas bara att det håller ett tag nu :S
Fummel: Ja, det var ju alldeles rätt. Varför krånglade jag till det. Han i elbutiken sa att det tom hette "lampsladd" !!! Tack! /F
yxis: OM man ändå drar om kablarna så skadar det väl för övrigt inte att dra med en extra kabel om det nu finns uttag för nattsänkning/centralstyrning...
Patrick E: Ett annat alternativ är att spänna en vajer från marken och upp till lampan och sätta fast kabeln längs vajern med buntband.
PST: http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4860
swediver: Hej på er Vet inte om det är i rätt forum men försöker iallafall. För en massa år sen köpte jag en julgrans-ljusslinga, tror det var LED. Den kunde man justera steglöst från blinkande till fast sken. ställde men den nästan på fast så såg det ut som det tindrade.:wow: Var kan man köpa en steglös ljusslinga i dag?:S
frohike: Kan bara tala för ett företag inom byggel. Men när jag var där så använde vi både enfas och 3fas-handske i våra installationer. Nollan hade sin plats från elbolagens avlämning fram till 16A väskan ute i bygget, Alla kontakter kopplades så att nollan alltid låg på avsett stift. Men eftersom man aldrig kan gardera sig för "fixar"snickaren sattes alltid JFB i alla centraler minst 2
yxis: Aha! Ja, kan tänka mig att de är skräp... Jag har nån som bara är semi-skräp som jag tror är köpt i kina eller liknande (inte jag som köpt den)... Den ser ut som en gammal ojordad "svensk" stickpropp fast med lite mindre diameter så att den går in i ett jordat uttag, och där kabeln brukar komma ut på en stickpropp sitter det istället ett ojordat "universal"-uttag. Förutom
Friedrich: Finns en lösning på plattsättarnas ofog (höhö) med att sätta kakel över dosorna. Ta en dosa för dubbelgips o fäst den så den sticker ut ~5-7mm utanför gipsen så är plattsättaren tvungen att anpassa plattan efter dosan. Ojoj, om jag fått 10kr för varje gång en plattsättare muttrat över det tilltaget.. :) Man slipper dessutom sätta förhöjningsring på dosan. Har provat
losmackos: Tack för de goda tankarna!! Tänkte mig att använda en Woods DS15 och då ha den i garage delen!! För övrigt har jag inte tänkt klart med övrig ventilation, det jag har just nu är bara ett hål 100mm rakt ut!! Inget mekaniskt eller så. Däremot kommer ja ju ha en Pax i relaxen vid duschen...där har ja även en Fresh ventil..(inte i duschen). Finns det någe mer o tänka på i
Patrik_Hed: 1.5 mm2 brukar man använda. I regel så kan man alltid gå ner ett steg i area när det gäller anslutningskablar. //Patrik
Patrik_Hed: [citat] Bildbevis kommer i morgon! ;):cool:
yxis: Kletet är för övrigt väderskydd, så de blir rätt tåliga mot regn och annat elände när kletet har flutit ut... Kletet är alltså *isolerande*. P.S. Tallguy196: Näe, inga engångsprylar till bilstereo... Varje gång man byter stereo måste man då korta av kablarna nån centimeter, till slut finns det knappt nåt att ta av och man får sticka in händerna en halvmeter genom
sajjen: Den har ju ett E-nummer, borde gå att få hem från en elfirma.
Bo.Siltberg: Ja, du måste skydda ledarna och kanske även mottagaren från direktljus från lysrören, annars spricker isoleringen med tiden. Dom flesta kabelmantlar är numera UV-beständiga, men inte ledarisoleringen.
Tobbe_3: Brytare nr 2 skall bara ha 3 trådar. I första fallet verar det lite konstigt. Det kan vara så att du mäter via en lågenergilampa och får konstiga värden. Det verkar som om brytaren är inkopplad i nollan istället för i fasledaren. Är det mot skyddsjorden du mäter i det andra vägguttaget?? Är lamputtagen "tomma" när du mäter ?? Det enklaste blir nog att hitta den kopplingsdosa som
Glufsglufs: [citat] http://www.byggahus.se/forum/juridik/161381-revisorfraga.html