30 854 läst ·
10 svar
31k läst
10 svar
Kan man jorda en lampa själv?
Jag har en gammal antik bords-fotogenlampa i mässing som någon har elektrifierat. Det finns ingen jord-kabel så det är väl en ojordad lampa helt enkelt.
Eftersom jag vill kunna använda den i mitt kök med jordade uttag så måste jag väl göra en av två saker:
1. Koppla på en jordad stickpropp men låta jord-bläcket förbli oinkopplat.
2. Koppla på en jordad stickpropp och på något sätt koppla jord-bläcket till lampan.
Är det lagligt att göra något av dessa? Vilket är minst galet? Ska jag helt enkelt inte använda lampan, eller bara använda den i ett ojordat uttag (alltså kan jag inte ha den i köket)?
Tack på förhand.
Eftersom jag vill kunna använda den i mitt kök med jordade uttag så måste jag väl göra en av två saker:
1. Koppla på en jordad stickpropp men låta jord-bläcket förbli oinkopplat.
2. Koppla på en jordad stickpropp och på något sätt koppla jord-bläcket till lampan.
Är det lagligt att göra något av dessa? Vilket är minst galet? Ska jag helt enkelt inte använda lampan, eller bara använda den i ett ojordat uttag (alltså kan jag inte ha den i köket)?
Tack på förhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Endast alt 2 kan komma ifråga, plus JFB. Det förutsätter att det är möjligt. Om lampan har rörliga delar måste du säkerställa att alla dessa delar får tillförlitlig jordkontakt.
Att försöka sig på att skyddsjorda en lampa som överhuvudtaget inte är gjord för el är inte att rekommendera om man inte är absolut säker på hur man gör. Lampan kanske är elektrifierad av ett proffs och utförd som klass II / dubbelisolerad, och stickproppen ska då passa i jordade uttag också utan modifiering.
Om den är klass II så har den en stickpropp som passar i ett jordat uttag utan att ha kontakt med jordstiften. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/CEE_7-17_plug.jpg eller http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Europlug2.jpg).
Det är mindre osäkert att använda den som en klass 0 apparat (rund stickpropp som bara passar i ojordade uttag) än att använda den som jordad med en dåligt utförd jordning.
Det är mindre osäkert att använda den som en klass 0 apparat (rund stickpropp som bara passar i ojordade uttag) än att använda den som jordad med en dåligt utförd jordning.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det som kan vara svårt att avgöra är hur bra kontakt det är mellan olika metalldelar på lampan. Om du jordar en del så kanske det sitter en annan metalldel ihopskruvad, lite rejäl oxid, eller för dig osynligt mellanlägg av plast eller material som användes på den tiden, och halva lampan är kanske ojordad.
Jag vet inte vad som är en formellt korrekt metod för att säkerställa att jordningen är korrekt.
Men en testmetod som borde ge skapligt hög säkerhet, är att mäta med en kontinuitetstestare mellan alla beröringsbara delar och jord.
En kontiuitetstestare är en ohm meter som klarar att med hög upplösning mäta väldigt små resistanser, då avslöjar man om det är dålig kontakt mellan en del och jord.
En sak som kan vara lätt att missa, är vilka delar som är beröringsbara. Vid elsäkerhetstestning för ex. CE märkning använder man ett standardiserat testfinger av metall, som jag har för mig skall motsvara ett lillfinger på en 1 åring i tjocklek, men som är längre, och kan krökas inne i ett hålrum i apparaten som testas. Man testar även med en stump ståltråd som förs in i olika lufthål och liknande. Så skall man ge sig på att själv bygga eller jorda apparater så måste man fundera över vilka ytor även inne i apparaten som går att nå ifall man har små fingrar eller en bit ståltråd i handen.
Jag vet inte vad som är en formellt korrekt metod för att säkerställa att jordningen är korrekt.
Men en testmetod som borde ge skapligt hög säkerhet, är att mäta med en kontinuitetstestare mellan alla beröringsbara delar och jord.
En kontiuitetstestare är en ohm meter som klarar att med hög upplösning mäta väldigt små resistanser, då avslöjar man om det är dålig kontakt mellan en del och jord.
En sak som kan vara lätt att missa, är vilka delar som är beröringsbara. Vid elsäkerhetstestning för ex. CE märkning använder man ett standardiserat testfinger av metall, som jag har för mig skall motsvara ett lillfinger på en 1 åring i tjocklek, men som är längre, och kan krökas inne i ett hålrum i apparaten som testas. Man testar även med en stump ståltråd som förs in i olika lufthål och liknande. Så skall man ge sig på att själv bygga eller jorda apparater så måste man fundera över vilka ytor även inne i apparaten som går att nå ifall man har små fingrar eller en bit ståltråd i handen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Sätt den på en portabel JFB om du inte har en JFB i centralen.
Jag misstänker att det inte finns någon JFB i centralen, som är från mitten av 70-talet. Så då har jag två val trots allt:
1. JFB + jordad stickpropp + jorda lampan själv.
2. ojordad stickpropp.
Vilket är bäst? Jag är ingen elektriker på något vis men har väl kopplat en och annan skarvsladd / stickpropp / strömbrytare förut.
1. JFB + jordad stickpropp + jorda lampan själv.
2. ojordad stickpropp.
Vilket är bäst? Jag är ingen elektriker på något vis men har väl kopplat en och annan skarvsladd / stickpropp / strömbrytare förut.
Bygg inte om lampan, använd den där den kan användas (ojordade uttag).
Samt, oavsett, se till att installera JFB, för den fungerar oavsett om man har jordade uttag eller ej.
Samt, oavsett, se till att installera JFB, för den fungerar oavsett om man har jordade uttag eller ej.
Det finns ju jordade stickproppar med inbyggd JFB. En sådan torde ju vara, i vart fall, aningen mindre tokig, än vissa andra lösningar. Ty denna sitter ju kvar, även om någon skulle flytta lampan till en annan adress....
Klicka här för att svara