El
Pierre1981: [citat] Tror inte dom är lämpliga i golv. Tror inte dom tål att trampas på och bli överkörda av dammsugaren. Dom man har i golv har en speciell dosa samt ett lock i metall som man få ta bort vart gång man vill använda uttaget.
jonas_loof: Max temperatur på belysningsarmaturer som kan monteras mot eller i brännbart material är 90gr. Dock säger SVBF (svenska brandskyddsföreningen) att trä som torkat / torrdestilerats kan antändas vid så låga temperaturer som 80 grader. Att det bränns när du tar på den betyder att den är varmare än 60 grader.
jonas_loof: Vi kör nästan alltid med RKUB, finns tvåfärgad svart + röd, så det är enkelt att hålla koll på plus och minus.
Huvudbrytaren: När jag var liten hade vi marsvin som gjorde exakt likadant. Kan det vara så att de elektriska fälten runt spänningssatta elkablar gör de extra intressanta att gnaga på? Till saken: Byt ut de skadade kablarna eller skarva dem på ett vederhäftigt sätt. Tejp räcker inte.
molimanen: Tack för din ritning Bo.Siltberg...Allt funkar nu så jag är mycket glad.. Tack igen!
Slugge: Mycket fint och föredömligt Tommy! Tydliga bilder med text, det säger allt. Inkommande från centralen ser ut som FK med kabelskal, detta kanske går att dra om till 2,5 mm²? Men har det funkat i 2 år utan problem ser jag egentligen ingen anledning att göra något alls, bra du har kollat att det ser fint ut i dosan nu ju, ingen varmgång. Däremot kan det bli bekymmer om du maxar flera
Bo.Siltberg: Nej, se #3. Du får normalt heller inte märka om en annan färg till gul/grön utom i speciella fall som i denna tråd.
Atom: Försök att hålla den ren! Rensa filtret och växlaren regelbundet!
hhuset: Självfallet så kommer det från tre olika faser. Ja det där med växelström är lite kufiskt. Håller mest på med likspänning men det är nog som du säger Tobbe_3: ingen ström genom nolledaren.
snaggletooth: Som sagt, elektronisk trafo passar sällan ihop med LED-lampor.
Wide Glide: På jobbet går vi över alla anslutningar som används ofta årligen. Sparar mycket onödig felsökning. (maskiner som är lite äldre) Om det finns en rörelse i armaturen eller relä har skruvar en förmåga att lossna med tiden. Fjädrande bleck är bättre.
joob: Har normalt inte speciellt lättväckta barn heller. De kan normalt sova i ganska rejält buller, men jag såg framför mig hur jag tappade plåten till fläktröret i bänkskivan eller golvet (har hänt förut) och ville inte utmana ödet när jag satt själv och hade det lugnt och skönt... :) Har nu iallafall provat att vända stickproppen och det tycks lösa problemet. Tack så mycket för
AndersS: [citat] Jopp så är det, att det är priset man får betala för de billiga och inte anpassade för svagström, men du uppnådde ändå syftet med inköpet och 79:-, skulle vilja säga att den redan betalat sig. För egen del används mätpennor oftare än min Fluke multimeter, dvs inget utesluter det andra. Nja, kanske trots allt då den gamla Simpson "digitalmultimetern" (årsmodell sent
GK100: RC-länk är det som brukar användas men går fint med både rent motstånd R eller bara konding C också.
Fotografen: Slår du huvudbrytaren till och från kan det vara brytaren som är på väg att ge upp, slår inte till alla faser alltid, inte helt ovanligt. Säkring 13 kan något eller ett par laster som har hög startström.
sweFredrik: Fick inte min homeplug att funka så bra. Verkar bero mycket på hur elinstallationen är gjord.Med att inte funka så bra menar jag att hastigheten blev ganska låg, men deg funka.
jonas_loof: Det har börjat dyka upp alltfler styrenheter som gör att man kan tända, släcka Led samt ändra färg på RGB led via smartphone app. Någon som har erfarenhet av detta? Hur funkade det?
jonas_loof: [citat] Jag gick en kurs som Magnus Andersson från Maxel höll för många år sedan. De 90 grader som maxel angav / anger är efter en EU-standard, EN-60598-1 (om jag minns rätt nummer på standarden). I den anges max temperatur på belysningsarmaturer som monteras infällt i en byggnadskonstruktion till 90 grader, och man använder sig av dom paragraferna för att ange max-temperatur på
peter_sm: Tyvärr så saknade jag nollan i mitt uttag, så det blir att ta hit en elektriker plus att 3-fasen är säkrad till 10A. Tror jag behöver 16A till min nya ugn. Tack för att ni ville hjälpa till! //Peter
jonas_loof: Hej, nu måste du nog förtydliga vad du menar. En 230V downlight har ju vanligtvis en GU10-sockel för halogen eller LED-lampor som matas direkt via nätspänning 230V. Om du ska koppla dessa via en 12V transformator så måste du byta lamphållarna till 12V lamphållare typ Gu5,3. Varför vill du koppla 230V armaturer via en transformator? Då måste det vara lättare att köpa 12Vs armaturer?..
elmont: Fäst bägge under samma klammer, vik bara ner "sidorna" på klammret lite mera så blir det snyggt. Men du måste ha ett lite större klammer så att du får plats med två ledningar. Man kan säga en "sida" av klammret till en ledning och andra "sidan" till den andra ledningen. Det du söker har jag inte sett på många år, men jag har inte letat då jag inte haft behovet utan använt ett
Hennke85: [citat] När huset är tätt och värmen är på (en 9 kw fläkt räcker oftast även till en tvåplanare) så brukar sådana lysrör som du beskriver monteras upp och vi är inte ensamma om att ha dom. Men när det är kallt finns det inget som slår 1kw strålkastare, motsvarande med lysrör brukar ta fram till frukost innan de ger bra ljus.
Bo.Siltberg: Ingen installationskostnad (förutom ett extra SIM-kort), bara att plugga in. Låter som en utmärkt och enkel försäkring för fritidshus.
elmont: Skulle jag bygga själv skulle jag sätta in en din skena med tre hållare för glasrörssäkringar och några plintar att koppla i. Typ Phoenex plint
lars_stefan_axelsson: Precis. Det är en av finesserna med dessa uttag (fast en väldigt väldigt liten finess det medges). Det är inte "kräver jord" som är grejen, utan att endast dubbelisolerad utrustning som alltså inte *kan* eller *får* jordas som är det.
Bo.Siltberg: Ja, H05VV–F 5G1,5 blir bra.
mariatherese: Vi har 20A med samma förutsättningar som du (fast i Västra Götaland). Tror en större bergvärmepump kräver större huvudsäkring.
snaggletooth: [bild] Röd jord / svart nolla / vit fas är absolut vanligast här omkring. Men röd som tändtråd är tyvärr också vanligt och ofta även i kablar där man använt bi-ledaren som jord. Som sagt, inga säkra kort någonstans.....