21 841 läst ·
26 svar
22k läst
26 svar
Trasig reaktor i lysrörsarmatur
SnickareHobb skrev:Har kollat kabeldragningen, och det ser rätt ut så vitt jag kan se.
Har svårt att förstå hur kondensatorn skulle kunna vara problemet, då det bara är ena röret som inte lyser som det ska.
Kan även tillägga att det är vid kallstart problemen uppstår. Första minuterna blinkar ena lysröret (10-20 sekunder på 10-20 sekunder av). Efter någon minut lyser båda som dom ska. Om man testar att slå av när lysrören redan är varma är det inga problem att slå på igen inom närmaste halvtimmen (timmen?).
jag tycker att det verkar skit märkligt..
jag kan inte komma på något annat än att det är fel på lysrören, men jag har för mig att du skrev att det var nya osram rör och de är inget skräp märke heller..
Ger du upp så tipsar jag om Thorns PM2
Har inte jämfört dom prismässigt mot någon liknande armatur men jag har monterat x-antal sådana inne på Slakthusområdet vid Globen, riktigt smidiga!
Kommer själv att sätta upp 1 sådan i vedboden hemma i sommar.
Lycka till med felsökandet !!!
Det skulle kunna förklara saken. Köper man nya lysrörshållare, eller brukar det fungera att putsa upp kontaktblecken och böja till dem så de trycker hårdare och förhoppningsvis ger bättre kontakt?Patrick E skrev:
Om man ska köpa, finns det standardmodeller, eller är det olika för alla armaturer? Såg t.ex. att Kjell&Co har lysrörshållare, men vet inte om dom passar.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det finns standardmodeller av lysrörshållare. Se till att de har samma "djup" bara. De kostar bara några kronor styck. Hållarna brukar ge upp efter ett tag. Vissa ramlar det plastbitar från när man byter lysrör då värmen gjort att plasten blir spröd.
Jag misstänker nu glappkontakt i någon lysrörshållare.
Jag bytte igår plats på två stycken lysrörshållare, utan att röra något annat. Efter det har den inte blinkat alls. Jag antar att den kommer att börja blinka igen inom någon vecka, men min misstanke är att jag nu flyttat felet till det andra lysröret.
Jag avvaktar och ser om det andra lysröret börjar blinka i stället.
Det var lysrörshållarna där glimtändarna också sitter, som jag bytte plats på.
Jag bytte igår plats på två stycken lysrörshållare, utan att röra något annat. Efter det har den inte blinkat alls. Jag antar att den kommer att börja blinka igen inom någon vecka, men min misstanke är att jag nu flyttat felet till det andra lysröret.
Jag avvaktar och ser om det andra lysröret börjar blinka i stället.
Det var lysrörshållarna där glimtändarna också sitter, som jag bytte plats på.
Jag köpte samma typ av Osram lysrör som du har på K-rauta för ett tag sedan. Lysröret flimrade betänkligt när jag satte in det i armaturen. Provade att sätta in det i en annan armatur och det flimrade även där. Provade slutligen att sätt i ett äldre Osram lysrör av samma typ i den första armaturen och det fungerade bra. Slutsats: Dålig kvalitet på lysröret. Gick tillbaka till K-rauta och fick ett nytt. Samma problem igen. Slutsats: Dålig kvalitet på hela batchen. Orkade inte gå tillbaka igen och det flimrar fortfarande. Antar att det var för liten gasmängd och med ännu mindre mängd kanske man kan tänka sig att det till och med börjar blinka. Kanske försöker man snåla in på kvicksilver för att uppnå något miljömål?
Pen
Pen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nya rör har en tendens att flimra från början, efter någon dag så brukar det sluta.
Jag har aldrig hittat ett nytt rör som inte funkar (har väl satt upp några hundra).
Protte
Jag har aldrig hittat ett nytt rör som inte funkar (har väl satt upp några hundra).
Protte
Alla lysrör ska lysa ca 100 timmar innan de fungerar precis som de ska, i branchen brukar man kalla det för att "bränna in" lysrören.
Alla lysrör provtänds på fabrik innan de skickas iväg, (det finns coola filmer på youtube).
Det tar ett tag för kvicksilver etc att spridas jämnt i röret.
Alla lysrör provtänds på fabrik innan de skickas iväg, (det finns coola filmer på youtube).
Det tar ett tag för kvicksilver etc att spridas jämnt i röret.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Nya lysrör lyser ojämnt i början även med högfrekvensdon. De brukar vara mörkare på mitten innan hela rören lyser jämnt. Efter någon dag fungerar de normalt.
Storels lysrör ZE-BRA tillverkas av Osram eller Sylvania, beroende på wattstyrka
Ok, det förklarar det hela för min del. Ja, det har nog inte varit på 100 timmar ännu. Då finns det hopp. Tackjonas_loof skrev:
Pen
Hur har det gått med lysrören?
Klicka här för att svara