El-Datornörd skrev:
Detta är ju inte en alltför ovanlig syn i deras bostadsområden/mindre städer:rolleyes:
[bild]
Och även i större. Jag kommer just från Orlando, FL och där ser det likadant ut mitt inne i staden. Detta i en av USAs mest åskdrabbade delstater. (Och stormar, orkaner och tornadoer är de inte heller direkt befriade från) Jag kan för mitt liv inte begripa varför de inte gräver ner mer. (På väg till flyget körde jag förbi där de stängt vägen för att byta stolpar... Hade ju varit bättre att gräva kabelgrav istället för stophål...)

Jag har bott i fyra olika privata bostadsområden (bostadsrättsföreningar med lägenheter och radhus) och där var allt nedgrävt inom de privata områdena.

Så fort man kom utanför de privata områdena så hängde däremot allt i luften. Detta i dyra förorter utanför New York City och Washington, DC.

Det är fö inte bara el som hänger i stolparna, den understa kabeln (med den tjocka klumpen) på bilden är med all säkerhet för kabel-tv.

Men även näten är väl privata eller?

Om du menar de stora elnäten, så är det vanligen så. De ägs av vinstdrivande företag med statligt reglerade vinster, ungefär som i Sverige. Problemet är nog att vinstintresset i USA oft är väldigt kortsiktigt, typ till nästa kvartalsrapport.

I de privata bostadsområdena misstänker jag at det främst var estetiska hänsyn som styrde (vilka i sin tur påverkar property value).

Jsoderbe skrev:
Det är mycket möjligt att det står för Ampere även i USA, men faktum är i alla fall att den 125 A kabel jag hade in på den mekaniska verkstaden var 20 gånger grövre än den 200 Amp kabel jag har in i huset i USA. Att kabeln i USA är avsäkrad för motsvarande ström som 200 Ampere är helt uteslutet, det skulle bara säga sprak....
Låt oss räkna lite på "amerikanska" och "svenska" så ser du varför amperen är densamma men kablarna ser så olika ut.

Vi börjar med antagandet att du vill ha in 125 A.

Sverige är det 125 * 230 * 3 = 86,25 kVA
I Nordamerika är det 125 * 120 * 2 = 30 kVA

Redan här har vi en skillnad som gör den amerikanska kabeln mindre: 3 ledare istället för 4. (Jag utgår här ifrån att man använder PEN-ledare)

125 A är på svenska 125 A eller så mycket säkringen håller för.
125 A är på amerikanska 100 A kontinuerligt. Enligt NEC får man bara kortvarigt nyttja en brytare till 100% av märkströmmen, annars högst 80% av märkström.

Alltså dimensionerar nätbolagen i respektive land kablarna utifrån sina förutsättningar. Det gör rätt mycket på storleken: 25% mer ström innebär 25% grövre kabel om den begränsas av spänningsfallet men hela 40% större ledararea om den begränsas av värmeutvecklingen.

I Sverige är det långt till transformatorerna och för större anslutningar brukar man använda aluminiumkabel. I Nordamerika sitter transformatorerna tätt och kopparkabel sista biten till privatkunder är inte ovanligt. En aluminiumkabel är hela 60% grövre än motsvarande kopparkabel.

Sist men inte minst är de kablar som används av amerikanska nätbolag ofta märkta för 90 C, medan många svenska fortfarande är märkta för 70 C.

En amerikansk kabeldimension för 125 A kan antas vara 2 AWG koppar. En snabb koll i kabelkatalogen visar att en sådan kabel har en ytterdiameter på ungefär 23 mm.

Ett svenskt nätbolag skulle nog välja 95 mm² aluminium. AKKJ 3x95+29 mm² eller N1XV 4G95 har en ytterdiameter på ca 35 mm enligt tabellen och ser mycket grövre ut.

Både den amerikanska och den svenska dimensioneringen är helt olika men båda korrekta utifrån förutsättningarna i respektive fall.

• Gilla
Dicken13 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.