928 läst ·
9 svar
928 läst
9 svar
el till spis
Hej, jag köpte för några dagar sedan en ny spis, som jag kopplade in och den fungerar perfekt. Jag är helt okunnig vad gäller el, men börjar nu fundera på om den är rätt installerad egentligen. Den som satt innan står de i bak 380v på och den jag har nu är bara 230,
bör jag koppla ur den och ta hit elektriker?
bör jag koppla ur den och ta hit elektriker?
vad kan hända om jag låter de va som de är?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Du kopplade in spisen och den fungerar perfekt? Don't fix it if it's not broken!
Din gamla spis var inkopplad via perilexkontakten med tre faser utan nolla, elemetspänningen var 380/400 V. Din nya spis är kopplad med tre fasledare och nolla med 230 V elementspänning. Allt är helt OK.
Din gamla spis var inkopplad via perilexkontakten med tre faser utan nolla, elemetspänningen var 380/400 V. Din nya spis är kopplad med tre fasledare och nolla med 230 V elementspänning. Allt är helt OK.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Förmodligen ingenting, men se till att ta bort den här tråden om huset brinner ner av elfel, kan vara svårt att få ut nån försäkring då....karlakanda skrev:
Allvarligt talat, om du inte har en aning om vad du gjort, men ändå kan påstå att det funkar perfekt, så är det väl ändå högst lämpligt att ta det säkra före det osäkra och ta in nån som kan och vet.
Den förra spisen hade en stickpropp med 3pickar. Den nya har 4 så de där med nollan låter rimligt.
Uttaget hade ju hål för fyra pickar så då måste de väl finnas en nolla som gör om de till 230 volt?
Uttaget hade ju hål för fyra pickar så då måste de väl finnas en nolla som gör om de till 230 volt?
Fram till 80-talet brukade man snåla in på tråden till nollan i perilexuttag, så att ansluta en spis med 230v elementspänning i ett sådant uttag som saknar nolla kan sluta med totalhaveri om man har otur.
Kan man
kolla upp de på nått enkelt sätt ?
kolla upp de på nått enkelt sätt ?
Och är de rimligt att spisen ens skulle fungera med fel volt ?
Fungerar spisen utan anmärkning så har uttaget med all säkerhet nollan ansluten.
Klicka här för att svara