5 071 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Hjälp med att få ut El!
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
En sak som inte har berörts i tråden är att rent hypotetiskt skulle badet kunna drivas av två faser, 400V istället för 230V. Dvs. det kan vara 2 faser och inte en fas och nolla vi ser på bilderna.
Även om det är osannolikt så bör man utreda det innan man kopplar in ett uttag på trådarna.
Även om det är osannolikt så bör man utreda det innan man kopplar in ett uttag på trådarna.
Hur kan jag kolla detta?hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Kjell är din vän. Här finns dels grundläggande information om elsystemet i hemmet
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
och dels mätinstrument som t.ex
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut15a-p48271
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50317
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut61d-p48273
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/tanginstrument/fluke-t5-600-p48030
beroende på vad plånboken tillåter. Köp inte det billigaste.
Nu var det visserligen "bara" ett uttag som skulle installeras, men mäta måste du åtminstone då göra.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
och dels mätinstrument som t.ex
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut15a-p48271
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50317
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut61d-p48273
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/tanginstrument/fluke-t5-600-p48030
beroende på vad plånboken tillåter. Köp inte det billigaste.
Nu var det visserligen "bara" ett uttag som skulle installeras, men mäta måste du åtminstone då göra.
Mätinstrument har jag tillgång till, Inte hemma men hos en bekant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du kan hitta en märkskylt på badet så anger det både spänning och märkeffekt, men den skylten sitter säkert bakom karet någonstans... Den vore dock intressant att se.
Det är inte troligt att det skulle finnas 400 V i den dosan, men man vet aldrig. Det kan framgå av bruppförteckningen om det finns en sådan som är uppdaterad. Annars mäter du spänningarna i dosan, försiktigt. Det vore även intressant att reda ut vad dosan matar då en del rör såg skumma ut, nåt med enbart nolla och skyddsjord??
Det är inte troligt att det skulle finnas 400 V i den dosan, men man vet aldrig. Det kan framgå av bruppförteckningen om det finns en sådan som är uppdaterad. Annars mäter du spänningarna i dosan, försiktigt. Det vore även intressant att reda ut vad dosan matar då en del rör såg skumma ut, nåt med enbart nolla och skyddsjord??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det anser att det är bättre att dra in en till fas istället för att lägga uttagen på samma fas som badkaret. Oavsett om det håller eller inte.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det där röret som har en nolla och en gul tråd. Jag tror att tråden faktiskt ät gul, inte gulgrön. Fast gult har väl varit förbjudet som färg länge just för förväxlingsrisken?Bo.Siltberg skrev:
Så då blir man ju lite fundersam över vad det är för trådar..
Klicka här för att svara
