Novis inom elarbeten som jag är, har jag följande eventuellt dumma fråga:

Jag ska skarva en vanlig lampsladd. Ur väggen kommer en sladd där ena inneliggande kabeln eller vad man nu ska kalla det, är blå och den andra brun. Sladden som kommer ifrån lampan, är däremot helt ofärgad. Sladden är transparent och där inne ligger två kablar utan färgat hölje. Hur skarvar man korrekt då? Enkelt när blå kabel skarvas mot blå osv, men här är det helt ofärgat.

Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Det sitter en stickpropp i den ena sladden? Då skarvar du ofärgad mot brun och ofärgad mot blå! Med andra ord, det spelar ingen roll! :-)

Låter enkelt! Bara för att förtydliga så att allt blir rätt. Ur väggen kommer en sladd. Här ska det sitta en vägglampa. Förra ägaren av huset gillade nog inte att det skulle sitta en sladd på utsidan av väggen, så denna kommer alltså direkt ifrån väggen ut till vägglampan. Jag har nu köpt nya vägglampor och då är det förstås lampor med sladd och stickpropp. tänkte att jag skulle klippa en del av den sladden (som är transparent och ofärgad) och skarva mot den sladd som kommer från väggen.

Med denna ytterligare beskrivning är det ändå så att jag kan skarva som jag vill utan att det spelar någon roll? Jag är som sagt totalnovis på detta med el och är livrädd för att blanda färger och kablar och grejer :)

Du kan skarva mot vilken transparent som helst.
Det bästa är att mäta vilken transparent som går mittkontakten i lamphållaren, den ansluter du till brun som sannolikt är fas. Denna lösning ger högst säkerhet vid lampbyte.

Måste erkänna att jag skrattar gott åt mig själv just nu. Ser ut som ett frågetecken här. "Mäta vilken som går till mittkontakten"? Går det att precisera det för en idiot? :)

Mäter gör man med ett mätinstrument typ multimeter. Har du ingen bekant som har el-pulat lite med det som man får göra "med nödig kännedom" och som kan assistera lite?

Jodå, jag har nog någon bekant som kan lösa det, men jag fick för mig att "nödig kännedom" innebar att jag själv skulle lyckas lösa biffen. Men så föll jag på färgerna...

Om man nu skulle råka koppla fel, nämner Tobbe_3 ovan: "...ger högst säkerhet vid lampbyte".
Med andra ord, kan man få sig en rejäl kyss om man kopplat fel och senare ska byta en lampa?

Men du kanske bara är nödig och det är inte riktigt samma sak.

Man kan mäta (med multimeter) vilken tråd som är kopplad till mittkontakten i lamphållaren. Skälet att göra det är att lamphållare är en gammal konstruktion från en tid med annat säkerhetstänkande. När du skruvar i en lampa så går det att komma åt metallgängan på lampan som då redan ha kontakt med "sidokontakten" i hållaren. Om det då ligger spänning på sidokontakten istället för mitt kontakten så kan man få en stöt. Detta att det skulle kunna hända är nog mer hypotetiskt, inte en reel risk.

Men pga. detta så rekomenderas att Fasledaren (som för ström till lampan) skall anslutas till mittkontakten, och nollan (som för bort ström, och inte är spänningsförande) skall anslutas till sidokontakten i hållaren.

jag blir mer nyfiken på hur du tänkt dig skarvningen. Du skriver att kabeln kommer ut ur väggen. en skarv måste finnas i ett kopplingsutrymme, den får aldrig sitta öppet. Så om du ex. monterar lampan över hålet där kabeln kommer ut och håller skarven inom "botten" på lampan så är det OK. Eller så måste det finna sen kopplingsdosa.

Om du väljer att använda en kopplingsdosa så måste det finnas en dragavlastning på den synliga anslutningskabeln till lampan. Om någon drar i den så skall det inte vara skarvarna som håller, kabeln skall vara fastklämd så att den inte går att dra ut ur dosan.

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
Normalt riskerar man ingen kyss alls. Grejen är att om den spänningsförande kabeln hamnar på blecket längst ner i botten på lamphållaren och nolledaren kopplas in på den gängade delen så är risken att ta i en spänningsförande del, vid lampbyte, mycket mindre. Om lampan i sin tur har en anslutning till nätet via en vanlig stickpropp, som kan vändas åt två håll, så har den kopplingen ingen betydelse.
Om skarven via typ sockerbit hamnar under kåpan som sitter på lampan uppe vid taket och själva lampan hänger i en krok i taket som antingen har en egen lina till lampan eller en dragavlastad upphängningsanordning på sladden; så är det OK.

Redigerat:
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Men du kanske bara är nödig och det är inte riktigt samma sak.
Det är möjligt cecar33, men ditt inlägg gav knappast svar på frågan. Känns dock skönt att se att ännu en person bara är "nödig". Välkommen till klubben.

Stort tack till såväl hempularen som Asgarvad för kanonbra svar!

Det är alltså en kopplingsdosa jag tänkt använda. Kabeln och dosan kommer att vara gömd bakom själva armaturen, i praktiken omöjlig att komma åt. Känns som att det borde vara tämligen säkert.

De flesta Helfärgade kablar eller ofärgade om man vill så säga. Så brukar det för det mesta vara en av de två som har en räfflad sida eller ä lite annorlunda emot den andra. Varför? jo ör att man ska kunna identifiera vilken av kablarna i kabeln som är vilken.

Tänk högtalar kabel. De flesta är guldiga och man brukar separera de genom att se på vilken av de två ledarna som ä stämplad med märkdata eller med ett långt svart sträck.

-=fullmoon=- skrev:
De flesta Helfärgade kablar eller ofärgade om man vill så säga. Så brukar det för det mesta vara en av de två som har en räfflad sida eller ä lite annorlunda emot den andra. Varför? jo ör att man ska kunna identifiera vilken av kablarna i kabeln som är vilken.

Tänk högtalar kabel. De flesta är guldiga och man brukar separera de genom att se på vilken av de två ledarna som ä stämplad med märkdata eller med ett långt svart sträck.
Nu kom du ju bara med halva lösningen. Du måste ju även skriva om det är fas eller nolla som du tänker dig är räfflad/märkt.

Nyfniken skrev:
Nu kom du ju bara med halva lösningen. Du måste ju även skriva om det är fas eller nolla som du tänker dig är räfflad/märkt.
Fasen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.