El
Erik36: Om du vill slippa byta ut armaturen kan du ju ta bort drosseln och glimtändaren och endast köra med ett LED-lysrör på 230V. Då försvinner visserligen CE-märkningen men den kan man ju vara utan.
Bo.Siltberg: Det blir 5:e gången tror jag som jag hör detta problem. Jag borde ha nämnt den i somras. Kyl/frys åker härmed upp en snäpp på listan över troliga orsaker!
joegge: Ett besök hos Kjelle och lite lödning så brummar luftavfuktaren igen! 25 spänn och lite bilkörning gick det lös på:)
-=fullmoon=-: Var ute för detta igår. Bytte en spis. Centralen hintade om 3fas uteifrån. Dock vart det bara 1fas när jag kollat både spisen och uttag/central. Anledningen till varför det satt en 4pol jfb var för att företaget som satte in nya centralen endast fiick reda på att det vara 3 fas i alla lägenheter. Nu snackar vi tusentals. Ett hundratal av dessa var faktiskt bara 1fas. så istället för
Mattsson86: Haha den va fin! :-) de om motorer fick jag lära mej när jag böt ut den gamla cirkulationspumpen. De va en elektriker som gjorde de :-)
Bo.Siltberg: Du har beskrivit det föredömligt :thumbup:. Kabellängden mellan hus och friggebod har vi inte behandlat. Ej heller hur stor last som förväntas. Men det behöver man bara räkna på om kabeln blir mer än säg 25 meter lång, lite beroende på hur långt ut i skogen stugan ligger (svagt nät?)
PASwe: Normalt är att elavtal som en kund får utan att själv ha gjort ett aktivt val är 20-25% dyrare. Detta är väl nästan branchstandard idag. Tanken är att känna mer pengar på de som aldrig gjorde ett aktivt val när marknaden privatiserades. Detta fungerar säkert otroligt väl för försäkringsbolagen. Även när du "får" ett nytt elavtal vid flytt kommer du debiteras det högre priset.
Enk Projektet: Ta upp detta med chefen på en gång och be att dom skickar den killen/tjejen du var nöjd med......
Bo.Siltberg: En enskild lampa, med eller utan inbyggd rörelsevakt kan du ansluta med stickpropp och en gummikabel till ett närliggande uttag. Men ska du ha separata rörelsevakter så krävs en fast installation. I vilket fall så är det oftast tekniskt möjligt att koppla in så många parallella rörelsevakter du vill, även i kombination med inbyggda rörelsevakter i en eller flera lampor. Det flesta
jostmart: Jag kan rekomendera elbjörn (eller vad de heter). http://www.proffsel.se/shop/16790/art90/h5372/8035372-origpic-a74677.jpg Däri har du JFB och säkringar. Så grymt smidigt att ha elbjörn då det ofta blir ganska långa kabellängder när man bygger!
mycke_nu: Ett lite mer "normalt" fall skulle kunna vara några 400V element anslutna till två faser och ett par 230V element anslutna mellan den tredje fasen och nollan. Max belastning med 2,5 mm2 i ett infällt VP-rör blir då 4 kW plus 2,3 kW, dvs 6,3 kW totalt. Om man inte blandar en- och trefaslaster kan man hänga på 11 kW på samma ledare. Utan avsikt att starta en av de populära
Patrik_Hed: [citat] Jaså? Jag kan inte påstå att jag lider av samma uppfattning. Jag tycker att den bruka sitta väldigt bra. //Patrik
snuttjulle: Det sockeluttag som jag fixade dit åt mina föräldrar hade förkopplade korta 2.5 kvadrats trådar perfekt att ansluta i gamla plinten.
jonegustafsson: Merten Trancent goda råd Har kommit över ett antal Merten Trancent strömbrytare /dimmers, länkar för att visa modellen http://www.elbutik.se/product.html?product_id=222329 till fyndpris men är osäker på vad som är vad..... Följande märkningar finns på baksidan: 7040 1B 8060 2A 0120 2A 0130 2A Har googlat runt utan att bli mycket klokare [bild] ....... Så jag hoppas att det finns
R_F: Tack för tipset om håll i dosan. Jag instalerade nyss pucken, funkar så långt.
peternicklas: [citat] Ja koppar i form av nätverkskabel men även teleledningen om man vill köra IP telefoni.
Toddep: Hej Har detta securitas larm: http://www.securitashemlarm.se/erbjudande Det står att jag äger larmet efter 24 månaders bindningstid så då efter den tiden kan jag då säga upp larmet och använda det att larma på med så jag får info till mobilen precis som nu bara att det inte blir utryckning?
Yrrol: [citat] Lite kortdraget så skrev den fjärrvärmeleverantören att 30% är fast, 70% kan man påverka själv. Baserat på in och ut ur huset. Fjärrvärmen värmer ju tappvattnet också så antal radiatorer bör ju inte vara något de räknar på.
lorens: [citat] Jag hade hit en elektriker som bytte elcentral och monterade JFB i samband med badrumsrenoveringen! En säkring löste ut hela tiden (eller om det var JFBn, minns inte). Och det visade sig de tidigare ägarna hade gjort en riktigt ful koppling (bara lindat ihop trådar då de skarvat på mera rör och flyttat en dosa). Se bild nr2 tom nr5 i inlägget jag länkar till nedan:
Enk Projektet: [citat] Nix...allt är svart eller vitt... ;)
passdel: Hej! Om inkommande är 2.5mm2 är det då okej att använda en av (max) 4mm2 QuickConnect anslutningerna på en Hager QuickConnect PE/N block, eller finns det konvention om att inkommanda alltid placeras i bakre (max) 16mm2 skruvanslutning ? Tack på förehand.
TomHed75: Rev en lite småmurken 15kvm gäststuga med elfel förra helgen, där var det vp och isolerat men mössen hade attackerat både isolering och vprör/ledningar. Hittade en grillad mus bredvid en ledning. Helt otroligt, det får en att findera om det är så jävla smart med vp inbyggt i ett hus från 1929. Hade isoleringen varit cellplast eller sågspån hade kåken förmodligen brunnit ner Nu
Bo.Siltberg: Ska du meka med bilar och traktorer kan 300 lux vara ett riktvärde. Det är dock ett ganska stort garage så det kan bli kostsamt att installera en heltäckande arbetsbelysning, dvs flyttbara arbetslampor behövs nog också.
ToRy: [citat] Det är ju helt sant! Jag kanske skulle släppa hörnflaggan och komma in i matchen. :D Nu är jag nästan övertygad om att utanpåliggande montage är the way to go.Bl.a. el_richard har ju varit inne på det tidigare :o men ibland behöver man en rak höger i form av "rätt" formulering för att fatta. ;) Ska bara ge mig lite tid att ställa om hjärnan så ska nog även jag se ljuset,
Josth: Om det går att ha alla LED på en samma brytare utan kron så finns t.ex. dosdimmer Eltako multidimmer 0-400W. Den klarar även lågenergi och LED men olika typer får inte blandas. Alltså en universaldimmer för alla dimbara laster (R+L R+C) upp till 400 W med förbehåll för ventilationsförhållanden. Kan dimra dimningsbara lågenergilampor (ESL) upp till 100 W samt 230 V LED-lampor upp
Odjuret: jag skulle inte vilja skippa ferrit kärnorna.
snaggletooth: Räcker med att 230V är dubbelisolerat.