1 776 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Säkring
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det finns säkringar som är "två-i-en". 2x10A t.ex. Detta är vad du söker.
GE ska ha, men kan inte hitta just nu. Jag själv har aldrig använt det.
//Patrik
GE ska ha, men kan inte hitta just nu. Jag själv har aldrig använt det.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nyfiken... Är det 2 grupper som delar på 10 A? Eller hur fungerar dessa?
/J
/J
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är två stycken 10A säkringar ihopslagna till samma modulbredd som vanliga säkringar. Alltså kan man avsäkra två olika enfasgrupper.erikssonjorgen skrev:
Denna är väl främst bra där det är fullt i centralen och man drar ut en ny enfasgrupp som behöver en egen säkring.
//Patrik
Redigerat:
Tack.
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Det ser ut som den har dubbla ingångar?, jag antar att man inte kan använda vanliga gaffelskenor då, finns det skenor för de där säkringarna också?
Man ska bara vara uppmärksam på att automatsäkringen verkligen är två st separata säkringar i samma hölje.
I garaget har jag Merlin-Gerin-dvärgar som är tvåpoliga och ser ut som att det kan vara två säkringar i.
Men det är det inte, det är bara en säkring men dvärgen bryter även nollan.
I GE's datablad som mycke_nu länkade till ser man att denna typ kallas 1p + N, medan den som verkligen är två olika säkringar heter 1p + 1p.
Jag tänkte bara nämna det, så att ingen råkar tro fel om dom skulle råka få en "dubbeldvärg" i sin hand och använder den på ett katastrofalt felaktigt vis (dvs att en grupp blir helt osäkrad).
I garaget har jag Merlin-Gerin-dvärgar som är tvåpoliga och ser ut som att det kan vara två säkringar i.
Men det är det inte, det är bara en säkring men dvärgen bryter även nollan.
I GE's datablad som mycke_nu länkade till ser man att denna typ kallas 1p + N, medan den som verkligen är två olika säkringar heter 1p + 1p.
Jag tänkte bara nämna det, så att ingen råkar tro fel om dom skulle råka få en "dubbeldvärg" i sin hand och använder den på ett katastrofalt felaktigt vis (dvs att en grupp blir helt osäkrad).
Jo, de modeller som är benämnda 1p + 1p är verkligen två st olika säkringar i en och samma smala modul.
(Ja så långt min kunskap sträcker sig då, har jag fel kommer jag vara rättad innan denna dags slut!
)
Men det finns modeller som heter 1p + N, dom ersätter inte två st separata säkringar.
Kolla i det länkade databladet så ser du.
(Ja så långt min kunskap sträcker sig då, har jag fel kommer jag vara rättad innan denna dags slut!
Men det finns modeller som heter 1p + N, dom ersätter inte två st separata säkringar.
Kolla i det länkade databladet så ser du.