El
snaggletooth: Räcker med att 230V är dubbelisolerat.
H-by: Hej nu har jag testa att skruva ner och då är den grön rätt mycket har höjt lite i taget och har hittat ett läge där den är grön för det mästa, golvet är lite kallare men man känner att det är värme på och vatten torkar upp. Är det för jobbigt att hålla plattan varmare och därför måste den vara röd mycket på högre lägen? Stort tack för alla tipps jag fått och nu känns
jonas_loof: Jag brukar sätta en extra skiva under kökskåpet och fräsa in spottar och kabel. Jag undviker att fälla in spottarna direkt i köksskåpet. Kökskåpet kommer förmodligen ha en längre livslängd än spottarna. Om man vill byta belysning i framtiden är det bättre att ha fula hål i en skiva som går att byta ut, än i själva köksskåpet.
snaggletooth: http://www.byggahus.se/forum/el/206723-tva-matningar-fran-samma-sakring.html
GK100: Det både ser ut och är korrekt. Det du kallar sladdrig röd är som du förstår biledaren och inget fel i det, så utfördes det tidigare. Helt ok att du använder det så vid fastanslutning för trefas till maskinen enligt tidigare utläggningar kring anslutningssladd osv. Vad jag vänder mig mot är om man skulle lägga ett utbyte från ursprunglig brytare till CEE uttag utan att byta kabel,
_coffe_: Schysst sida! Jag behöver esa-kursen och den finns som e-learning. Det ska chefen få veta. Tack :)
el_richard: Behåll E27 sockeln. Koppla förbi förkopplingsdon mm. Montera en E27 LED ljuskälla eller en lågenergi ljuskälla Philips Polar 23w.
Logano: Strömtång som klarar milliampere fungerar bra att felsöka med. Ibland kan det vara svårt att hitta jordfel speciellt om du har flera läckströmmar som totalt överstiger jordfelsbrytarens strömgräns.
jonas_loof: Jag gillar när brytarna är lite designade, brukar köra med vanliga där de inte syns och lite tuffare där man lägger märket till dom. Jag har flera gånger använt brytare av ett spanskt(!) fabrikat som heter fontini, härlig tyngd i deras metall-serier. Har även en del annorlunda i typ drivved och chabby chick. Jag brukar beställa fontini via ett bolag i stockholm, haajoo, www.haajoo.se,
FRS05: Tackar för svaren! Blev att jag beställde från lampsladdar.se. Var smidigt med att det fanns färdigt med kabelkanal, hoppas nu bara jag har mätt rätt:)
el_richard: Dra fram 2st 3-fas grupper och splitta dessa till dina 5 grupper. alternativt räcker det med 1 st 3-fas grupp.
PST: En tändapparat måste också kunna generera en hög ström, inte bara en hög spänning. Men visst, det är inte otroligt att man skulle kunna tända en sprängkapsel (eller flera) om man kopplar en megger till dem.
mycke_nu: Många bra förslag, tackar! :thumbup: IQtherm som Bo föreslår verkar ge rätt funktionalitiet till rätt pris för mitt lilla projekt.
Himmapularen: [citat] Halvljusfenomenet på belysning i huset beror oftast på att du har en(eller flera)förbrukare som drivs av två(eller fler) faser, tex vissa varmvattenberedare. När en av säkringen löser ut kan elektriciteten ta sig baklänges via dessa förbrukare och vidare ut i din elanläggning, eftersom varmvattenberedaren tar effekt så blir det en begränsad mängd som smiter vidare till de
arpanet: [citat] Det fanns överflöd av kabeln det var därför det skulle passa så bra... Men elektrikern kommer i morrn o fixar det där åt mig..
Tobbe_3: Det är alltid bra att hela 2 fasgruppen bryts samtidigt eftersom det minskar risken olyckor, om någon skall pilla med elpatronen som inte fattar att strömmen kommer" frän 2 håll". Det är även att föredra ur brand synpunkt med 2 pol automat. Men det är inte så viktigt när det finns en jordfelsbrytare i kretsen.
Semiproffset: Jag är också inne på att sätta fasadbelysning i takfoten. Vart har tekniken tagit oss 2012? Finns LED belysning som ger lite bättre kräm än Molectrics? Jag har en mörkbrun stenfasad så jag behöver lite mer kräm men vill inte köra hallisar.. Risken med lampor med för dåligt ljus är att man behöver så många. Då tycker jag det ser ut som en permanent julbelysningsinstallation,
Tobbe_3: Om det är utanpåliggande installation. Då är bästa lösningen att sätta en dosa i närheten av centralen och dela gruppen där. Men finns plats i centralen, då tar man en ny säkring till en nya gruppen.
King Loui: ahh, sant. Ser det nu också. STORT tack för hjälpen! Postar en bild eller två när jag väl fått upp åbäket.
Mahatma: Jag ska kopiera min fråga till lämplig del av forumet genast, och ber ödmjukast om ursäkt för att jag är en idiot som inte fattar de enklaste saker när det gäller hur man agerar här.
snaggletooth: Golvvärme i sig är ju ganska trögt att reglera, så det är inte säkert att ett termostatbyte kommer att göra någon skillnad.
Mikael_L: [citat] http://www.oemautomatic.se/Produkter/El-skap/Kontrollrelaer/Spanningsovervakning/Crouzet_3-fas_over-_underspanningsrela_M3US/517202-515984.html
Bo.Siltberg: Ja, en fläkt får placeras i område 1 i en dusch, om den nu ens hamnar i område 1. JFB är naturligtvis ett krav. Om du bokstavligen menar i taket så vet jag inte - ser inte det monteringssättet på fresh hemsida. Elektriskt är det ok.
snaggletooth: Det där är nog lite utanför ljuskällornas användningsområde, det kommer ju att inverka negativt på kylningen med allt vad det innebär. Men det finns i huvudsak två olika typer, kalljusreflektor som skickar nästan lika mycket värme bakåt som framåt, så undvik denna. Sen finns den med aluminiumreflektor som skickar nästan all värme framåt, så ska du testa använd denna i så fall.
Mikael_L: Svart, vit, grå, orange, lila osv passar bra till tändtråd eller mellantrådar. Drar man trefas är det trevligt om L1 = brun, L2 = svart , L3 = vit ( grå). Gröngul får absolut ej användas till annat än skyddsjord. Blå får i några specialfall användas till annat än nolla, men som kabel i rör ska den vara nolla.