snaggletooth
snaggletooth: [bild] Röd jord / svart nolla / vit fas är absolut vanligast här omkring. Men röd som tändtråd är tyvärr också vanligt och ofta även i kablar där man använt bi-ledaren som jord. Som sagt, inga säkra kort någonstans.....
7 svar · 1,8k läst
Totem
Totem: Nä man måste tänka på att rulla ut hela kabeln. Men det ska sitta en termosäkring i rullen också.
10 svar · 5,6k läst
Totem
Totem: Jag har inte testat dem, men jag kan tycka till om placeringen. Jag hade vanliga 500w halogen som tillfällig belysning i ett garage. Jag satte dem en i varje hörn och riktade in dem så att jag fick ljuset där jag ville ha dem. Funkar tillfälligt. Inget som jag skulle rekomendera som enda belysning.
2 svar · 1,1k läst
RoTe
RoTe: 5G2.5 låter fullt tillräckligt. Om du nu inte ska ha elpatron, varmvattenberedare osv på övervåningen...
6 svar · 1,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Men du vet väl att Patrik siktar på SM-guld i kabelklamring och bedömer andra efter den måttstocken! ;):p
56 svar · 8,6k läst
·
Müssli
Müssli: Bra att det löste sig. :)
16 svar · 3,2k läst
P
petersv: Kanske läge att be elektriken komma och kontrollmäta jordkontinuitet samt isolationsmäta värmegolvet?
6 svar · 2,6k läst
A
Avemo: Troligen går den inte att köra långvarigt på full effekt på två faser. Det beror på vad det är för säkringar. Dock brukar det fungera i praktiken eftersom man sällan kokar pasta på alla fyra plattor samtidigt som ugnen står på maxtemp med öppen lucka.
4 svar · 1,0k läst
A
Amatörbyggaren: Fritt drag_ll. Tack, den kollen borde jag ha gjort själv naturligtvis. För 99 kr är det ju värt att testa. christoffer09. Enligt vad jag förstår så borde temperaturen inte vara ett problem med en sorbtionsavfuktare
6 svar · 939 läst
V
viktordt: Tackar för översikten! Jag ger dem siffran 10.000:- som gissning för en enkel installation, och noterar att skall de ha de allra snyggaste och häftigaste armaturerna så kan det lätt bli 30.000:- eller mer. Det är bättre att ta i lite för häftigt än att de upptäcker att det kommer att bli mycket dyrare än vi gissat.
2 svar · 1,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Skruva ur säkringen, öppna locket, kontrollera om det är spänningslöst. För du har väl en spänningsprovare? Som sagt, säkrast är ju förstås att ta huvudbrytaren, men likväl ska du kontrollera så att det är spänningslöst.
14 svar · 11,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Då är nog radiodelen i routern inte riktigt frisk, 2.4 eller 5 GHz-bandet är väl de frekvenser som WLAN ska hålla sig på.
18 svar · 2,4k läst
·
T
Tobbe_3: Den gamla spisen går på 3 faser utan Nolla. Det verkar som att man har använt den blå som L3 i en 4 ledar anslutningssladd. Se nedre kopplingsschemat på den gamla spisen. " Försäkra dig om att den vita "nollan verkligen är ansuten i centralen, Det kan vara någon som har behövt anslutningsskruven i centralen till något annan utökning. Mät åven att du har 400 V mellan alla faserna,
3 svar · 3,1k läst
A
anpe12: Dvs, jag skippar skyddsutjämningen helt och hållet.
3 svar · 1,3k läst
F
Fred vom Jupiter: Vore det inte enklare att sätta en kopplingsdosa på en lämplig ledning som går ut ur centralen och koppla in ett uttag på plinten i dosan? Då slipper man ju ge sig in i centralen och rota.
11 svar · 11,0k läst
R
Ripper500: Sent svar. Men stickpropp av helt metall. Har bytt en elkabel på bauhaus då jag hade köpt en där sen tidigare. De var lite skeptiska men inga problem att byta.
22 svar · 6,5k läst
C
corre: Måttade förra veckan, och det var 150cm från duschhuvudenas ordinarie plats till uttaget, måttbandsvägen. OK sofar. Sen pratade jag med mäklaren, och han rekomenderade mer lyse ovanför spelgen, det sålde bättre än eluttag var hans erfarenhet. Så nu landar det 12V spottar ovanför speglen istället för eluttaget helt enkelt.
21 svar · 6,6k läst
·
E
elmont: Att nollan är brun är inte nått större "problem", troligen har du svart på både fas och nolla i kopplingsdosan och den som kopplade in spisen kollade aldrig vad som var vad. I praktiken har det liten betydelse i en spis.
7 svar · 9,9k läst
·
LGG-01
LGG-01: [citat] De tveksammas förening frågar: Går det att få en potensialsskillnad mellan Sek.sidan på en skyddstrafo och jord? Vill minnas (kunskap inhämtad före 1970) att skyddstrafon har metalliskt skillda lindningar.
5 svar · 4,2k läst
L
lordi: [citat] Så fick det faktiskt bli. Tack för alla förslag :)
6 svar · 1,3k läst
P
pnord: Brytaren är en Elko 1-pol, IP54, utanpåliggande. EKKJn går in underifrån och vad jag kan se är det precis så att kabeln går in genom membranet. Riktigt på håret, men... Håller med om att en dosa/central hade varit snyggare. Ännu värre nu när man vet om hur det ser ut, innan har det suttit ett kabelskydd i metall ovanför - så jag har varit lyckligt ovetande... Planen är att
4 svar · 3,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Häftig sak, vore kul och veta vad den använts till förutom fogsvanshantag.
8 svar · 3,3k läst
·
E
Emmet: Ett till bidrag till "Elskola": http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Els%C3%A4kerhetspocket.pdf
6 svar · 3,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kan du fräsa in rör i väggen så är ju det ok. Då kan du lägga rör hela vägen. +75 mm blir kanske en lite väl djup dosa, även om det inte är omöjligt. Då skulle du flytta ut den. Det går på olika sätt beroende på hur det ser ut, material i taket etc, t.ex hugga loss den gamla och skarva på slang på rören. Det är ingenting omöjligt.
3 svar · 5,8k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Man får spänna med måtta, eller lagom som är ett utmärkt ord. :) Billig slang ska man inte använda alls, likaså anser jag att den gula plastslangen som TecCon använt till deras färdigdragna slang är skit. Den har ofta kunnat gått av när man jobbat med den. Slang som PM Flex easy flow+ skulle jag vilja se gå av pga av att man spännt den för mycket. Edit: Men säger du Elmont att det
6 svar · 2,7k läst
L
Laths: Inte mig veteligen, dock finns det ju en svensk standard att all manövrerad el måste sitta minst 40cm från golv, dvs dvärgbrytare jordfelsbrytare osv. Men som som snaggletooth säger hade jag inte heller blandat det utan sätt ett till skåp för endast converter/trafos. Ett till tips, ta till en ordentlig storlek på median så att du kan få in det du önskar i form av router,tv-moduler
12 svar · 4,1k läst
·
L
lordi: Prova www.kalixpannprodukter.se De har en del reservdelar till Albinpannan som ju inte tillverkas längre. Annars kan du säkert hitta någon annan termostat som funkar. Är det överhettningstermostaten eller driftstermostaten som är kass? Det gamla kapillärröret går inte att laga, då det är fyllt med en gas som expanderar med ökande temperatur.
3 svar · 3,0k läst
E
elmont: Det finns täcklock till apparatdosor ( 70 mm )
1 svar · 1,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Normkapslingar finns det ju gott om annars http://www.elbutik.se/product.html?product_id=222495&category_id=1864
3 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Nej du behöver ingen styrledare. Styrsignalen använder man om man vill använda central temperatursänkning (nattsänkning).
1 svar · 10,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.