Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
För ett antal år sedan läste jag att microugnar toppade listan över apparater som hade ihjäl servicetekniker, men de har kanske konstruerats på ett säkrare sätt nu så att kondingen laddas ur. Till skillnad mot TV-apparater lär kondingen i micro har tillräcklig energi för att ta kål på folk.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Precis, det är mycket vanligare med "bleed resistors" nu än det var förr. Och TV-apparater kunde ta livet av dig på den gamla goda tiden, men inte nyare tjock-TV det är sant. De har betydligt beskedligare drivspänningar.
Så man skall visst ha respekt för kondensatorn i en mikro, men är man van vid elektronik så är det ingen överhängande fara. Se till att blöda bort ev. laddning med något annat än vänster och högerhand.
Så man skall visst ha respekt för kondensatorn i en mikro, men är man van vid elektronik så är det ingen överhängande fara. Se till att blöda bort ev. laddning med något annat än vänster och högerhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
Fast jag gissar att Bo syftar på bildröret som kondensator. Bildröret i en tjock TV är en kondensator i sig själv, dem kan hålla 27KV flera veckor efter avstängning, framförallt om högspänningskabeln är losskopplad. Dock rätt liten kapacitans.
I början på 90 talet läste jag en artikel i en amatörradiotidning om ett byggprojekt för att bygga en TV länk av en mikrovågsugn. De tog ut magnetronen och modulerade den som sändare. Själva ugnen användes som kortmagasin för elektroniken. Artikeln hade en liten varningstext om att man skulle hålla sig på avstånd när sändaren var igång....
I början på 90 talet läste jag en artikel i en amatörradiotidning om ett byggprojekt för att bygga en TV länk av en mikrovågsugn. De tog ut magnetronen och modulerade den som sändare. Själva ugnen användes som kortmagasin för elektroniken. Artikeln hade en liten varningstext om att man skulle hålla sig på avstånd när sändaren var igång....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Här är det betydligt mer på sin plats med ett "försök inte detta hemma..."hempularen skrev:I början på 90 talet läste jag en artikel i en amatörradiotidning om ett byggprojekt för att bygga en TV länk av en mikrovågsugn. De tog ut magnetronen och modulerade den som sändare. Själva ugnen användes som kortmagasin för elektroniken. Artikeln hade en liten varningstext om att man skulle hålla sig på avstånd när sändaren var igång....
Sedan så är sådana här magnetroner inte direkt frekvensstabila, så jag skulle inte bygga en TV-länk med dem ändå, särskilt inte som det finns dörröppnare o. dyl i 5GHz-bandet som man lätt kan bygga med. (Eller se exv: http://www.ke5fx.com/uwave.html)
Men nu är vi nog lite OT...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Visst, men det finns/fanns även andra. OK, jag slog upp i min gamla "laga-TV FAQ" och hittade den slutgiltiga (?) referensen för hur man handskas med högspänningskapacitorer: http://www.kellerstudio.de/repairfaq/sam/captest.htm#ctsdc . Om man läst och förstått den så tycker jag vi kan anse risken hanterad?hempularen skrev:
Permanentmagneterna runt magnetronerna i gamla mikrovågsugnar gör sig annars bra som "kylskåpsmagneter"!
Inte kasserar man väl prylar utan att titta inuti vad man kan spara för andra möjliga behov
Magneterna i kasserade hårddiskar är ännu bättre iofs, och där blir ju själva "disken" ett fint drinkunderlägg dessutom!!
Inte kasserar man väl prylar utan att titta inuti vad man kan spara för andra möjliga behov
Magneterna i kasserade hårddiskar är ännu bättre iofs, och där blir ju själva "disken" ett fint drinkunderlägg dessutom!!
Redigerat:
Hmm, jag har jobbade väldigt mycket med gamla TV-burkar som tonåring och vad jag minns så gav inte högspänningen några farliga strömmar.lars_stefan_axelsson skrev:
Spänningen låg på 15-25 kV visserligen, men strömmen i en elektronstråle ligger under 100 uA så det finns ingen anledning att tro att transformatorn och spänningsdubblaren kan driva de strömmar som krävs för att orsaka hjärtstillestånd hos en människa.
Vad gäller laddningen i själva katodstråleröret så ligger kapacitansen runt 1 nF vilket gör att den energimängd som lagras ligger mycket långt under vad som är godkänt för exempelvis elstängsel.
Inte så att man stoppade in fingrarna frivilligt, men vi ska inte överdriva dödsrisken jämfört med andra aktiviteter på firman såsom att köra ut en TV med servicebilen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nää, lite kittlande i armarna har jag heller inga men av, men däremot ryggen av allt kånkande på 40 kg rörbestyckade luxorhäckar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, ursäkta jag blandar och ger. Det jag alltid blev varnad för var kondensatorerna i nätagget på exv. gamla integrerade macar, men även TV. "De gamle" sade mycket riktigt att högspänningsdelen var riktigt otrevlig, men typiskt inte livsfarlig. (Jag har inte prövat, så jag har inga empiriska data...mycke_nu skrev:
Att jag länkade FAQn var mer för mikrovågsugnsfallet (som det ju egentligen skulle handla om) där det som sagt finns högspänningkondingar med mer kräm (laddning).
Men jag böjer mig egentligen för TV-reparationsexpertisen. Mina insatser inom området inskränker sig mest till någon enstaka glasrörssäkring.
(Och ja, man skall aldrig underskatta bilkörning. En gammal klassiker är "Hur dör bergsklättrare? I bilen på väg till berget...")
Klicka här för att svara
