När man läser på utländska forum och böcker har jag fått uppfattningen att det är ovanligt med trefas i USA. Att det är 110 V som är standard visste jag sen tidigare, men tydligen är det annat som också är skillnad på.

Läste idag en blogg om ett bygge av ett hobbysnickeri. Dom hade 200A i huset, men uppgraderade till 400A för att få det att räcka till snickerimaskinerna också.

Själv har jag 25 A i elskåpet, vilket räcker både till huset och mina snickerimaskiner.

Med 110 V skulle jag då behöva 50A för att få ut samma effekt. Kan det stämma att dom inte har trefas där? I så fall (om allt ska gå på en fas) skulle ju 3 faser * 50A motsvara 1 fas 150A.

Är det så, eller tänker jag fel?

Det är förvisso en bit kvar till 400A, men man hamnar åtminstone i samma härad. Kan tänkas att mina snickerimaskiner drar lite mindre ström också..

En annan tanke jag har är hur dyrt det borde bli med kopparkabel i USA.. Inkopplingen av ström i snickarboden hos mig krävde en 6 m2 kabel på 30 m har jag för mig, vilket kostade 2000 kr om jag inte minns fel. Och det är ju för 25A. Det måste ju vara gigantiskt grova kablar för 200A eller 400A! :eek:

Någon som har koll?

Redigerat:
De flesta av mina kollegor som bor i USA har 200A och som de kallar "two phase", men jag har förstått att det inte är det vi skulle kalla 2 faser (analogt med 3 faser) utan det är mer att betrakta som 2st 1fas. Kallas tydligen "split phase" eller "3 wire one phase" på fackspråk, men det kanske någon av våra riktiga elektriker kan reda ut. I vilket fall 120V/240V. 240V för element, varmvattenberedare, etc.

Har dock en kollega där borta som har ett garage/hobbyrum på 320kvm i 2 våningar (!) som har 400 A till det och huset.

Deras "split phase"-system kan enklast beskrivas som 240V enfas med ett jordat mittuttag.
Mittuttaget blir ungefär som vår nolla. Vanliga vägguttag (120V) är kopplade mellan en av fasledarna och "nollan".
Mer strömslukande apparater drivs mellan fasledarna, dvs på 240V, och strömmen halveras då jämfört med drift på 120V.

Det finns även 208V trefas i USA, men det är inte så vanligt i bostäder.

25 A trefas i Sverige ger max ca 17 kW effekt, vilket motsvarar ca 70 A tvåfas i USA.

Det är framförallt luftkonditioneringen som drar mycket effekt i USA, uppvärmning och varmvatten är vanligen gas eftersom denna är avsevärt mycket billigare än el.

Sen ska man väl inte glömma bort att deras hus är som våra slott, nä men en vanlig vill är säkert 250kmv + och kollar man motsvarande i Sverige så räcker inte 25a till hos de med stora hus.

Normalt räcker det med 20 A till ett hus på 250 m2. Jag har en normal villa med uppvärmda ytor på ca 230 m2. Jag har i vissa tider kört på elvärme (vattenburen) men har under alla (ca 30) år bara behövt byta huvudsäkringen på 20 A en gång. Så att 25 A inte skulle räcka i normala 250 m2 hus i Sverige håller jag defenetivt inte med om. Har man värmepump som uppvärmningskälla kan tom 16 A räcka, men då får man vara försiktig när man använder "apparater".

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Jag skrev normala hus. I Usa är det normalt med 250kmv hus, i Sverige är 250kvm stort. Jag har jobbat i hus som varit på över 300kvm där de hade 35A in i huset för 25 inte räckte och då hade dem Bergvärme. Samt har jag varit i hus på runt 250kvm och de hade pool och luft vatten värmepump. Där får de byta huvud säkringar ofta trots att de har 25a. Det är enkel matte. Luftvärmepump till pool är enfas på 3000w alltså typ 13A sedan är luftvattempumpen på enfas tror den låg på 16a enfas sen har dom el golvvärme på flera delar av huset och dessa ligger på runt 100w per kvm. Så ja ibland räcker det inte till. Och som sagt 250kvm är stort i Sverige men inte i Usa.

Måhända finns det större andel stora hus i USA än i Sverige men lika säkert är att det finns större andel små hus. Åker man ut i landsbyggden eller hålorna så ser man inte sällan hus som närmast ser ut som containrar med utsågade fönster (har man lite mer pengar dockar man två containrar i rad, har till och med sett tre).

Fast säger inte de "Amps" istället för A? Jag har fått för mig att det inte är samma sak som "Ampere".

Vi har hus där och uppgraderade till 200 "Amps" när vi byggde pool, men maxförbrukningen är avsevärt mycket mindre än vårt hus hemma med 16A huvudsäkring.

Mvh Johan

A= Ampere
I spanien räknar man efter effekt och inte ström. Tex morsan har ett 8kW avtal. Så de är möjligt att jänkarna räknar på ett annat sätt

Googlar man på "Amps" så hittar man ingen annan definition än att det är en förkortning av ampere. Världens fetaste land måste väl ha de största säkringarna och de tjockaste elkablarna för att hålla upp sin självkänsla.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Räcker inte 25 A så har man missat grovt i planeringen av elinstallation/energiförsörjningen. Ett nytt hus på 250 m2 klarar sig lätt på 12 kW och en VP som ger 12 kW drar ca 5 A. Till polen använder man naturligtvis SAMMA värmepump då polvärmen går när husets värmebehov är lågt. Även om den installerade efekten på golvvärmen är 100 W/m2 innebär det INTE att den drar den effekten, I ett nytt hus behövs det kanske 40 W/m2 för att hålla en behaglig värme, har man dessutom bergvärme är det ju bara lite komfortvärme och elgolvvärmen går än mindre.
Då får man minst 15 A över till hushållsel och det är mycket mer än man normalt behöver många klarar både värme och hushållsel på 15 A.
Så räcker inte 25 A i ett Svenskt hus har man ett dåligt isolerat hus med ett dåligt värmesystem och inget "normalt" modernt hus, utan mer ett kråkslott.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Men är det Sverige eller USA som är normalen?
Hur är det i Europa? I Norge tror jag det är 80 A eller däromkring i nya hus.

Sen gäller det att man har spridit ut de stora enfas förbrukarna på olika faser i skåpet annars kommer det vara en och samma huvudsäkring som går hela tiden

Nej, mina 200 Amps i USA-huset är definitivt inte samma som 200 A. Då skulle jag ha en fetingkabel in därborta, kanske med diameter på 50 mm, och det är en helt vanlig inkommande.

På vår mekaniska verkstad här hemma hade vi 125 A in, och det var riktiga grejer, för att driva alla maskiner.

Generellt känns deras el som väldigt klen jämfört med vår härhemma. 110V känns mer som bil eller båtel för mig....

mvh

Johan

Mvh Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.