Bor i en lite udda vindslägenhet. Har försökt reda ut elen lite i jakt på en gömd dosa som jag misstänker är inbyggd bakom köksskåpen. I samband med detta upptäckte jag det på bilden. Bakom köket finns ett utrymme som numera är sovutrymme, men som tidigare bara varit vind. I samband med att det gjordes om till sovutrymme någon gång i tiden har den utanpåliggande elinstallationen blivit igenbyggd med masonit. Väggen ska ju återställas, men hur löser jag det med elen så det blir åtkomligt? Skulle det exempelvis vara ok att sätta en vanlig dosa för inbyggnad och koppla i trots att det är kulo och inte rör, eller finns det någon färdig typ av mindre inspektionslucka man kan skaffa? Nu får väl inte kulo dras i en vägg till att börja med, men den sitter där den sitter, så den biten tänker jag inte bry mig om. Den vita kabeln till vänster är till spisen och går obruten hela vägen, plåtkulon i mitten är ej i bruk och den hängande kabeln är en EKK dragen utanpå.
vägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, kulo och dosor får inte byggas in, that's it.
Utrymmet ser inte ut att vara isolerat, så en möjlig lösning kan vara att du gör en stor "inspektionslucka" i form av en ny väggskiva som du skruvar dit, med en lagom stor skylt som säger att det finns en dosa där bakom. Det är en gråzon om det är tillåtet. Men samtidigt kan jag inte peka på vilka risker som skulle finnas med en EKRK av modernt slag i ett dylikt utrymme. Skulle det åtgärdas fullt ut ser det ut som om du behöver riva mer av väggen?

Skulle behöva riva mycket mer masonit och delar av innertaket och det är inte aktuellt då det är en hyresrätt, dock av det slaget där man får fixa det mesta själv. Hade lägenheten varit "min" hade det varit en annan sak. Hade det varit EKK hade jag nog dragit ut kablarna och satt en kulodosa utanpå istället då EKK ska vara ok att dra i vägg om jag förstått det hela rätt, även om det normalt inte görs. Så får nog bli någon typ av lucka då..

Så enkelt är det inte med lös kabel i vägg det är en hel del villkor som ska uppfyllas för att det ska vara tillåtet.

En fundering som säkert avhandlats i andra trådar men ändå kan vara relevant för ts frågeställning, men utifrån från följande;
* En befintlig elinstallations finns med utanpåliggande kablar och dosor som gjorts av behörig elfirma, kan vara nyligen men även gammal installation.
* Jag tar senare och bygger in den med skivor, trumma, etc, av en eller annan orsak.

Var regleras det att jag som hemmasnickare ska ha kunskap om att det att enligt regler för elinstallation inte är godkänt, men där jag inte rör eller förändrar elinstallationen? För nu plötsligt ställs det krav på att jag som hemmasnickare ska kunna elregler på motsvarande sätt som en elektriker hur el får förläggas.
Tänker rent hypotetiskt och enbart utifrån ett mera "juridiskt" perspektiv vilka krav som ställs på hemmasnickare.

Det är en bra fråga. Nu är jag ingen snickare men inom el finns regler att man inte får installera så att underhåll av andra delar försvåras. Man får t.ex inte naja en kabel på ett vattenrör för då får rörmokaren problem etc. På samma sätt borde en snickare inte få gömma elen. Det kanske finns regler?

Bo.Siltberg skrev:
Det är en bra fråga. Nu är jag ingen snickare men inom el finns regler att man inte får installera så att underhåll av andra delar försvåras. Man får t.ex inte naja en kabel på ett vattenrör för då får rörmokaren problem etc. På samma sätt borde en snickare inte få gömma elen. Det kanske finns regler?
Observera att jag avser hemmasnickare, dvs vanliga husägare som inte har det som yrke.
Men även för yrkesverksamma snickare kan ju frågan vara aktuell.

AndersS skrev:
*text*
Intressant fråga.. De som gjort det en gång har nog inte haft någon tanke på elen öht. De har ju "bara" satt upp lite masonitskivor.
Nu tror jag det kan vara så bra att kabelarna som sticker uppåt ovanför takskivan därmed är "fria" ute på vinden och därmed inte längre inbyggda. Ska kolla den saken. Kabeln som går neråt från dosan går inte längre utan att jag skulle kunna byta ut den och dra en helt utanpåliggande kabel. Då skulle jag kunna dra ut matande kulo i överkant på den nya skiva jag ska sätta dit och montera en dosa utanpå. Det borde väl i princip vara som att passera genom en vägg och det är väl ok. Problemet är kabeln som sticker iväg åt höger...

Bara för att man inte vet vilka regler som gäller är det knappast fritt att bryta mot dom, det gäller väl inte bara el utan "bestämmelser" över huvud taget.

elmont skrev:
Bara för att man inte vet vilka regler som gäller är det knappast fritt att bryta mot dom, det gäller väl inte bara el utan "bestämmelser" över huvud taget.
Stopp nu, jag har inte sagt att man ska bryta mot några regler utan vill veta vad som gäller i det fall jag beskrev.
Vill inte få er elektriker att beskriva vad era regler säger utan vad som gäller för hemmasnickare och det som gjorts hos ts. Ni kan säkert era regler. Men en som snickrar hemma vilka skyldigheter har man så länge man inte rör elarbeten.

Frånsett elarbeten så får man tex inte köra bil berusad, om man sedan inte hade en aning om det, fritar inte det bilföraren från ansvar/straff, ungefär så tänker jag. Att man inte blir befriad från ansvar bara för att man inte vet vad som gäller OAVSETT vad det handlar om.

elmont skrev:
Frånsett elarbeten så får man tex inte köra bil berusad, om man sedan inte hade en aning om det, fritar inte det bilföraren från ansvar/straff, ungefär så tänker jag. Att man inte blir befriad från ansvar bara för att man inte vet vad som gäller OAVSETT vad det handlar om.
Men nu är vi väl helt utanför sakfrågan. Men rent krasst har du ett körkort så ska du känna till trafikreglerna.
Och i din liknelse så blir det elinstallation=elektriker/behörighet och bilkörning= körkort.
Men här ska ingen dra el eller köra bil, utan snickra i hemmet, den fiktiva personen kommer inte att peta på befintlig elinstallation.
Jag tycker frågan är synnerligen intressant utifrån att många "slås i huvudet inom elområdet" att man bryter mot diverse regelverk, men här finns en gråzone.

Och som offtopic; man kan köra bil berusad utan att bli straffad pga omständighet att du inte visste vad du druckit.;)
http://www.expressen.se/kvp/trodde-gloggen-var-svag---frias-for-rattfylla/

Om jag svarar så här då, bygger du in ledningarna och det vållar en skada pga att du byggt in ledningarna är du ansvarig för den skada det vållat, händer det inget kan du inte bli ansvarig. Skulle det vara så enkelt att man inte behöver ta ansvar bara för att man inte vet hur det ska vara skulle man klara sig undan det mesta genom att hävda att man inte har en aning om hur det ska vara, helt horribelt.
Många pratar om gråzonen i elområdet, intte minst dom som inte har koll på vad som gäller.
Och tillbaka till körkortet man kanske inte har en aning om att man måste ha ett körkort.

Världen är inte helt svart och vit... Vissa saker är självklara, andra kanske inte lika självklara, för alla.

elmont skrev:
Många pratar om gråzonen i elområdet, intte minst dom som inte har koll på vad som gäller.
Och tillbaka till körkortet man kanske inte har en aning om att man måste ha ett körkort.
Jag tror att jag med detta inlägg avslutar min fundering utifrån svaret ovan.
Om kunskapen om vad en elinstallation kräver ska likställas med vetskapen om körkort som i princip hela Sveriges befolkning har så kommer vi nog inte vidare.
Jag tyckte sakfrågan var intressant där även Bo.Siltberg som alltid ger goda svar på elreglementet såg en tveksamhet och att det inte var så "svart eller vitt".
Men det väcker dock en tanke när det ibland ges svar som att allt löses med att anlita en elektriker så blir det rätt.
Så skulle man hårddra det bör man lägga alla arbeten på helhetsentreprenad för att det ska bli rätt ;)
Men hemska tanke, inga nya maskiner:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.