nisse123 naturligtvis 12,7 / 16,4 kW enligt NIBE

Ja sorry! En bergvärmepump ska det vara.

Och den ska säkras med 35A och eftersom fastigheten har mer än bara värme behöver inkommande hamna på ca 50A och sedan säkras av med 35A för bergvärmepumpen. Vilken kabelarea behövs in till fastigheten? Och vilken kabelarea behövs från centralen till pumpen? Med vänlig hälsning, DellDell

Lite svårt att veta något när man inte får någon information.. :)

Du har en inkommande kabel till en fastighet säger du? Då är det nätägarens kabel, behöver du större huvudsäkring får du kontakta dem för att höra om alternativen.

Menar du en kabel mellan två byggnader på samma fastighet som tillhör fastighetsägaren är det dennes ansvar, där går en 10-kvadratskabel idag som är avsäkrad 50A menar du? Menar du att räkna ut om det är OK eller du vill ha ännu högre säkring innan?

Har du sett att det ligger ett gratis program på byggahus för att räkna ut dessa saker?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, nej har inte sett det programmet tyvärr.

och nej det sitter inte 50A idag, tycker jag förklarar mig bra men tydligen inte. Kan vara jag som är dålig på det.

idag kommer det in till fastigheten från en annan av mina fastigheter. Tror det är en 10 kvmm kabel (ekkj) och det är säkrat med 25A idag.

Funderar på att sätta in en bergvärmepump i denna fastighet. Pumpen ska ha 35A enligt vad jag läste. Men fastigheten har mer el än bara en pump. Behöver ju ström till allt det andra också. Så därför räknade jag lite lätt trots min okunskap att jag skulle behöva ca 50A i fastigheten totalt.
Nu undrar jag om kabeln som går till denna fastighet (från en annan av mina fastigheter) räcker till.
Alltså räcker en ekkj 10mm till 50A eller ska jag gräva ner en ny kabeln isf.

sen undrar jag vilken kabel ni skulle rekomendera att dra från centralen och till nya pumpen som är på 35 A.
duger det med en ekkj 6mm eller ska jag ha en ekkj 10mm

Med vänlig hälsning, DellDell

Får man fråga vad det är för fastighet? Finns det 50 A att tillgå? Jag tänker på om energiverkets serviskabel är grov nog för att kunna leverera den mängden?

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Ladda ned ElDim från tråden som är klistrad längst upp: [länk]
Där ser du att det behövs lite mer uppgifter för att göra beräkningen, t.ex förimpedans och längd.
Hur vet man förimpedans? Kan du förklara lite vad det är? Är nyfiken.

Patrik_Hed skrev:
Får man fråga vad det är för fastighet? Finns det 50 A att tillgå? Jag tänker på om energiverkets serviskabel är grov nog för att kunna leverera den mängden?

//Patrik
Det är lite stall, verkstadslokaler mm. Ska ringa o fråga hur stor inkommande servis är.

Slugge skrev:
Är nog inte fel att du kollar om du verkligen kan dra en kabel mellan olika fastigheter, normalt behöver man koncession vilket endast ges i undantagsfall, nu vet jag inte hur det ser ut hos dig. Du kan läsa mer på [länk] och [länk] är möjligt jag har fel också.
oj, fattar ingenting av detta! :)

dell4 skrev:
oj, fattar ingenting av detta! :)
Är inte jurist, men du har något som kallas ellagen där anges att för varje elledning behövs koncession vilken man ansöker hos energimarknadsinspektionen. Det finns vissa undantag vilket det står om i denna förordning.

Inom samma fastighet är det mindre bekymmer att dra elledningar.

Din förimpedans kan du få av nätägaren då du frågar hur stor huvudsäkring du har, annars framgår den (hs) i räkningen. Det kostar en del att dra fram så mycket ström så med lite kunniga beräkningar kan du kanske spara mycket pengar.

Troligtvis menade TS fastigheter som i byggnader, inte juridiska fastigheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.