Hej!
Håller på att bygga om ett rum här hemma och har väldigt dåligt med uttag. Tänkte fråga er kunniga här på sidan om det går att koppla el vidare från den här dosan(bild 1 och 2) till en vanlig grenkontakt?
Kablarna kommer härifrån (bild 3) går in i dosan och ut på andra sidan väggen till ett bubbelbadkar.
Har jobbat inom bygg i ett antal år men mina kunskaper inom el är väldigt begränsade. Är tacksam för svar och svarar gärna på frågor! Bilderna är tagna med en mobilkamera därav lite suddiga. Bättre bilder kan tas om det behövs.
Bild 1: http://i.imgur.com/2X7S3vf.jpg
Bild 2: http://imgur.com/2WxSip7
Bild 3: http://i.imgur.com/dM65u4J.jpg
Håller på att bygga om ett rum här hemma och har väldigt dåligt med uttag. Tänkte fråga er kunniga här på sidan om det går att koppla el vidare från den här dosan(bild 1 och 2) till en vanlig grenkontakt?
Kablarna kommer härifrån (bild 3) går in i dosan och ut på andra sidan väggen till ett bubbelbadkar.
Har jobbat inom bygg i ett antal år men mina kunskaper inom el är väldigt begränsade. Är tacksam för svar och svarar gärna på frågor! Bilderna är tagna med en mobilkamera därav lite suddiga. Bättre bilder kan tas om det behövs.
Bild 1: http://i.imgur.com/2X7S3vf.jpg
Bild 2: http://imgur.com/2WxSip7
Bild 3: http://i.imgur.com/dM65u4J.jpg
Enda sättet att få vet vad som finns i trådarna är att mäta.
Tack för svar. Jag vet att den leder ström.
Vad menar du med ett grenuttag? Både från bild 1 och från bild 3 kan du ju klamra ny kabel och montera ett nytt utanpåliggande uttag. Man bör nog reda ut vilka andra installationer som matas från denna grupp.
Bör nämna att fasta installationer skall göras av behörig elektriker
Bör nämna att fasta installationer skall göras av behörig elektriker
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Bild 1 och 2 visar en anslutningsdosa, som du säger matar ett bubbelbad? Är det den utanpåliggande kabeln till höger som går till badet? Vad visar bild 3? Är dosan på bild 1 "bakmatad"?
Installationen av anslutningsdosan ser inte ut att vara fackmannamässigt utförd så det är svårt att ge råd. Det är i vilket fall olämpligt att förgrena från denna dosa då bubbelbadet bör ha sin egen grupp. Att montera nya uttag är i sig en fråga som inte kan besvaras utan mer info.
Så du skulle behöva anlita en elektriker, eller någon elkunnig i bekantskapskretsen som man förklara förutsättningarna lite bättre. Då går det säkert att lösa.
Installationen av anslutningsdosan ser inte ut att vara fackmannamässigt utförd så det är svårt att ge råd. Det är i vilket fall olämpligt att förgrena från denna dosa då bubbelbadet bör ha sin egen grupp. Att montera nya uttag är i sig en fråga som inte kan besvaras utan mer info.
Så du skulle behöva anlita en elektriker, eller någon elkunnig i bekantskapskretsen som man förklara förutsättningarna lite bättre. Då går det säkert att lösa.
Tack för alla svar! Har en son vars kompis går andra året på el linjen. Räknas han som behörig och kan jag lita på han? Duktig och seriös kille f.ö
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Nej, han är inte behörig. Och han är inte behörig när utbildningen är klar heller. Behörig blir man med en påbyggnadsutbildning som man kan gå när man varit yrkesverksam i några år ( 7 år tror jag) efter gymnasieutbildningen. Under den yreksverksamma tiden arbetar man som anställd åt en behörig elektriker, de jobb som då görs utförs på den behöriges ansvar.
Den typen av kopplingar som det ser ut som på bilderna, släpper ingen behörig iväg en nyutbildad på.
Den typen av kopplingar som det ser ut som på bilderna, släpper ingen behörig iväg en nyutbildad på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det lilla vi ser på bilderna ser inte riktigt bra ut, men resten behöver inte vara likadant. Det behövs ett tränat öga för att avgöra vad som behöver göras här, och vilka förutsättningar som finns för att montera nya uttag. Det kanske din son-kompis kan hjälpa till med. Det går åtminstone att med honoms hjälp lägga ut fler bilder och förklaringar här så får du en dom
. Men som sagt, formellt krävs det en behörig elinstallatör.
Som det verkar av text och bilder är badet matat via anslutningsdosan på bild 1-2 till andra sidan väggen. Denna dosa matas via påstick i kopplingsdosan bild 3. Allt ser extremt hempulat ut, tex verkar anslutningsdosan vara bakvänt använd så att installationskabeln förts in via tätning och avlastning där anslutningssladd för badet skulle suttit. Även klamring och anslutningen i väggdosan kan knappast ses som ok.
Men som svar på frågan är det nog lämpligt att utgå från dosan vid dörren och sätta upp fler fasta uttag på lämpliga ställen, samtidigt fixa till fastanslutningen av badet. Behörighetsaspekterna är redan nämnda så i praktiken skulle säkert grabben under elutbildning klara av detta galant, annars får vi helt tappa hoppet kring den utbildningen.
Men som svar på frågan är det nog lämpligt att utgå från dosan vid dörren och sätta upp fler fasta uttag på lämpliga ställen, samtidigt fixa till fastanslutningen av badet. Behörighetsaspekterna är redan nämnda så i praktiken skulle säkert grabben under elutbildning klara av detta galant, annars får vi helt tappa hoppet kring den utbildningen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Efter att bara gått några månader i 2:an på elprogrammet så kan man inte mycket alls.
Jag säger, ring en elektriker som får fixa det där.
//Patrik
Jag säger, ring en elektriker som får fixa det där.
//Patrik
http://i.imgur.com/7wsIuR0.jpg[/QUOTE][/QUOTE]
Lite bättre bild
Lite bättre bild
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
I bilden ser jag dels en blå ledare (till badet?) som inte är inkopplad, och dels en blå och en gul(och grön?) som går in i ett rör, och i två andra rör tycker jag mig se två st gul(och gröna?) ledare. Allt detta höjer varningsklockor om att kanske en större del av elinstallationen inte är frisk. Den behöver inte vara omedelbart farlig utan kanske enbart utförd med felaktiga färger. Men den gör det omöjligt att ge annat råd än att anlita en erfaren elektriker som får reda ut hur ett nytt uttag ska kopplas in. Annars skulle du behöva beskriva och fota av hela din installation.
Dom blåa sitter vanligtvis ihop med varandra men när jag drog ut sladdarna så lossade den röda "tomten"
Redigerat:


