Till en spis med induktionshäll, spelar det någon roll vilken ordning faserna hamnar i? Om alltså L1->L1, L2->L2 i spisen osv eller är det viktiga bara att nollan hamnar rätt?

Om de hamnar fel, vad händer då, sabbar man spisen eller går kan jag testa att trycka i kontakten?

Orsaken till att jag frågar är att jag inte litar på att det är rätt framdraget till spisen då färgerna inte stämmer... Mätmässigt så ligger faserna på rätt ställe i uttaget men jag har inget instrument för att säkerställa att de ligger i rätt ordning.

Tack på förhand!

C
Lär inte ha nån betydelse alls, nej. (rätta mig om jag har fel, nån?)

Som sagt, ingen betydelse.
Har man fel fasföljd då går något åt fel håll, men i en häll där det är värmeslingor eller plattor (eller vad man nu ska kalla det) så kan de ju inte göra det. :)

//Patrik

Redigerat:
OK, tack.

Nästa fråga... Efter inkoppling funkar ugnen men inte hällen. :-(

Får någon form av felkod (E8) som inte står nämnd i manualen (där står bara att får man fram en felkod som är F följt av siffra ska man kontakta supporten).

Wildthing skrev:
OK, tack.

Nästa fråga... Efter inkoppling funkar ugnen men inte hällen. :-(

Får någon form av felkod (E8) som inte står nämnd i manualen (där står bara att får man fram en felkod som är F följt av siffra ska man kontakta supporten).
Ja, det hjälper ju inte oss så mycket. ;)
Har du en spis eller har du en inbyggnadsugn och en häll?

//Patrik

C
...och vad är det för fabrikat på doningarna? Vad betyder felkoden F8?

En spis (Elektrolux, QIS7137).

Det finns ingen lista över felkoderna, bara att om F+siffra kommer upp ska man kontakta supporten (och den har självklart inte öppet nu på kvällen).

har du nolla i uttaget då?

Ja (det tror jag i alla fall...) Det här har jag:
Grön-gul
Blå
Vit
Svart
Mörkgrön

Uppmätta spänningar (ungefärliga):
Gröngul - blå 0v
Gröngul - övriga 230v
Blå - vit 230v
Blå - svart 230v
Blå - mörkgrön 230v
Vit - svart 400v
Svart - mörkgrön 400v
Mörkgrön - vit 400v

Så min gissning är att Gröngul är jord, blå nolla och de övriga är fasledarna.

ja du har ju måt rätt, är du säker på att du satt byglarna rätt i hällens anslutningsplint? det finns ju olika alternativ, för t.ex. 2fas enfas osv..

?? det är en hel spis och vad jag kan se så är det bara en sladd in, inget annat.

jo, men där sladden går in, finns det ingen lucka där? många spisar har en anslutningsplint med en uppsjö olika inkopplingsalternativ för olika nätspänningar och fasantal, då brukar man få flytta runt ett par byglar för att anpassa.
sök på spis, inkoppling av spis, perilexuttag osv på forumet så ska du nog hitta bild på sån anslutningsplint.

Ingen lucka dock en bild på ett kopplingsschema. Ska försöka lägga den någonstans så jag kan länka till den. Om jag ska öppna något är det halva bakstycket på spisen... Det står inget om detta i installationsanvisningen.

Här är en bild på kopplingsschemat som finns på baksidan. Som sagt ingen lucka, vet inte om jag är så sugen på att öppna upp halva baksidan...

• kopplingsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.