Till en spis med induktionshäll, spelar det någon roll vilken ordning faserna hamnar i? Om alltså L1->L1, L2->L2 i spisen osv eller är det viktiga bara att nollan hamnar rätt?
Om de hamnar fel, vad händer då, sabbar man spisen eller går kan jag testa att trycka i kontakten?
Orsaken till att jag frågar är att jag inte litar på att det är rätt framdraget till spisen då färgerna inte stämmer... Mätmässigt så ligger faserna på rätt ställe i uttaget men jag har inget instrument för att säkerställa att de ligger i rätt ordning.
Tack på förhand!
Om de hamnar fel, vad händer då, sabbar man spisen eller går kan jag testa att trycka i kontakten?
Orsaken till att jag frågar är att jag inte litar på att det är rätt framdraget till spisen då färgerna inte stämmer... Mätmässigt så ligger faserna på rätt ställe i uttaget men jag har inget instrument för att säkerställa att de ligger i rätt ordning.
Tack på förhand!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som sagt, ingen betydelse.
Har man fel fasföljd då går något åt fel håll, men i en häll där det är värmeslingor eller plattor (eller vad man nu ska kalla det) så kan de ju inte göra det.
//Patrik
Har man fel fasföljd då går något åt fel håll, men i en häll där det är värmeslingor eller plattor (eller vad man nu ska kalla det) så kan de ju inte göra det.
//Patrik
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
OK, tack.
Nästa fråga... Efter inkoppling funkar ugnen men inte hällen.
Får någon form av felkod (E8) som inte står nämnd i manualen (där står bara att får man fram en felkod som är F följt av siffra ska man kontakta supporten).
Nästa fråga... Efter inkoppling funkar ugnen men inte hällen.
Får någon form av felkod (E8) som inte står nämnd i manualen (där står bara att får man fram en felkod som är F följt av siffra ska man kontakta supporten).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det hjälper ju inte oss så mycket.Wildthing skrev:
Har du en spis eller har du en inbyggnadsugn och en häll?
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
har du nolla i uttaget då?
Ja (det tror jag i alla fall...) Det här har jag:
Grön-gul
Blå
Vit
Svart
Mörkgrön
Uppmätta spänningar (ungefärliga):
Gröngul - blå 0v
Gröngul - övriga 230v
Blå - vit 230v
Blå - svart 230v
Blå - mörkgrön 230v
Vit - svart 400v
Svart - mörkgrön 400v
Mörkgrön - vit 400v
Så min gissning är att Gröngul är jord, blå nolla och de övriga är fasledarna.
Grön-gul
Blå
Vit
Svart
Mörkgrön
Uppmätta spänningar (ungefärliga):
Gröngul - blå 0v
Gröngul - övriga 230v
Blå - vit 230v
Blå - svart 230v
Blå - mörkgrön 230v
Vit - svart 400v
Svart - mörkgrön 400v
Mörkgrön - vit 400v
Så min gissning är att Gröngul är jord, blå nolla och de övriga är fasledarna.
ja du har ju måt rätt, är du säker på att du satt byglarna rätt i hällens anslutningsplint? det finns ju olika alternativ, för t.ex. 2fas enfas osv..
jo, men där sladden går in, finns det ingen lucka där? många spisar har en anslutningsplint med en uppsjö olika inkopplingsalternativ för olika nätspänningar och fasantal, då brukar man få flytta runt ett par byglar för att anpassa.
sök på spis, inkoppling av spis, perilexuttag osv på forumet så ska du nog hitta bild på sån anslutningsplint.
sök på spis, inkoppling av spis, perilexuttag osv på forumet så ska du nog hitta bild på sån anslutningsplint.
Ingen lucka dock en bild på ett kopplingsschema. Ska försöka lägga den någonstans så jag kan länka till den. Om jag ska öppna något är det halva bakstycket på spisen... Det står inget om detta i installationsanvisningen.

