Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
(Allright ger upp å försöka länka till filen mha iphone: det hela gäller en liten 2,5 w motor.) Denna motor har suttit i en mikrovågsugn och roterat tallriken. Det är en synkronmotor, liten men lågväxlad o görstark. När strömmen släpps på roterar synkronmotorn antingen med eller motsols, hipp som happ: Ingen nackdel i mikron.
Nu vill jag dock använda denna motor att styra ett spjäll eller nåt annat kul och är alltså intresserad av hur man får den att rotera åt ett bestämt håll. Hur gör jag?
Såna motorer används i vinylskivspelare och ställdon ex shuntmotorer, där är det ju bra om di går åt rätt håll...
Nu vill jag dock använda denna motor att styra ett spjäll eller nåt annat kul och är alltså intresserad av hur man får den att rotera åt ett bestämt håll. Hur gör jag?
Såna motorer används i vinylskivspelare och ställdon ex shuntmotorer, där är det ju bra om di går åt rätt håll...
Redigerat:
Är det tre fas så växlar man fas. På det andra är jag osäker men jag kan rekommendera http://elektronikforumet.com/forum/
Finns riktigt duktiga nissar där och de bygger och projekterar alltifrån styrning till robotar.
Finns riktigt duktiga nissar där och de bygger och projekterar alltifrån styrning till robotar.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag tror att en sådan motor till sin natur startar slumpartat. De motorer som skall ha en speciell rotationsriktning utförs med någon asymmetri i det magnetiska materialet så att fältet är "bättre" i en viss riktning.
Möjligt att det går att fixa genom att sätta en järnbit på väl utprovad plats, så att du stör magnetfältet fast det är möjligt att det är det elektromagnetiska fältet som behöver göras asymmetriskt, och det kommer du nog inte åt.
Möjligt att det går att fixa genom att sätta en järnbit på väl utprovad plats, så att du stör magnetfältet fast det är möjligt att det är det elektromagnetiska fältet som behöver göras asymmetriskt, och det kommer du nog inte åt.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Visst är den fin, den liksom bara skriker efter ett syfte! Mycket kul kan man hitta i en gammal mikro... Släng ingenting någonsin.kapi skrev:
Den drar igång, axeln som driver snurrtallriken vrider sig långsamt och med stor kraft. Den startar antingen medsols eller motsols. Jag antar att riktningen har att göra med hur permanentmagneterna råkar hamna när den stannade?kapi skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Provade med en liten permanentmagnet utanpå burken... och sepåfan: den roterade enbart motsols! eller nästan: en gång av tio gick den faktiskt medsols. Motorn går precis som den ska i drift. Kan det vara någon långsiktig risk för motorn att utsättas för störande magnetfält?hempularen skrev:Jag tror att en sådan motor till sin natur startar slumpartat. De motorer som skall ha en speciell rotationsriktning utförs med någon asymmetri i det magnetiska materialet så att fältet är "bättre" i en viss riktning.
Möjligt att det går att fixa genom att sätta en järnbit på väl utprovad plats, så att du stör magnetfältet fast det är möjligt att det är det elektromagnetiska fältet som behöver göras asymmetriskt, och det kommer du nog inte åt.
Med ett ännu kraftigare magnetfält borde det bli 100 % kontroll av rotationens riktning? En liten elektromagnet som går in i start och stoppögonblicket vore coolt. Kanske driven av kondensator kopplad motsatt motorn via en växlande strömbrytare?
Nån som vet om denna styrning tillämpas nånstans?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag tar tillbaka allt och påstår motsatsen: Körde lite fler start och stopp. Tillförlitligheten är rätt dålig, påverkan på rotationsriktningen är nog mer på det statistiska planet...
Men med glappare växellåda och/eller starkare magnetfält borde det gå, eller hur?
Men med glappare växellåda och/eller starkare magnetfält borde det gå, eller hur?
Skulle dock avråda någon från att ge sig på att plocka isär en mikro.
Magnetronen i mikron döda dig då spänning lagras i den. Även när den är urkopplad. Dessutom så innehåller magnetronen berylliumkristall som vid inandning fördärvar dina lungor.
Magnetronen i mikron döda dig då spänning lagras i den. Även när den är urkopplad. Dessutom så innehåller magnetronen berylliumkristall som vid inandning fördärvar dina lungor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Släpp tanken att få den att rotera åt ett bestämt håll. Det jag sett att styra rotation på små synkroner är en spärrhake som hakar fast ett kugghjul när det snurrar åt fel håll, då vänder motorn för att det går lättare åt andra hållet.
Extra magnet hit eller dit, magnetpolerna finns där och de flyttar inte på sig med en stillastående extra magnet, motorn får ingen hjälp åt ena eller andra hållet.
Synkronmotorer är lite som tvåtaktsmotorer (med tändningen i vändläge).
Stora synkronmotorer uti industrin har startmotor för att komma igång.
Ska du styra ett spjäll så leta hellre bland leksaker, de har likströms motorer och det är bara att byta plus och minus för fram och back.
Synkronmotorer är lite oanvändbara, till microns tallrik funkar den.
Protte
Extra magnet hit eller dit, magnetpolerna finns där och de flyttar inte på sig med en stillastående extra magnet, motorn får ingen hjälp åt ena eller andra hållet.
Synkronmotorer är lite som tvåtaktsmotorer (med tändningen i vändläge).
Stora synkronmotorer uti industrin har startmotor för att komma igång.
Ska du styra ett spjäll så leta hellre bland leksaker, de har likströms motorer och det är bara att byta plus och minus för fram och back.
Synkronmotorer är lite oanvändbara, till microns tallrik funkar den.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Robinvvs skrev:
Jäpp varning varning. Transformatorn fixar livsfarliga spänningar när den är ikopplad. Beryllium i magnetronen vill man inte andas. Men det är väl inte i magnetronen utan i den feta kondensatorn spänning lagras? Mikron jag pillade i hade en inbyggd kortslutande krets med motstånd som laddade ur den, men jag kortslöt den igen ändå.
achtung achtung varning varning
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ok, det får bli någon mekanisk lösning då, i förekommande fall, eller ordna så att funktionen blir oberoende av riktning. Tack ska ni ha allihopa för detta lärorika seminarium!prototypen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, vi skall inte överdriva faran med att ta isär en mikrovågsugn. Vissa magnetroner innehåller helt riktigt Berylliumoxid som isolatorer. Och den är inte bra att få i sig, men för att komma åt den så måste man ta isär själva magnetronen och skada/krossa Berylliumoxiden. Så för all del, sätt inte vinkelslipen i magnetronen, men det är nog något de flesta ändå inte gör.Robinvvs skrev:
Magnetronen som sådan kan inte lagra någon laddning (nåja, inte längre än någon millisekund iaf, och det är konservativt). Det är mycket riktigt kondensatorerna i spänningsmatningen som är problemet, eftersom en magnetron kräver högspänd likspänning. Men problemen där är välkända, inte olika de som vi som pillat i en gammal tjock-TV el dyl redan är vana vid, så de vanliga försiktighetsåtgärderna räcker, t ex kortsluta via motstånd som Stefanolofanders gjort.
Se bara till att sladden är ur. Du vill inte riskera att *köra* en halvt isärtagen mikrovågsugn...


