EndZone skrev:
Novis inom elarbeten som jag är, har jag följande eventuellt dumma fråga:

Jag ska skarva en vanlig lampsladd. Ur väggen kommer en sladd där ena inneliggande kabeln eller vad man nu ska kalla det, är blå och den andra brun. Sladden som kommer ifrån lampan, är däremot helt ofärgad. Sladden är transparent och där inne ligger två kablar utan färgat hölje. Hur skarvar man korrekt då? Enkelt när blå kabel skarvas mot blå osv, men här är det helt ofärgat.

Hoppas ni förstår hur jag menar :)
Förstår du själv vad du menar du skriver "ur väggen kommer............. Vad sysslar du med, man skarvar väl aldrig en vanlig lampsladd med en kabel som kommer ut från väggen. Kabeln som ligger i väggen får du överhuvudtaget inte röra med din okunskap om el, men den kabeln skall antingen sluta med ett uttag eller med en kopplingsdosa dit bara en elektriker med behörighet har rätt att koppla.

Som flera skrivit i tråden tidigare - det här är enkelt och i praktiken riskfritt även om det formellt sett är ett lagbrott (som ingen hemmapulare någonsin verkar ha dömts för, så länge som det utförts korrekt). Köp en kopplingslist på classe och bryt av två sektioner till varje lampa. Vilken av de transparenta sladdarna du kopplar till blå eller brun spelar ingen roll. För säkerhets skull så bör du skruva ur proppen eller stänga av säkringen när du gör jobbet eftersom du troligen inte vet om lampan är påslagen eller av på brytaren.

Det kan du kolla med en spänningsdetektor som du håller mot brun tråd samt blå för säkerhets skull. Se till att du får spänningsindikering, och slå sedan om brytaren och testa igen för att verifiera att strömmen är avslagen. Om du är säker på att strömbrytaren är i läge av så är det i praktiken riskfritt att ta på sig ett par isolerande handskar och skruva på kopplingsplinten utan att stänga av säkringen.

Tack för tips. Nu börjar det lösa sig.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.