El
mattetvilling: [citat] Jag har den minsta elpatronen på torken. Att jag funderat på att köra elen till både torken och pumpen i skåpet beror på att elektrikern har dragit fram slang till skåpet och då kanske det vore smidigast att gå från skåpet till torken som sitter ca 50cm ovanför. Billigast och smidigast kanske då är att med matningen gå in med flexslangen i ett jordat ip44 uttag och i det
Riccie: Nu har jag fått tag på både elektriker och grejer som behövs. Det fungerar klockrent igen. Tack för alla svar. Detta hade nog varit svårt att lösa för mig utan detta forum.
GK100: Din teori är säkert helt riktig, det är nog den höga lasten via överkopplingen till VVB som ligger bakom.
dyben: Siemens induktionsspisar levereras med Norwesco-kontakt på vissa modeller. Induktionsdelen går att ställa in en effektbegränsning för att få säkringarna att hålla
Stew: Halloj gott folk. TS har fått svar och kommit så långt han kan med sina frågor nu. (Meddelat mig via pm samt i tråden) Alla nya frågor får skapas i nya trådar. Stänger denna tråden. (TS har sagt att han vill det både i tråden och i PM till mig) Mvh Stefan, Moderator
DANNE_K_: Jag har nu skickat ett mail till rörfirman och ifrågasatt deras installation.
Sixtenblixten: [citat] Ja så är det nog. Men då man handlar genom firman, fast privat, så faller ju argumentet att firman skulle surna.
Paddy: [bild] Tänkte uppdatera belysningen och byta 12 V halogen mot LED. De befintliga dimmrarna får (+) och (-) och skickar (+) till spottarna (se noteringarna i bilden). Den dimmer jag köpt skickar ut (-) enl schemat. Känner någon till en liten LED-dimmer (60x60 mm) med UT (+)? Som jag ser det är enda alternativet till att byta dimmer att byta polaritet på (+) och (-) vilket kan bli ett h-vete
Vindictive: [citat] En hel del, till de fyra kontakter som har backupström har jag en mediaspelare och tre externa hårddiskar kopplade. Tv o dylikt har jag på de fyra övriga kontakterna som inte är backup utan endast skyddade mot spikar osv belastar man UPS:en även om man använder dem? Måste kolla det. Men har för avsikt att bara använda en Supra grenkontakt avsedd för hifi utrustning. Men du har
hempularen: Jordkabeln leds tillbaka till "elverket", eller kanske lite mer exakt, till den transformatorstation som din el kommer ifrån. I själva verket är det lite mer komplicerat. När el distribueras från transformatorstationen så skickas strömmen ut i tre fasledare. Det är 400V växelspänning mellan resp. ledare. Dessutom går det en tråd som kallas nollan. Spänningen mellan en fasledare
petersv: Finns adaptrar för att montera apparater för 70mm cc i kopplingsdosor (80mm cc). T.ex. har Elko sådana adaptrar. Sedan finns det vägguttag för 80mm cc. Jag har själv en sådan i stället för lamputtag på ett ställe på väggen (ett Scheider Electric, f.d. Eljo).
wadsbro: Googla på skymmningsrelä 12 volt. Finns en del jaktbutiker som har från ca 100kr och uppåt.
Dodger: Varför inte gå steget fullt ut och ändstaga en stolpe och hänga ett spann friledning in till huset....
Mikael_L: [citat] Kunden kan alltid vägra att betala för debiterad tid när arbete inte utförts. Och vinner dessutom lätt i tingsrätten. OM nu inte kunden har blivit upplyst om detta då avtalet ingicks. Så är ni bara noga med att se till att kunden vet hur ni debiterar (och gärna har bevis för detta) så kan ni i princip ha ett år som minimidebitering. (Eller kanske inte, det kanske faller på
Nissepisse: [citat] Ett påpekande: Din fråga var "Finns det någon bra anledning till att U-böjen mellan "Pyroxkappslingen" sitter på ovansidan?" Vilket alltså refererar till just TS koppling, även om det var ett sidospår. Svaret var därför ytterst lämpligt, särskilt när det dessutom påpekas att "...dessutom ska genomföringarna klara vatten från alla riktningar.".
Fluxor: Ah, utmärkt, stort tack! Drivdonet är för övrigt en Xerolight Multi LED Driver.
KnockOnWood: Ja, precis det som Elina Blom Westergren just tog upp i sitt blogginlägg http://www.byggahus.se/el/farre-elolyckor-stort-morkertal
Holpers: De svarta borde vara fas för det är det i resten av huset men här har en modern elektriker varit å pillat och använt brun fas när han satte dit fulbrytaren. Och ifall jag syrömsätter den ena svarta tänds lampan och slår jag om den andra brytaren tänds lampan när jag strömsätter den andra svarta så de måste vara mellantrådar? Har inte haft tid att testa ännu. Väntar på att
KnockOnWood: [citat] Skall vi ta det på lekmannanivå? Du har tre faser till elcentralen plus en nolledare. Genom att koppla en förbrukare mellan en fas och nollan får man 230 volt. Om man i stället kopplar förbrukaren mellan två av faserna får man 400 volt. Då använder man inte nollan (men däremot naturligtvis jord). Så dina element är sannolikt tvåfas-kopplade, alltså till 400 V. Detta gör
anbacileus: får och inte får ta bort den är en smak sak anser jag hur man ser det, han ansåg troligen att den hörde till poolen som "komplett set" bla bla. ska man titta på lagliga sidan så får han absolut ta ner den och rota bäst han vill. så länge han har el behörighet eller anlitar någon som har det. dock vet jag om en del som pular och rotar i elen själva då dom anser sig ha tillräcklig
Bo.Siltberg: Tråkigt, och mycket märkligt agerande från Electrolux. Om de har tekniska skäl till att kräva trefas kunde de ju ha berättat det. Mer märkligt blir det om de inte skulle ha en induktionsspis i sitt sortiment som går på enfas??
Kalasclas: Jag har byggt lådor utan botten i regelverket där jag har eluttag, sedan ligger en liten lucka ovanpå med ursågade U:n där sladdar går att få upp, funkar perfekt. Syns knappt om man inte vet om det.
KnockOnWood: Den enda fläkt jag har inspekterat "under huven" hade ett kort med monterade diskreta komponenter, som motstånd och kondensatorer. (Alltså inget kretskort/mönsterkort, bara en skiva med borrade hål). Ingen stor transformator, bara små drosslar eller något. Det var en Gorenje eller liknande, årsmodell 2010, som lät förfärligt.
Dodger: [citat] Så du menar att TS (som här har problem med en för kort kallkabel på golvvärmekabeln i en befintlig installation) skulle bli hjälpt av att man talar om för honom hur installationen skulle ha gjorts från början? Det är väl de egentliga förutsättningarna som man måste beakta för att hjälpa någon som frågar om råd och inte hur man ska göra vid en nyinstallation. Om du
-PC-: Oki, ska mäta spänningen och se. Kan ju mäta med låg impedans, hade inte den multimetern med mig då. Har fullt upp nu, men ska försöka mäta i början på nästa vecka. Återkommer med resultatet.
PappasHammare: Varför inte Nexa? En http://www.jula.se/infalld-mottagare-408045 Och en http://www.jula.se/skymningsrela-ip54-408026 Då kan du styra hur mpnga lampor som helst från samma sändare + även ha en handsändare Även styra från dator med en Tellstick