11 468 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
3-fas poolpump löser ut efter 15 sekunder. Varje gång. Felorsak?
http://emotortec.com/index.php/0-55kw-2-pole-230v-400v-3ph-electric-motor.html
Frakten kostar en del men motorn är billig.
Frakten kostar en del men motorn är billig.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Grymt, hur hittade du den?sommarstrom skrev:
Tyvärr har jag en annan infästning i gaveln med 3 bultar, den här motorn har 4 infästningar.
Jag får demontera gaveln och byta, men bultindelningen passar ej.
Dessutom har jag gänga i änden för pumpdelen.
Men närmast hitintills, snyggt!
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Varför sökte du på 2 poler?
Jag tror det är en standardmotor, bara att den har några år på nacken............
Jag tror det är en standardmotor, bara att den har några år på nacken............
Antalet poler ger en hint om vilket varvtal motorn snurrar med, i det här fallet då ca 2800 rpm (3000 är det synkrona varvtalet, men en asynkronmotor har en viss eftersläpning)
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Nu har jag mätt upp elmotorn och den ger samma motstånd mellan fasernas inkoppling, det ser ok ut.
Jag har bytt motorskydd med samma resultat, det löser ut efter ca 40 sek.
Jag "trimmade" det gamla motorskyddet med att böja ner bimetallen så det löste senare, då blev motorn alldeles varm.
Jag har mätt A med någon slags bygel/mätinstrument över respektive fas med följande resultat: Blå 1,6A brun 2,5A svart 2,6A.
Och när jag kör med öppet lock på elkontakteringen på elmotorn ryker det ur inuti upp genom elkontakteringens låda, luktar päckel.
Ny motor?
Jag har bytt motorskydd med samma resultat, det löser ut efter ca 40 sek.
Jag "trimmade" det gamla motorskyddet med att böja ner bimetallen så det löste senare, då blev motorn alldeles varm.
Jag har mätt A med någon slags bygel/mätinstrument över respektive fas med följande resultat: Blå 1,6A brun 2,5A svart 2,6A.
Och när jag kör med öppet lock på elkontakteringen på elmotorn ryker det ur inuti upp genom elkontakteringens låda, luktar päckel.
Ny motor?
Redigerat:
Den ojämna strömmätningen vittnar om att motorn har överslag i lindningarna någonstans. Den är körd med andra ord.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Åker och handlar ny pump idag.
Hittar ingen elmotor som passar så det får bli en ny pump.
Hade en fundering på att linda motorn, 2000:-, men pumpen är 40 år gammal med fel pumphjul som jag kompenserat med en omsvarvad hockeypuck.
Funderade även på att rensa motorn och ta bort fläkthjulet och koppla på en annan elmotor där.......menvafaen, nån gång får man väl krypa till korset och köpa nytt ..........
Hittar ingen elmotor som passar så det får bli en ny pump.
Hade en fundering på att linda motorn, 2000:-, men pumpen är 40 år gammal med fel pumphjul som jag kompenserat med en omsvarvad hockeypuck.
Funderade även på att rensa motorn och ta bort fläkthjulet och koppla på en annan elmotor där.......menvafaen, nån gång får man väl krypa till korset och köpa nytt ..........
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Japp, gaveln på elmotorn är special med 3 infästningar och axeln är längre med en gänga istället för kil.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
"Hyffsat billigt" är relativt.
Jag har inte den ekonomin att jag bara snyter iväg pengar utan eftertanke, men är inte bang för att slanta upp inför något som kan hålla 40 år till, då är det inte mitt problem längre...förmodligen.
Har hittat pumpar på nätet med ett attraktivt pris, men leveranstider och kontakter på rätt rörkopplingar för ett enkelt montage och med en kvalitetspump tar jag också hänsyn till.
Jag har inte den ekonomin att jag bara snyter iväg pengar utan eftertanke, men är inte bang för att slanta upp inför något som kan hålla 40 år till, då är det inte mitt problem längre...förmodligen.
Har hittat pumpar på nätet med ett attraktivt pris, men leveranstider och kontakter på rätt rörkopplingar för ett enkelt montage och med en kvalitetspump tar jag också hänsyn till.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det blev en kvalitetspump från Hayward från den lokala poolförsäljaren.
Rätt kopplingar, samma gränssnitt(nästan), och duktig rabatt
Ny motorbrytare.
Det svider och det stör att jag var tvungen att byta, men det svider bara idag, och kylen är full av öl.
Tack för all hjälp och feedback i denna tråd!
Rätt kopplingar, samma gränssnitt(nästan), och duktig rabatt
Ny motorbrytare.
Det svider och det stör att jag var tvungen att byta, men det svider bara idag, och kylen är full av öl.
Tack för all hjälp och feedback i denna tråd!
Klicka här för att svara