Bowman
Jag har lite frågor om vilken typ av kabel skall använda för att dra ström inomhus, tex från en dosa, sen utanpåliggande upp till en taklampa, med tryckknapp i mellan.

Finns det nån bra, tråd, eller sida där sånt här tas upp?
Jag tittade på EKK tex. men fastnar på om jag får använda den på det sättet.
Och hur dragavlastar jag den från en dosa i väggen? Det är ett gammalt hus, så det är iprincip bara ett par kablar med torix på som kommer ut från ett vp-rör och ett plastlock över.
Slutligen, är 1,5mm2 per ledare ok till en sådan installation?

Mikael_L
Välj en (tillräckligt) snygg dosa, t.ex.
91594-3-1437500.jpg , 164226-3-kuldosor55dvit.jpg
http://elbutik.se/product.html/kulodosa-storre?category_id=1972
http://elbutik.se/product.html/kulodosa-i-porslin?category_id=1972

Sen drar du EKRK 3g1,5 , eller 4g1,5 om du måste blanda fas och tändtråd i samma kabel.
http://elbutik.se/product.html/ekrk-n05va5v-u-kulo-2?category_id=2104

EKRK får du dock bara dra i torra rum inomhus, dvs ej badrum, tvättstuga lite tveksamt.
Annars blir det EKK eller EKLK som gäller där.

Och så väljer du lämplig utanpåliggande strömbrytare.

Och ev ett lamputtag:
http://elbutik.se/product.html?product_id=75537&category_id=687
Och så en vanlig krok i taket för armaturen,

Klamringen av kabeln utgör samtidigt dragavlastning.
Patrik_hed här på forumet har skrivit en bra "klamringsskola".

Redigerat:
Bowman
Mikael_L skrev:
Välj en (tillräckligt) snygg dosa, t.ex.
[bild] , [bild]
[länk]
[länk]

Sen drar du EKRK 3g1,5 , eller 4g1,5 om du måste blanda fas och tändtråd i samma kabel.
[länk]

EKRK får du dock bara dra i torra rum inomhus, dvs ej badrum, tvättstuga lite tveksamt.
Annars blir det EKK eller EKLK som gäller där.

Och så väljer du lämplig utanpåliggande strömbrytare.

Och ev ett lamputtag:
[länk]
Och så en vanlig krok i taket för armaturen,

Klamringen av kabeln utgör samtidigt dragavlastning.
Patrik_hed här på forumet har skrivit en bra "klamringsskola".
Ok, tack så mycket!
Men vad menar man med fas och tändtråd?
Är det inte alltid fast och tändtråd i samma typ vid denna typ av dragning?
Dvs brun blå och grön/gul?

Blå=nolla, brun=fas?
Vilken är tändtråd?

Nej jag föregår med gott exempel och googlar detta. :)
Lär finnas att hitta lätt.

Tack!

Bowman skrev:
Jag tittade på EKK tex. men fastnar på om jag får använda den på det sättet.
Får får du, men vill inte. EKK är ganska sladrig och svår/omöjlig att förlägga på ett snyggt sätt så att det passar i "möblerade rum". EKRK är styvare och mycket lättare att få till snyggt.

Normalt räcker klamringen som dragavlastning och det behövs inget speciellt i dosan. Tanken är att kabeln ska sitt fast på väggen och ingen ska normalt "dra i den".

1.5 mm2 är normalt vid avsäkring 10A. Sen kan det säkert finnas konstiga specialfall...

Behöver du en tändtråd. (Från strömbrytaren till taklampan) så skall den ha en avvikande färg.

Bowman
Alfredo skrev:
Får får du, men vill inte. EKK är ganska sladrig och svår/omöjlig att förlägga på ett snyggt sätt så att det passar i "möblerade rum". EKRK är styvare och mycket lättare att få till snyggt.

Normalt räcker klamringen som dragavlastning och det behövs inget speciellt i dosan. Tanken är att kabeln ska sitt fast på väggen och ingen ska normalt "dra i den".

1.5 mm2 är normalt vid avsäkring 10A. Sen kan det säkert finnas konstiga specialfall...
Ok tack så mycket!

Googlade nu om fas, nolla och tändtråd.

Men kallar man fasen för tändtråd när den man kopplar på vissa sätt, eller varför heter det fas och ibland tändtråd, det är väl samma kabel?

Redigerat:
Mikael_L
Ja OK.
Jag svarade ju bara precis på dina frågor, inget mer ... ;)

Om ingen annan svarar, eller du inte hittar info på nätet så återkommer jag kanske ikväll med mer info, nu måste jag snickra klart altanen ... :o

Fråga, ska det gå från dosan till strömbrytaren och sen tillbaka till dosan och sen till ljusarmaturen?
Alltså förenklat, sitter strömbrytaren "på kabeln" mellan ljusarmatur och dosa, eller vill du dra en egen kabel från dosa till strömbrytare?

Bowman skrev:
Men vad menar man med fas och tändtråd?
Är det inte alltid fast och tändtråd i samma typ vid denna typ av dragning?
Dvs brun blå och grön/gul?

Blå=nolla, brun=fas?
Vilken är tändtråd?
Fram till brytaren från centralen kommer blå/nolla, brun/fas och eventuell skyddsjord. I brytaren kan fasen brytas med brytaren och den tåt som går vidare till lampan kallas tändtråd (bruten/brytbar fas). Från brytaren blir det då blå/nolla, brun/tändtråd och eventuell skyddsjord.

Bowman
Totem skrev:
Behöver du en tändtråd. (Från strömbrytaren till taklampan) så skall den ha en avvikande färg.
Ok, vad då för färg? Svart på båda? Eller måste dessa också vara olika sinsemellan?

Bowman
Mikael_L skrev:
Ja OK.
Jag svarade ju bara precis på dina frågor, inget mer ... ;)

Om ingen annan svarar, eller du inte hittar info på nätet så återkommer jag kanske ikväll med mer info, nu måste jag snickra klart altanen ... :o

Fråga, ska det gå från dosan till strömbrytaren och sen tillbaka till dosan och sen till ljusarmaturen?
Alltså förenklat, sitter strömbrytaren "på kabeln" mellan ljusarmatur och dosa, eller vill du dra en egen kabel från dosa till strömbrytare?
Sorry, inte meningen med frågetecken, skulle vart ett utropstecken :) sitter på en ipad och slant :)
Jag tänkte bara sätta strömbrytaren/dimmern på kabeln mellan dosan och lampan.
Ha det så kul med altanen!

Bowman
Alfredo skrev:
Fram till brytaren från centralen kommer blå/nolla, brun/fas och eventuell skyddsjord. I brytaren kan fasen brytas med brytaren och den tåt som går vidare till lampan kallas tändtråd (bruten/brytbar fas). Från brytaren blir det då blå/nolla, brun/tändtråd och eventuell skyddsjord.
Ja ok, tack! Så enbart en teknikalitet då egentligen. Men då fattar jag.

Mikael_L
Totem skrev:
Nej.
I en utanpåliggande installation drar man ofta 3g1,5 överallt (så länge det går). Och då är brun ner till strömbrytaren fas, och blå i samma kabel tändtråd tillbaka till kopplingsdosan.
Sen drar man 3g1,5 till lampan och låter brun vara tändtråd där.

Krångla inte till det i onödan. ;)

Bowman
Mikael_L skrev:
Nej.
I en utanpåliggande installation drar man ofta 3g1,5 överallt (så länge det går). Och då är brun ner till strömbrytaren fas, och blå i samma kabel tändtråd tillbaka till kopplingsdosan.
Sen drar man 3g1,5 till lampan och låter brun vara tändtråd där.

Krångla inte till det i onödan. ;)
Ja ok, man kan fortsätta med samma kabel efter strömbrytaren som innan strömbrytaren alltså utan att det är helt galet.

Bowman skrev:
Ja ok, man kan fortsätta med samma kabel efter strömbrytaren som innan strömbrytaren alltså utan att det är helt galet.
I praktiken "fortsätter" man nog oftast inte från brytaren utan "matande" kabel från centralen kommer kanske upp vid taklisten. Då sätter man en dosa uppe vid taket ovanför brytaren och går ned med EN kabel till brytaren. Brun i den kabeln blir då "matande" fas till brytaren och blå tändtråd från brytaren, precis som Mikael_L skrev.

Bowman
Alfredo skrev:
I praktiken "fortsätter" man nog oftast inte från brytaren utan "matande" kabel från centralen kommer kanske upp vid taklisten. Då sätter man en dosa uppe vid taket ovanför brytaren och går ned med EN kabel till brytaren. Brun i den kabeln blir då "matande" fas till brytaren och blå tändtråd från brytaren, precis som Mikael_L skrev.
Ja ok, då är jag nog med.

Vi tänkte nog om varann, då jag inte nämnt att dosan jag pratar om sitter i golvnivå.
Alltså drar jag bara en kabel från den och upp till taket, med en brytare imellan.

Men nu kom jag på en grej till.
Frågan är om jag skall dra kabeln hela vägen till lampan, även i taket alltså, eller bara upp till takkanten och där sätta ett lamputtag. För att sen ha en kabel från lampan med kontakt på till uttaget?

Är det kanske bara tycke och smak?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.