Jag skall snart koppla in poollampan och letar efter lämplig kabel.

Lampan ligger på 300W24V, alltså 25A och sträckan är lite över 3 meter. Jag har kollat i nomogram och sett att jag skall ha 6mm2 kabel.

Jag har sett tips om att både Kjell och Biltema skall ha 6mm2 kabel men det verkar ha utgått ur deras sortiment.
2 st 1*6mm2 fungerar också men då lägger jag dem i rör.

Någon som har tips på vart man hittar det nu förtiden?
Jag kommer behöva ca 4 meter.

Har sett att en del använder högtalarkabel, hur fungerar det utomhus?

PS, jag bor i göteborg så har nära till "de flesta" försäljingsställena...

Edit: 12V/300W skall det vara.

Redigerat:
300W/24V= ca 13A 13A klarar man galant men 2,5 mm2 inte minst om sträckan bara är 4 meter.
2,5mm2 kan du hitta "överallt".

Sorry, 12V skall det vara... är lite för van vid skåp-el ;)

Använd en 5g2,5 och koppla ihop två och två ledare så klarar du dig.

Jag vet inte heller var du får 25A ifrån men Elfa har en hel del olika kablar. Vill du nu ha 6 mm2 så kanske följande passar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-307-55&toc=20158

Jag tog bara första exemplet jag hittade så det finns kanske mer lämpade varianter.

Edit: Såg nu att det var 12 V. Nu förstår jag 25 A betydligt bättre. :)

Redigerat:
Tack!

Det är lite lättare att få tag på, undrar om jag inte har några meter liggandes hemma tom...

Alfredo skrev:
Jag vet inte heller var du får 25A ifrån men Elfa har en hel del olika kablar. Vill du nu ha 6 mm2 så kanske följande passar: [länk]

Jag tog bara första exemplet jag hittade så det finns kanske mer lämpade varianter.
Blandade ihop volten...

Jag letade på Elfa men hittade inget, tror tom jag sökte på SKUB. Skall villigt erkänna att jag och Elfas sökmotor inte kommer så bra överens längre.

Hmm, två val, får se vad jag väljer. 5g2,5 känns lite mer framtidssäkert men SKUB'n känns mer rätt nu ;)

/Erik S

FlyHigh skrev:
Skall villigt erkänna att jag och Elfas sökmotor inte kommer så bra överens längre.
Nej den är inte alltid så lättbemästrad... Jag har dock nästan större problem med deras prislistor,,, :(

Ekkj 2*6+6 eller ekk 5g2,5 som elmont beskrev ovan.

el_richard skrev:
Ekkj 2*6+6 eller ekk 5g2,5 som elmont beskrev ovan.
Hur är det med gummikabel (RDO/H07...). Är det enbart för "lös" utrustning och inte för fast installation. (Fast installation under vatten?)
Kabeln kommer gå relativt nära poolkanten (ca 30cm i sidled och 30 cm nedanför), är det något som gör att jag skall välja gummikabel istället? Eller EKLK?

Alfredo skrev:
Nej den är inte alltid så lättbemästrad... Jag har dock nästan större problem med deras prislistor,,, :(
5G2,5 finns hos hornbach och jag gillar deras prislistor bättre än Elfa's ;)

/EriK S

Är väl bara att åka bort till närmsta mekonomen eller liknande butik och köpa?

Är det verkligen lämpligt att välja starkströmskabel att köra lågspänningsinstallationer, tänker mest på risken att tex ta fel i framtiden.

En gummikabel av typen RDO/H05RN-F, eller ännu bättre RDOE/RDOT/H07RN-F fungerar, om en läggs i skyddsrör där den går under mark. Dessutom en aning billigare än SKUB :).

Pumba skrev:
Är väl bara att åka bort till närmsta mekonomen eller liknande butik och köpa?
Jag letade lite på Mekonomens hemsida och hittade egentlgien bara deras RKUB som är 6mm2, fast då blir det två lösa kablar.

Pumba skrev:
Är det verkligen lämpligt att välja starkströmskabel att köra lågspänningsinstallationer, tänker mest på risken att tex ta fel i framtiden.
Vårt att tänka på, du menar om man någon får för sig att koppla om kabeln till 230 för att det är en sådan kabel?
Risken känns inte överdriven men å andra sidan kan nog konseskvenserna bli jobbiga.

/Erik S

/Erik S

Bo.Siltberg skrev:
En gummikabel av typen RDO/H05RN-F, eller ännu bättre RDOE/RDOT/H07RN-F fungerar, om en läggs i skyddsrör där den går under mark. Dessutom en aning billigare än SKUB :).
Den kommer inte gå under mark alls.

Vet inte om denna indo spelar roll men så här kommer det se ut (i grova drag).
Det blir tyvärr lite sidosvammel...

Från poolen går det en 2*x gummikabel i ett skyddsör till en kopplingsdosa som skall sitta i tralldäcket (sätter den nog dock under en lucka i däcket, ser renare ut), detta följde med paketet. Därifrån skall jag dra en kabel till pumphuset där trafon sitter (IP54) som ansluts till en normkapsling (IP44). Kabeln kommer dras längs bärlinan hela vägen (bärlinan är 195*45 så den kommer ligga en bit ovan jord).

Poollampan kommer också styras av samma system som resten av trädgårdsbelysningen men jag vill samla allt till poolen i samma "rum". Exakt hur det kommer se ut när det är ombyggt vet jag inte idag då vi skall göra om det mesta innan nästa sommar (just nu går alla datorer, tv + tillbehör, garaget och all ute-el på samma 10A säkring ;) )

/Erik S

Då låter det som att en installationskabel som EKLK eller EKK skulle vara ett bättre val, 5G2.5.

En lämplig uppmärkning torde förhindra förväxling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.