15 040 läst ·
4 svar
15k läst
4 svar
Trefasspis utan nolla men med skyddsjord
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt jordledaren får aldrig kopplas annat än till jord.
OM du kopplar jordledaren till nollskenan så blir spisen tvärtom INTE övervakad av jordfelsbrytaren. Dvs.jordfelsbrytarskyddet sätts delvis ur spel.
En jordfelsbrytare fungerar genom att mäta alla strömmar som går in resp. ut ur huset, om det uppstår en skillnad som är större än utlösningsströmmen (oftast 30mA), då löser brytaren ut.
Strömmar går in och ut ur huset både via fasledarna och via nollan. Man ser det gärna som att ström går in via fasledare och ut via nollan. Men så är det alltså inte. Växelströmmen gör att i ett givet ögonblick går det in mycket ström via en fasledare L1, lite ström går ut via L2, lite mer ström går ut via L3. I ett annat ögonblick går kanske en del ström in via L1, en del in via L2, och mycket ström ut via nollan.
Så jordfelsbrytaren summerar alla strömmar i de 3 faserna och nollan. En del positiva, en del negativa i varje ögonblick. Är summan Noll så är det bra.
OM du nu får ett isolationsfel i din spis, en fasledare får kontakt med plåthöljet. Strömmen från felstället leds ut via jordledaren, som alltså inte skall gå via jordfelsbrytaren, utan direkt till jordskenan. Det ger en felström som jordfelsbrytaren upptäcker, en del ström "fattas". Den löser ut.
OM du nu skulle kopplat jorden från spisen till nollskenan, då kommer alltså felströmmen från höljet att gå till nollskenan, därifrån passerar den genom jordfelsbrytaren ut till PEN ledaren. Nu kommer även felströmmen att mätas, jordfelsbrytaren ser ingen obalans och kommer inte att lösa ut.
Däremot så är det ju så att OM det är en ordentlig kortslutning så blir felströmmen kanske 1000A, och säkringen kommer att lösa ut omgående.
OM du kopplar jordledaren till nollskenan så blir spisen tvärtom INTE övervakad av jordfelsbrytaren. Dvs.jordfelsbrytarskyddet sätts delvis ur spel.
En jordfelsbrytare fungerar genom att mäta alla strömmar som går in resp. ut ur huset, om det uppstår en skillnad som är större än utlösningsströmmen (oftast 30mA), då löser brytaren ut.
Strömmar går in och ut ur huset både via fasledarna och via nollan. Man ser det gärna som att ström går in via fasledare och ut via nollan. Men så är det alltså inte. Växelströmmen gör att i ett givet ögonblick går det in mycket ström via en fasledare L1, lite ström går ut via L2, lite mer ström går ut via L3. I ett annat ögonblick går kanske en del ström in via L1, en del in via L2, och mycket ström ut via nollan.
Så jordfelsbrytaren summerar alla strömmar i de 3 faserna och nollan. En del positiva, en del negativa i varje ögonblick. Är summan Noll så är det bra.
OM du nu får ett isolationsfel i din spis, en fasledare får kontakt med plåthöljet. Strömmen från felstället leds ut via jordledaren, som alltså inte skall gå via jordfelsbrytaren, utan direkt till jordskenan. Det ger en felström som jordfelsbrytaren upptäcker, en del ström "fattas". Den löser ut.
OM du nu skulle kopplat jorden från spisen till nollskenan, då kommer alltså felströmmen från höljet att gå till nollskenan, därifrån passerar den genom jordfelsbrytaren ut till PEN ledaren. Nu kommer även felströmmen att mätas, jordfelsbrytaren ser ingen obalans och kommer inte att lösa ut.
Däremot så är det ju så att OM det är en ordentlig kortslutning så blir felströmmen kanske 1000A, och säkringen kommer att lösa ut omgående.
Klicka här för att svara
