Ser inget om bel. i badrum, eller är det det som är toalett?

Ur praktisk synvinkel är det ju enklast med en JFB per central här, om inte skenorna i huvudcentralen går att sära/såga av.

Mellan tummen och pekfingret tycker jag att det som idag finns på huvudcentralen kan skyddas av en enda JFB typ A, 30 mA. Det bör inte blir problem med för stora läckströmmar.

Du bör dock flytta på garagegruppen så att all el till garage och utomhus kan få en egen JFB. Är det bara en fas till hela garaget? Där pluggar ni in motorvärmaren också antar jag?

Efter det kan du t.ex flytta torktumlaren till L3 för att balansera lite bättre mellan faserna. Men du behöver titta på vilka förbrukare som normalt sitter i alla uttag också, speciellt köket. Ugnen sitter ju på L3 också...

Undercentral 1 skulle du kunna använda till "viktiga" förbrukare som kyl/frys tillsammans med lite belysning och annat med mycket låg risk att lösa en JFB. Ugnen behöver inte flyttas för det, för ugnen använder ni ju bara när ni är hemma. Eller så gör du tvärt om och använder du denna undercentral till riskgrupperna (garage och utomhus) plus lite annat (belysning och uttag) som är inte är kritiska, t.ex TM, TT, DM som visserligen inte brukar lösa en JFB men som man kanske låter gå när man inte är hemma.

Undercentral 2 skulle då kunna användas för värmepump och ventilation. Nibe bör kunna svara på vilken typ av JFB som fungerar, typ A/B och 30/300 mA, med eller utan tidsfördröjning. Om vald JFB inte ger personskydd får inga uttag eller badrum matas från denna central.

Prydlig märkning! :thumbup:

Bo.Siltberg skrev:
Är det bara en fas till hela garaget? Där pluggar ni in motorvärmaren också antar jag?
Det där är typiskt för hus byggda runt 70-talet.

När vi köpte vårt hus (byggd -69)så satt det en 6A säkring till hela garaget (två glödlampor och ett enkeluttag, riktig jordtråd var framdragen till första kopplingsplinten i garaget ifrån plinten till uttaget var det bara extremt tunn biledare som jordtråd).

Mina föräldrars gamla hus från -71 hade bara enfas 10A till garaget, tre lampor, två dubbeluttag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.