Elektroniktokig
· hudiksvall
· 176 inlägg
Hallo.
Jag håller på o renovera lägenheten o tänkt byta ut fläkten.
Den som sitter ät en sån gammal med fläkt motorn ovanför i skåpet.
Och o den motorn är det två inluft och en ut luft. Ena inluft går ifrån badrummet så jag måste ha kvar den...
Men till de svåra! Jag har satt upp fläkt motorn lite längre upp och vill koppla den till styrningen som sitter i Ikea fläkt kåpan. Är det möjligt?
Motorn har en vägg kontakt. Och sen styrningen är en jord en nolla och tre ledare. ( kallar man dom fas när de är styrning också?)
Och från fläkt styrningen har jag en vägg kontakt och fyra sladdar som kommer från styrningen om jag inte minns fel. Är inte hemma just nu ska titta noggrannare då!
Styrningen i kåpan har 3 farter lika som gammal fläkten. Och en lampa.
Nån vänlig som kan försöka hjälpa lite?
Mvh robert
Jag håller på o renovera lägenheten o tänkt byta ut fläkten.
Den som sitter ät en sån gammal med fläkt motorn ovanför i skåpet.
Och o den motorn är det två inluft och en ut luft. Ena inluft går ifrån badrummet så jag måste ha kvar den...
Men till de svåra! Jag har satt upp fläkt motorn lite längre upp och vill koppla den till styrningen som sitter i Ikea fläkt kåpan. Är det möjligt?
Motorn har en vägg kontakt. Och sen styrningen är en jord en nolla och tre ledare. ( kallar man dom fas när de är styrning också?)
Och från fläkt styrningen har jag en vägg kontakt och fyra sladdar som kommer från styrningen om jag inte minns fel. Är inte hemma just nu ska titta noggrannare då!
Styrningen i kåpan har 3 farter lika som gammal fläkten. Och en lampa.
Nån vänlig som kan försöka hjälpa lite?
Mvh robert
Du får nog tala om vad du har för grejor först, och posta lite bilder också (kan t.ex. finnas lite elscheman i närheten av där man kopplar elen på kåpan resp. fläkten).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inte helt enkelt att få till det där...
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 176 inlägg
Okej vi tar det från början istället.
Jag har en fläkt motor med två in luft och en utluft en från badrummet och en ifrån köket.
Fläkt motorn heter KFA 140 S en sån här
http://www.hvacr.ro/assets/catalog/...systemair-unitati-extractoare-pentru-hote.pdf
Fläkten hade tre olika hastigheter.
Den har en kontakt till motorn och från motorn ut kommer en Blå, Gul/grön, Brun, Svart, Svart
Alltså är det Nolla, Jord, Fas, Fas, Fas ? ledare eller va man säger ?
Och jag vill försöka styra den med styrningen från ikea fläkten den har också tre olika hastigheter inklusive en knapp för lampa.
Jag lägger upp en bild på kretskortet.
Jag har en fläkt motor med två in luft och en utluft en från badrummet och en ifrån köket.
Fläkt motorn heter KFA 140 S en sån här
http://www.hvacr.ro/assets/catalog/...systemair-unitati-extractoare-pentru-hote.pdf
Fläkten hade tre olika hastigheter.
Den har en kontakt till motorn och från motorn ut kommer en Blå, Gul/grön, Brun, Svart, Svart
Alltså är det Nolla, Jord, Fas, Fas, Fas ? ledare eller va man säger ?
Och jag vill försöka styra den med styrningen från ikea fläkten den har också tre olika hastigheter inklusive en knapp för lampa.
Jag lägger upp en bild på kretskortet.
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 176 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är sladdarna från ikea kåpan.
Logga in
Skapa konto
Fläkt motorn märket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krets kortet. Knappen längst till vänster är de en power symbol på en ring med ett i. sen är det 2 3 och fjärde är lampan
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 176 inlägg
Nån som har lite tips på hur man skulle kunna gå till väga?
Blir nog svårt för att inte säga omöjligt utan kopplingsscheman.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Visar de tre nedersta bilderna den gamla fläkten? Det ser inte ut att finnas komponenter för varvtalsstyrning där vilket är ett plus, utan enbart strömbrytare som sluter/bryter enligt något schema. Det skulle då teoretiskt gå att ersätta dessa med andra strömbrytare. Men hur ser då styrningen på Ikeafläkten ut?
Om du kan rita upp ett kretsschema på både gamla fläkten och Ikeafläkten kanske det går att pussla ihop.
Om du kan rita upp ett kretsschema på både gamla fläkten och Ikeafläkten kanske det går att pussla ihop.
OBS Det går inte att koppla in detta.
Du har ett återvinningssystem som är är byggt för en så kallad aliancekåpa.
Skulle du montera in fläkten som du skriver, kommer du med största sannolikhet trycka matos in I badrummet.
Använder du befintlig fläkt motor och skall använda styrningen i den nya fläkten kommer det att bli fel i luftflödet.
Troligen kommer all frånluft från toaletten att försvinna för att istället ta vägen genom den nya spisfläkten (denna går inte att strypa flödet på.
Din befintliga fläkt är strypt i två lägen ett grundluftflöde samt ett forserat flöde när fläkten går.
Dessutom kommer du få riva ner allt och göra om när en såkallad OVK kontroll blir aktuell (lagstadgad var tredje år. enligt bbr)
Skaffa en aliancekåpa ,lite dyrare men är till för ändamålet.
Du har ett återvinningssystem som är är byggt för en så kallad aliancekåpa.
Skulle du montera in fläkten som du skriver, kommer du med största sannolikhet trycka matos in I badrummet.
Använder du befintlig fläkt motor och skall använda styrningen i den nya fläkten kommer det att bli fel i luftflödet.
Troligen kommer all frånluft från toaletten att försvinna för att istället ta vägen genom den nya spisfläkten (denna går inte att strypa flödet på.
Din befintliga fläkt är strypt i två lägen ett grundluftflöde samt ett forserat flöde när fläkten går.
Dessutom kommer du få riva ner allt och göra om när en såkallad OVK kontroll blir aktuell (lagstadgad var tredje år. enligt bbr)
Skaffa en aliancekåpa ,lite dyrare men är till för ändamålet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden