El
lars_stefan_axelsson: [quote="b_hasse, post: 1758528 När man tänker efter inser man att det krävs spänning på minst två faser för att man ska få problem pga bruten nolla.[/QUOTE"] Precis, det är uppenbarligen någon som tänkt där... :)
Bo.Siltberg: Det var ett bra skåp med en huv som tillåter användning även i ruskväder. Men det ansluts med stickpropp. Uttag för fast anslutning kommer nog inte med en pinne, utan då blir det ett skåp eller åtminstone stolpe som förankras i marken. I annat fall behövs en kopplingsdosa som är förankrad på något vis. Det kan gå att lösa i alla fall. Gräv ned en markslang och lägg en
henlin431: Då det kan vara kul att få höra hur allt har lösts, kommer här en kort redogörelse: I stugan kör jag lampor, toalettfläkt, mobilladdare, surfplatta på 12 volt. Samtliga enheter ligger på under 5 a i förbrukning. Oavsett hur jag kombinerar enheterna ligger jag alltid under 6 ampere. Till vattenpumpen på 1 kw drog jag kabel från lillstugan till storstugan, från en inverter (som klarar
Müssli: Grejen är att jag tror de flesta av oss är överens utan att veta om det. ;) Jag vet på ett ungefär vad man kan göra med KNX men tycker inte själv att behovet finns. Man KAN ändra styrningar av olika belysningar osv i efterhand men hur många gör det? Vi som hänger här representerar nog inte de flesta kunderna tror jag. Som jag ser det så behöver inte en "normal" kund KNX.
znitz: Man kan också se KNX som en säkerhetshöjande åtgärd för huset: - Kom jag ihåg att släcka efter mig. Surfa in och kolla! - Är på skidsemester och värmen sjunker under kritisk nivå, låt huset skicka ett mail! - När du är borta så kan huset stänga av vatten och VVC samt sänka hastigheten på ventilationen - Huset kan tända och släcka mer slumpmässigt där du vill, inklusive
Bo.Siltberg: Då låter det som att du behöver ta hem en elektriker som kan titta på märkskyltarna till dina maskiner och spånsug och försöka lista ut tillsammans med dig vilken effekt du behöver, och därmed kabel. 2.5 mm² kan vara på gränsen då motorer i allmänhet inte tycker om underspänning.
bonnier: [citat] Jo jag är medveten om det, men det känns OK så länge inte hela huset blir svart utan bara ett eller par rum. Jag är kanske lite lat, men vill undvika massa mer-jobb med att spåra i vägg för ny slangdragning... Angående faserna så skall jag komma ihåg det när det är dags för elektrikern att koppla in, fast förhoppningsvis så kanske det är självklart för honom.
Jugend: Nja sist när jag tog fast tycker jag att det var en dålig affär. Men det var lite komplicerat med en grej med badrummet som en annan hantverkare skrämt upp mig med. Det var tydligen inte så komplicerat iaf. Vi kör på löpande!
Dodger: [citat] Vattenfall har väl som regel att varje fastighethetsbeteckning ska ha sin egen elförsörjning och får inte kopplas ihop med någon annan fastighetsbeteckning?
elmont: Du har trefas, först spis du behöver normalt två faser 16 A till häll och en fas till ugnen så det som i dag matar spis kan lämpligen mata spis och häll inget mer. Sedan kan du dra fram en trefasmatning till uttaget för kyl/frys och där dela upp faserna, en till DM, en till kyl/frys och spisfläkt, samt en till micro. Sedan har du väl redan nått uttag över diskbänk/arbetsbänk. Men
hempularen: Strömbrytaren hör troligen till en omkoppling för dyngstaxa. Om man har (eller har haft) en abonnemang med lägre taxa på natten, så finns det en kontaktor som kan koppla in ex. varmvattenberedaren, eller vad man vill på natten. Om man då vill tvångsstyra så att "nattprylarna" går även på dagen, så finns denna strömbrytare. Man skulle givetvis önska att Fortum var lite
LGG-01: [citat] En bild säger mer än tusen ord. Det kan varar dina säkringar för servisen, alt isolatorer. Nätägarens överspänningsskydd sitter på en stolpe med en blank koppar/galvad vaijer som går från toppen av stolpen/ ev. med spröt "NÄSTAN) intill ledarna ner i marken.
Fredrik Å: Då så. Problemet löst. Det redan nedgrävda röret duger :-) Fredrik
Mikael_L: [citat] OK, då hänger jag med. Dessa dosor ska alltså vara för att växla mellan infälld och utanpåliggande installation? Då sätter du väl lämpligen ett doslock med "näsa" (dvs kabelutgång) över varje apparatdosa och drar ut den utanpåliggande kabeln där. Fundera bara lite över om det verkligen är den bästa placeringen där i trappan. Det ska ju vara ett ställe där man inte
PST: Och här är en på vältalad tyska.... http://www.youtube.com/watch?v=j8ZoofWsK8g
mr.Ola: Tändtråd = fas som passerar strömbrytare, dvs påslagen(spänningsförande) ibland och avstängd(spänningslös) ibland. Fas = spänningsförande hela tiden så länge säkringen är iskruvad. Nolla = spänningslös returledare som krävs för att få en potentiell skiljnad mot fas o tändtråd. Ledare = gemensamt namn för tråd som leder spänning(noll-ledare eller fasledare) En lampa
VikHe: Fluke 117 i Lo-Z läge är praktisk i dessa sammanhang :) Impedansen är nog låg för att lösa JFBer... Eller en klassisk spänningsprovare av lysdiodstyp, med liknande egenskaper, ska vara en lång kabel för att ge "spökvärden" på en sådan :p
mr.Ola: Jag har inte helt förstått hur TS genomfört sin mätning och törs därför inte ge annat råd än att ta hem en elektriker eller elkompetent kompis å mäta en gång till! :) Lycka till!
AskeHolst: Ang. vanligheten är det nog en nationell fråga. I Danmark t.ex. har alla uttag i bostäder brytare (dock inte spis mv.). När jag flyttade till Sverige tog det mig ett tag att inse att man var tvungen att skaffa sladdar med brytare för att kunna stänga av allt sånt som inte har det inbyggd (bygglampor, våffeljärn mv). Så det är nog en fråga om vana/norm/kostnad.
Eyeball: För att beskriva enkelt: Fast spänning till jolly, samma fas som du matar jolly med skall ner till brytaren, från brytaren så ska den in på push på jollyn. Sen spotarna på sina plintar, + & -. Den andra jollyn gör du samma med. använder du en kronbrytare så behöver du bara till brytaren med tre trådar, en fas och två tändtrådar. mata dock dina två jolly med samma matning.
Tobbe_3: Ja,, dom är skilda elektriskt när jfb frånslagen (utlöst). Vid drift är dom ihopkopplade
Patrik_Hed: [citat] Ja, snacka om skillnad! Nu blev det perfekt och tänk vad enklare det blir att gå runt med dammsugare nu! ;) //Patrik
NordNorge: Tusen tack :) Det bekræftar det jag sjælv trodde.. Fint att det finns folk som delar med sig av sina kunnskaper. m.v.h. Niklas
hyggabus: Jag får ingen räkning :-) Jour elektrikern skickar sin räkning direkt till eon, och eon skickar inte någon räkning.
Nilsson2: Perfekt, svårt med alla benämningar. Är ganska säker på att det är "Kontaktormotorskyddet" som strular, tidigare kunde man slå på den i två lägen. Tryckte man lite löst på knappen så slog den igång men så fort tryckströmställaren stängde av slog den ifrån helt. Tryckte man däremot in knappen hårt slog den inte ifrån är tryckströmställaren slog ifrån. Tack så mycket för
trekko: Ja just det, Rotdosa det är den oranga som man kan sänka in i väggen bak va? Och sen några wago och ledning... men det känns inte helt snyggt eller enkelt. Det brukar ju finnas specialkomponenter för allt möjligt, trodde den efterfrågade komponenten fanns.. Annars så klipper jag bara kabeln och spikar en ny.
simpa81: Hade han specificerat Renova? Det var priset för Trend jag visade, rundade av lite uppåt också :)