1 789 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Marksänt tv alternativ eller satellit?
Jag ska dra kablar för tv och nätverk i ett nybyggt hus. Tycker ni att jag ska satsa på marksänt tv eller satellit vid installationen?
Vilket anser ni vara det bästa alternativet?
I dagsläget tittar jag främst på tv1-5, några faktakanaler, HD kanaler och några filmkanaler. Förutom det så surfar jag mycket och kollar även på en del streamade filmer och serier.
Jag kommer som dra signalerna till 4 st olika tvapparater och 1 st projektor.
Vad skulle ni ha valt? För och nackdelar?
Vilket anser ni vara det bästa alternativet?
I dagsläget tittar jag främst på tv1-5, några faktakanaler, HD kanaler och några filmkanaler. Förutom det så surfar jag mycket och kollar även på en del streamade filmer och serier.
Jag kommer som dra signalerna till 4 st olika tvapparater och 1 st projektor.
Vad skulle ni ha valt? För och nackdelar?
Jag hade förberett för allt så man slipper att ångra sig senare. Dock så är kvaliteten på bilden mycket bättre med satelit. Funderade själv på att byta till TV via nätet men även Viasat sa att satelit är mycket bättre samt att det är billigare.
Hej!
Det är inget fundamentalt annorlunda som skiljer installationsförfarandet för marksänt- kontra satellit-TV. Oberoende vilket du använder kommer du att behöva koax draget till samtliga TV-apparater. Själv har jag tre stycken och har återanvänt gamla koaxledningar som satt sedan 70-talet. Jag har ett kombinerat TV-uttag vid TV'n som har inbyggda filter och kan således leverera både marksänt och satellit genom en och samma koax. Man använder s.k. "combiners" för varje uttag, Dessa "blandar ihop" signaler från eventuell satellit, TV antenn och/eller radioantenn och skickar det till uttaget. I uttaget sitter det filter som återigen "skiljer ut" radio/tv/satellit till tre olika uttag.
Det dock en sak man måste känna till: om man vill använda satellit och har flera TV'n, kan man inte "fördela" signalen som för vanlig TV-antenn, utan varje TV måste ha varsin koax som går till LNB'n som sitter på parabolen. (och LNB'n måste vara av varianten som har flera uttag).
Men som sagt, allt detta är vardagsmat och går att komplettera i efterhand. Så långe byggare ser till att det finns spearat koax till varje TV-rum så går allt att fixa i efterhand, oberoende vad du väljer.
Mvh.
P.S.
Rent kvalitémässigt är satellit att föredra. Bitrate för t.ex.HD-kanaler är generellt sett högre för satellitkanaler jämfört med markbundet. Och utbudet är betydligt större.
Det är inget fundamentalt annorlunda som skiljer installationsförfarandet för marksänt- kontra satellit-TV. Oberoende vilket du använder kommer du att behöva koax draget till samtliga TV-apparater. Själv har jag tre stycken och har återanvänt gamla koaxledningar som satt sedan 70-talet. Jag har ett kombinerat TV-uttag vid TV'n som har inbyggda filter och kan således leverera både marksänt och satellit genom en och samma koax. Man använder s.k. "combiners" för varje uttag, Dessa "blandar ihop" signaler från eventuell satellit, TV antenn och/eller radioantenn och skickar det till uttaget. I uttaget sitter det filter som återigen "skiljer ut" radio/tv/satellit till tre olika uttag.
Det dock en sak man måste känna till: om man vill använda satellit och har flera TV'n, kan man inte "fördela" signalen som för vanlig TV-antenn, utan varje TV måste ha varsin koax som går till LNB'n som sitter på parabolen. (och LNB'n måste vara av varianten som har flera uttag).
Men som sagt, allt detta är vardagsmat och går att komplettera i efterhand. Så långe byggare ser till att det finns spearat koax till varje TV-rum så går allt att fixa i efterhand, oberoende vad du väljer.
Mvh.
P.S.
Rent kvalitémässigt är satellit att föredra. Bitrate för t.ex.HD-kanaler är generellt sett högre för satellitkanaler jämfört med markbundet. Och utbudet är betydligt större.
Redigerat:
Ska du leva ditt liv via TV eller via verkligheten ?? Det är det som styr.. Satelliterna ger en oändlig möjlighet till TV tittande det marksända är mer begränsat..
Tekniken för kabeldragning är som nämnts ovan i princip densamma. Bygg det flexibelt, koax OCH datakabel ("CAT"-kabel) från uttag till ett teknikutrymme där man kan koppla kors och tvärs, sätta in utrustning etc..
Tekniken för kabeldragning är som nämnts ovan i princip densamma. Bygg det flexibelt, koax OCH datakabel ("CAT"-kabel) från uttag till ett teknikutrymme där man kan koppla kors och tvärs, sätta in utrustning etc..
Personligen så föll valet lätt på Satellit. Med boxer hade vi störningar vid hård vind och vid klart väder, trots värstingantenn med dipolförstärkare (tror jag det hette). Körde Boxer eftersom jag trodde att det var kört med satellit eftersom vi har skog åt söder, men testade till sist då de lovade att man får bryta avtalet om man inte får en tilfredställande satellitsignal. När installatören väl fick upp parabolen och jag såg skillnaden i bild och ljudkvalitet så är det bara att konstatera att det inte finns någon återvändo, dessutom gillar jag inte Boxer, ingen vidare service eller goodwill därifrån inte. Säger man pip till boxer så har de vips bundit upp en på nåt år till innan man hinner fatta det, dessutom så staplar de bindningstider ovanpå varandra, så man blir evig fånge. Vi kör CanalDigital nu. So far, so good!
Redigerat:
Klicka här för att svara