Hej!

Har ju köpt mig en villa och hittar ett uttag i vardagsrummet som inte liknar något uttag jag sett förut (se bilder). Precis bredvid detta uttag finns ett eluttag så jag antar att det inte är något eluttag? Kan det vara ett gammalt uttag för antennen på taket? Väldigt tacksam för hjälpande svar.

// Förvirrad husägare.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Tycker det liknar ett interntelefonuttag? har dock sett liknande där man kopplade en lampa till telefonen för personer som hör lite dåligt.

Mikael_L
Är det ett gammalt hus?

Jag har för mig att det fanns en slags kontakt för TV-anslutning för länge sedan som var ungefär som två st bananproppar bredvid varandra, med lite mindre cc-mått än på 230V kontakter.
Det var före det blev 2 kanaler, sändningar på UHF-bandet och färgTV. Och kabeln var 300ohms bandkabel.

Jag har sett någon väldigt gammal S/V TV med någon sådan anslutning, och kan misstänka att det var samma kontakt i väggen.

Bara som vilda spekulationer, då jag inte alls vet. Men som en första hypotes kanske. ;)

Huset är från 69 och jag har inte hittat något uttag för antennen som sitter på taket någonstans, därav drog jag också gissningen att det kanske handlade om ett gammalt tvuttag :)

Det ser ut som den gamla tv antenn anslutningen, då använde man en bandkabel för TV signalen. i hålen stoppade man banankontakter som var anslutna till bandkabeln mellan uttag och TV. Så Mikael_L är nog helt rätt ute. Troligen ligger det en koxialkabel från antennen ner till "dosan".

elmont skrev:
Det ser ut som den gamla tv antenn anslutningen, då använde man en bandkabel för TV signalen. i hålen stoppade man banankontakter som var anslutna till bandkabeln mellan uttag och TV. Så Mikael_L är nog helt rätt ute. Troligen ligger det en koxialkabel från antennen ner till "dosan".
Innebär denna teorin att jag bara kan byta uttaget till ett nytt eller måste jag även byta kabeln som går ner till dosan?

På huset finns en antenn på ena sidan och en parabol på den andra. Parabolens två kablar har jag lokaliserat men inte antennens blir jag mer fundersam över. Antennens två kablar går in på vinden och in i en liten vit box som sedan är dragen ner till vad jag tror är detta uttaget.

OM det är en koaxialkabel som går ner är det bara att byta uttag nere, hur det funkar med sammankopplingen uppe på vinden vet jag inte. Troligen har kabeln från dosan gått till antennen tidigare, men det är bara gissningar.

Ser ut som AM/FM radio uttag.

Jag skulle vilja påstå att detta är för radio. Rätt "vanligt" i lite äldrelägenheter att det finns ett uttag eller iaf dosa med ett par trådar i. Användes förr som radio och jag tror även att på vissa håll så körde man porttelefon i dessa.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.