Hej!

Jag håller på och hjälper en bekant som renoverar sitt kök och sätter in ett nytt från IKEA. Jag har gjort färdig all el förutom en detalj... De har valt att bygga en köks-ö som består av ett skåp med två stora utdragbara lådor samt en bänkskiva. Nu vill de ha e-uttag i denna köks-ö, dels för diverse köksredskap samt även om de sitter och jobbar med laptop (man ska kunna sitta med två barstolar på andra sidan...)

Jag har funderat på detta, och det finns väl egentligen två alternativ

1) Ett UPL vägguttag monteras någonstans på sidan så att man kommer åt det både från "köksdelen" och från "laptop-delen".

2) Man monterar ett sådant rör som ploppar upp i bänksksivan på laptop-delen (går inte på köksdelen pga lådorna). Dock är bänkskivan inte längre än att man når detta oavsett från vilket håll man kommer.

Nästa bekymmer är ju matningen, då detta är ett hus från 2001 med krypgrund ser jag som enda alternativ att man på något sätt drar elen under huset från befintlig bel/uttagsgrupp. Hur fungerar detta rent byggtekniskt? Vi har undersökt andra alternativ och eftersom det per definition är en ö så blir det svårt att obemärkt dra en UPL kabel ex EKK. utan att det syns.

Min erfarenhet av dylika installationer är väldigt begränsad då jag kommer från industrivärlden där både golv och tag hade utmärkta hålrum där man kunde dra kabel... är värre med moderna villahus... :)

/Steve

Dragningen kan jag inte svara på, men kom att tänka på en variant av uttag som vi har på jobbet i våra konferensrum. I mitten av bordet finns en lucka med pianogångjärn. Luckan är försedd med borst i motsatt kant så att sladdar mm kan komma ut utan att klämmas och utan att man har en glipa där skräp kan ramla ned.

I utrymmet under luckan sitter någon form av standardmodul för utanpåliggande uttag som innehåller nätverksuttag, kraft och kontakter till ljud och projektor. Fördelen med detta är ju att byggdjupet inte blir mer än 10-15 cm.

Alla gånger jag dragit EL till en köksö så har snickarna samtidigt rivit upp golvet så att man kan dra där. Men det ska nog gå bra att borra ner till krypgrunden och sedan borra upp där ström finnes.

Se till att täta så man slipper kondens/kalldrag.

Kan (och får) inte heller ge dig råd om dragningen, men i vårt nyinstallerade IKEA-kök sitter ett utanpåliggande eluttag i ryggen på köksön.
Delvis dolt under bänkskivan slipper man se det, men finns nära till hands när man behöver det.
Dosa på insidan av skåpet får gott plats bakom utdragslådorna.

Hittade bara en bild från pågående renovering:
260287_1598337418965_1851919358_956510_766824_n.jpg

Bara en tanke: Om Du nu gör jobbet med att dra el till köksön. Så kan Du ju passa på att dra dit en femledare, när Du ändå håller på. Kan ju komma att underlätta i framtiden...

Eller ett vp 20 extra..ugn, häll osv.

Det är tufft -dumt?- av dig att göra saker du inte får....
Händer det något kan det stå dig dyrt.

och dra ett extra bra-att-ha-rör för t.ex. data/tv el. dyl....

/F

valter33 skrev:
Det är tufft -dumt?- av dig att göra saker du inte får....
Händer det något kan det stå dig dyrt.
Hur vet Du att TS inte får? Som jag förstår det, så har TS erfarenhet ifrån motsvarande jobb i industrilokaler. Även om TS har el-behörighet efter långvarig installationsverksamhet, på industrier. Så kan han ändock behöva fråga här, för att få det snyggt och praktiskt, i en bostadsmiljö. Jag kan inte se någonting, i tråden, som tyder på att TS inte skulle ha behörighet och SÄKERHETSMÄSSIG kompetens.

Hej vänner!

Tack för svaren och omtanken.

Det stämmer att jag har jobbat med el under lång tid i industrimiljö, men man blir tyvärr ganska enkelspårig då 99% av all dragning sker i utanpåliggande vp-rör, kabelkanaler i tak/golv etc och mycket av jobbet handlar om installation av maskiner till tillverkningen, svarvar, stansmaskiner etc. Det finns inga direkta krav på att det ska bli snyggt... Ni som känner till sådana miljöer vet att det är stor skillnad mot en modern villa med helt andra krav på det estetiska, samt att man inte kan borra igenom golvet, väggarna hur som helst.

Det allra snyggaste och det jag har förstått att de helst vill ha är ett rör i bänkskivan, ett sådant hade vi på jobbet i ett mötesrum, man bara tryckte till så ploppade det upp ca 2 cm , drog man sedan upp hela röret fick man både el och tele. Anledningen till att man vill ha detta är tydligen att det då blir lätt åtkomligt från båda håll. Sätter man ett infällt eller upl på den sidan stolarna är måste man gå runt om man ska sätta i kontakten till exempelvis en elvisp. Och ett uttag på kortsidan ut mot köket är tydligen fult...

Jo det dröjer nog inte länge förrän de kommer på att de även vill ha ethernet i detta uttag också, jag har redan tänkt på det :)

Så ni som kan lite om bygg och sånt, det verkar alltså okej att borra ner till krypgrunden, och sedan borra igenom golvet där köksön ska stå, för att dra en EKK (eller krävs andra saker, pansarkabel mot eventuella gnagare?) Jag är tyvärr osäker på vilken sorts miljö en krypgrund räknas som. Dessutom, hur ser jag till att borrhålet blir ordentligt isolerat? Som sagt, byggteknik är inte riktigt min grej...

Det är så vitt jag ser det inte aktuellt med spis etc här just för att det inte finns en fläktkåpa, och jag misstänker att ingen kommer att dra om ventilationssystemet de närmaste 20 åren heller.

vänligen
steve

Redigerat:
Ja, ett popup-uttag är ju klart snyggast och praktiskt, plus att det är en cool detalj som nog ytterst få har.

Ja, det borde funka bra. Ett tips är att borra uppefrån köksön och ner och sedan stoppa ner ett VP-rör så att du sedan lätt kan se vart det är någonstans när du kryper ner under.

EQLQ easy (EKLK) skulle jag ha använt. Och om du vill täta så går väl det bra med vad som helst som tätar.

//Patrik

När vi byggde om drogs allt nytt i från källaren och upp av elektriker.. Satte uttag inne i skåpen på baksidan av köksön. Jag hittade uttag på Clas Ohlson som jag satte i sidan (ej godkänt för fast bruk) så jag förutsätter att min installation är ok.
Brytaren är till kökskfläkt och som allt annat installerat av elektriker (ELAJO)

• kokso.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stort tack för svaren, så får det bli, ett popup i bänkskivan. Ska bli spännande att lära sig hur man monterar ett sådant :)

/Steve

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kysan skrev:
När vi byggde om drogs allt nytt i från källaren och upp av elektriker.. Satte uttag inne i skåpen på baksidan av köksön. Jag hittade uttag på Clas Ohlson som jag satte i sidan (ej godkänt för fast bruk) så jag förutsätter att min installation är ok.
Brytaren är till kökskfläkt och som allt annat installerat av elektriker (ELAJO)
Nu uppgraderat med ett USB-uttag för laddning av diverse äpplen, så mixern kan få konstant ström...

De där VP-röret som går genom golvbjälklaget ner till krypgrunden - hur undviker man att få en köldbrygga där? Drar man en EKLK genom röret lär det ju passara ut en del värme samma väg.

Jag ska ut med ett vägguttag på balkongen, och hade tänkt borra hål och dra in ett VP-rör eller en slang genom det, men skulle gärna slippa värmeläckage samt inläckande vatten. Antar att man slipper det sista om man ser till att röret lutan uppåt från utsidan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.