Hej!
Jag vet att detta ämnet har diskuterats otaliga gånger på forumet och jag har faktiskt tillbringat en hel del tid här på forumet på senaste då jag är helt nollad inom ämnet men vill lära mig och sen få klarhet hur det ska vara i just mitt fall.
Jag kommer inte koppla in elen själv i slutändan utan det får en kompis göra som är elektriker, men tanken är att jag ska förbereda allt med fräsning osv.
Jag hade min kompis hos mig och vi kom fram till denna lösning för ena sidan av köket. Diskmaskinen dras direkt till central. Centralen sitter bara ett par meter ifrån ute i hallen.
Men efter har försökt grotta ner mig i ämnet och läst framför allt på detta forum fick detta mig att fundera över en annan lösning där jag slipper dra två rör till centralen.
Det är trots allt inte så roligt att fräsa i betong och tegelväggarna. Så frågan om jag får dra matningen till diskmaskinen in i kopplingsdosa och sen dra vidare till centralen i samma flexrör enligt nedan?
Vidare funderade jag på om jag inte kunde göra en tvåfasgrupp av detta (om det nu är det jag gjort nedan. Min kunskap inom ämnet är ganska begränsad) Dvs ta 2 olika fasledare, från två säkringar som sitter bredvid varandra i centralen + N o jord. Sen dela upp dessa i dosan.
Vad är okej att göra och vad hade ni föreslagit?
Samma princip kommer tillämpas på andra väggen i köket där Ugn, Micro och VU kommer finnas. Ugn kommer gå på egen 16A direkt till centralen. Men samma lösning som koms fram till ovan kan tillämpas på VU och Micro på den sidan!
Jag vet att detta ämnet har diskuterats otaliga gånger på forumet och jag har faktiskt tillbringat en hel del tid här på forumet på senaste då jag är helt nollad inom ämnet men vill lära mig och sen få klarhet hur det ska vara i just mitt fall.
Jag kommer inte koppla in elen själv i slutändan utan det får en kompis göra som är elektriker, men tanken är att jag ska förbereda allt med fräsning osv.
Jag hade min kompis hos mig och vi kom fram till denna lösning för ena sidan av köket. Diskmaskinen dras direkt till central. Centralen sitter bara ett par meter ifrån ute i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men efter har försökt grotta ner mig i ämnet och läst framför allt på detta forum fick detta mig att fundera över en annan lösning där jag slipper dra två rör till centralen.
Det är trots allt inte så roligt att fräsa i betong och tegelväggarna. Så frågan om jag får dra matningen till diskmaskinen in i kopplingsdosa och sen dra vidare till centralen i samma flexrör enligt nedan?
Logga in
Skapa konto
Vidare funderade jag på om jag inte kunde göra en tvåfasgrupp av detta (om det nu är det jag gjort nedan. Min kunskap inom ämnet är ganska begränsad) Dvs ta 2 olika fasledare, från två säkringar som sitter bredvid varandra i centralen + N o jord. Sen dela upp dessa i dosan.
Logga in
Skapa konto
Vad är okej att göra och vad hade ni föreslagit?
Samma princip kommer tillämpas på andra väggen i köket där Ugn, Micro och VU kommer finnas. Ugn kommer gå på egen 16A direkt till centralen. Men samma lösning som koms fram till ovan kan tillämpas på VU och Micro på den sidan!
1=ja
2=nej
3=ja
Men alt 3. Måste du ha 2 olika faser.
2=nej
3=ja
Men alt 3. Måste du ha 2 olika faser.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag brukar normalt sett alltid köra separata rör till DM,Mirco, Kyl/frys, Spis/Häll. Övriga uttag och belysning lägger jag på samma.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Om det är en trefas central, och automatsäkringar så ligger faserna normalt bredvid varandra, är det proppar så ligger faserna ofta under varandra, en fas per rad.
Man måste kolla att man verkligen får olika faser, annars överbelastas nollan, brandrisk.
Man måste kolla att man verkligen får olika faser, annars överbelastas nollan, brandrisk.
el_richard skrev:
Ja det antar jag. Dels har jag ganska ny central och dels var den gamla spisen inkopplad på 400v. Där var draget 3 faser o jord. Ingen nolla.
Jag tänkte använda den gamla spisdragningen till min häll som ska kopplas på två faser. Det jag tänkte göra är att bara flytta om en fasen till nollan i centralen bara. Borde väl gå? 10A säkringarna ska bytas till 16A därför måste jag väl bara försäkra mig om att det går 2.5mm FK?
Det lutar nog att jag kör på bild 1 istället.
Jag vet att det föreslås att man ska köra kyl och frys i egen men det skulle bli hemskt mycket smidigare för mig om jag körde den i en enfasgrupp med fläkt och hörnboxuttag under diskbänken. Det bör väl inte vara några problem?
Så här är det tänkt:
Micro, 16mm flex, 1.5mm FK ----> central 10A
Ugn, 20mm flex, 2.5mm FK -----> central 16A
DM, 16mm flex, 1.5mm FK -------> central 10A
3VU vänstersida (kopplas i serie) 16mm flex, 1.5mm FK------> central 10A
2VU, fläkt, KoF högersida. 16mm flex, 1.5mm FK, 3 rör till dosa ------> central 10A
Logga in
Skapa konto
Vad är det jag ska hyra för maskin?
Betongspårfräs? Typ Hilti DC SE20 som en lokalfirma hyr ut enligt deras sida!
Hmm vet inte varför det blev två bilder o jag kan inte ta bort den sista!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden