FlyHigh skrev:
Jag letade lite på Mekonomens hemsida och hittade egentlgien bara deras RKUB som är 6mm2, fast då blir det två lösa kablar.
Det finns betydligt mer i butiken än vad hemsidan säger, så det kan helt klart vara värt att åka ner och fråga om de finns i närheten.

FlyHigh skrev:
Vårt att tänka på, du menar om man någon får för sig att koppla om kabeln till 230 för att det är en sådan kabel?
Risken känns inte överdriven men å andra sidan kan nog konseskvenserna bli jobbiga.

/Erik S
Tänkte mest på risken att man förväxlar en starkströmskabel med "aja det är ändå bara svagström" och så klipper man fel kabel eller dyl, en 12v kabel kan du ju klippa av med spänning på, kanske inte lika bra med starkare grejer.
Jag tycker personligen alltid det är bra att dela på hög och lågspänning för att inte göra några ev misstag i framtiden.

Sluta jiddra, använd EKK eller EKLK, bra och billigt.

elmont skrev:
Sluta jiddra, använd EKK eller EKLK, bra och billigt.
Spännande från en som sägs vara elektriker i vissa trådar, varför ska man absolut satsa på billigt?
Det hör man ju aldrig från någon hantverkare, det ska ju vara det dyraste du kan hitta i hyllan när man frågar där.

Men EKK 5G2,5 verkar ju inte direkt mycket billigare än att köpa just vanlig lågspänningskabel till bil?
Man kan ju tex köpa 2x4 på autoexperten för strax över 30kr/m, ungefär samma pris som en EKK 5G2,5.

Pumba skrev:
Men EKK 5G2,5 verkar ju inte direkt mycket billigare än att köpa just vanlig lågspänningskabel till bil?
Fast EKK måste ju rimligen ha betydligt bättre skydd mot mekanisk åverkan, vilket bör vara en fördel då den ska dras under ett tralldäck i åtminstone lite halvjobbig miljö.

Därför att EKK/EKKL är bra, lätt att få tag på, bra pris, OCH för min del spelar någon annan kostnader inte så stor roll.

En faktor som jag inte gillade med högtalarkabel iden från början är att den är svår att få tätt runt den i förskruvningar och membran, en rund kabel är betydligt enklare, eftersom trafon (och kopplingslådan tror jag) har Ipx4 vill jag även att genomföringarna är "täta". Högtalarkabel var alternativet om kabels kostade "för mycket", då hade jag fått fixa lite så det ändå blev en bra tätning.

/Erik S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.