Jag har tre spotlights i takfoten. Idag upptäckte jag att dessa inte är mussäkert installerade. Det är inte så snyggt gjort för övrigt heller. Hur brukar det göras? Det verkar bara vara den värmetåliga kabeln mellan lampan och sockerbiten som är god. FK:n har de inte ätit på.

IMG_9628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9631.jpg
Skapa konto

Jag brukar använda Kobra rax, det fungerar utmärkt, ska dock inte brukas i samband med katt.

Man vet inte riktigt var det börjar lukta illa. Brukar det inte vara något mekaniskt skydd?

Visserligen har inte katten i takfoten att göra, men det verkar bökigt att få dit giftet.

När man sätter spotlights inomhus brukar det talas om pottor över dem. Har sådana anslutning för flexslang? I så fall borde det kunna göras aningen mindre öppet för mössen.

Skydskåpor av aluminium har hål och tätningar som passar för 16 slang/rör, som den här.
12970625-origpic-7ff396.jpg
Skapa konto

Ja, det där var ju inte särskilt snyggt gjort. Där är ju en dold kopplingsdosa...
Jag brukar klamra slang mellan spottarna och dra i EXK som man vidaresyr mellan spottarna med.

//Patrik

Tack för svaren. Brukar det vara skyddskåpor i takfoten eller är det bara när det är isolering över? Även om man lägger dit råttgift är det svårt att vara säker på att de äter av giftet innan de gnager på sladdarna. Jag har haft fällor på vinden under höstarna och tidiga vintrar.

Lösningen med dosan är inte snygg, men jag är nog för lat för att göra om det. Jag snubblade över detta när jag rev i ett annat ärende. Brädan under dosan var skruvad medan övriga var spikade, så han har tänkt tanken att det skall vara åtkomligt i alla fall.

Dom brukar vara rätt förtjusta i giftet, jag har mycket goda erfarenheter av det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.