Har en tre-fas grupp som matar flera uttag i mitt hus.
I köket matas en vägg per fas med en gemensam kopplingsdosa i taket.

Jag vill styra en lampa på ena väggen från den andra väggen.
För att slippa dra (och blanda) flera ledare med olika fas tänkte lösa det med ett impulsrelä, som agerar trapp framför en dimmer.

Kan jag låta en fas dra relät som bryter en annan?

manöverkrets och kraftkrets behöver inte vara samma fas i ett normalt relä så kör på du friskt kopplat hälften brunnet.

Ja, i "normala" fall med reläer, dvs monterade i en central eller kapsling är det helt okej med olika matningar för manöver och kraft.

Men kommer dessa olika grupper att blandas i samma kopplings- eller apparatdosa?
Då är det väl ett gränsfall om det är riktigt godkänt...

Vart ska reläet sitta om inte i centralen....nu är vi här igen, dags för en elektriker kanske?

Det hela går säkert att lösa med trådlösa brytare och puckar med ifrån tex Eltako!

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen anledning till att krångla till det. Jag tror du kan dra tändtråden direkt till lamputtaget. Det uppfyller alla krav på elektrisk isolation etc. Det enda som kan vara diskutabelt är underhåll, att övergångar i dosor etc görs säkra med tanke på att en lekman får byta ett uttag. Är det ett trepoligt överströmsskydd så är den saken löst. I annat fall kan man använda toppklämmor i dosorna så att uttagens plintar endast innehåller en fas.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Strålande. Tack för infot! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.