För 2,5 år sedan fick jag av min elektriker installerat takspotlights i köket. Nu har en sektion slutat fungera och jag har hittat glapp i en delvis förkolnad sockerbit som ligger under innertaket. Det luktar bränt och de blå och svarta kablarna är mycket varma (så att jag bränner mig). Det är 12V och tre st 35W lampor på slingan. Kan jag bara byta sockerbit?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gissningsvis är sockerbiten inte godkännd för vidarekoppling eller inte klarar av det.
Eller så är det för trångt i utrymmet ovanför spotten för att få undan värmen.
Glöm inte att kontrollera övriga kopplingar.
Använd Wago-222 eller liknande.
Eller så är det för trångt i utrymmet ovanför spotten för att få undan värmen.
Glöm inte att kontrollera övriga kopplingar.
Använd Wago-222 eller liknande.
Logga in
Skapa konto
Samt att den "sockerbiten" INTE är godkänd för att koppla mångtrådiga ledare, det är mycket lätt att alla kardelarna INTE hamnar under "klämman" och därmed blir belastningen för stor på dom kardelar som har kontakt med klämman.
Och märkströmmen på en sådan "sockerbit" brukar bara vara typ 2 A, kanske max 6 A, om den sitter först i slingan blir det närmare 9 A som skall igenom där.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag vet de tusan om Wago 222 är godkänd för temperaturen?
Mig veteligen finns det "knäppwago" "Wago 222" som just är godkände för högre värme. Dessa ska vara brunaktiga om jag inte har helt fel?
Förövrigt ser det ut som det sitter en helacon koppling ovanför spotten och med FK? Vilket även det är Fel. FK tål inte temperaturen som kan uppstår i en spottllights burk.
Mig veteligen finns det "knäppwago" "Wago 222" som just är godkände för högre värme. Dessa ska vara brunaktiga om jag inte har helt fel?
Förövrigt ser det ut som det sitter en helacon koppling ovanför spotten och med FK? Vilket även det är Fel. FK tål inte temperaturen som kan uppstår i en spottllights burk.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Trafon ska inte läggas i burkarna. Man kan leta ihjäl sig efter var folk har gömt drivdonen ibland. Smidigast att sätta i en garderob/köksskåp. Favoriterna är mellan två A/B dosor med näslock på lämpligt ställe eller en egen normcentral kappsling där man sätter drivdonen (kabellängden måste givetvis tas hänsyn till.)
Ytterliggare en anledning till att man ska sätta trafon på ett sådant sätt att de inte blir överhettade och att man kan få ner de utan att skada taket och smidigt att byta. Man slipper dessutom dessa problem det uppstår med att kablar och kopplingar inte tål temperaturerna. Drar man RHH från Trafo/närmaste kopplingsdosa ut till spottligtsburkarna så är allt okey,
Ytterliggare en anledning till att man ska sätta trafon på ett sådant sätt att de inte blir överhettade och att man kan få ner de utan att skada taket och smidigt att byta. Man slipper dessutom dessa problem det uppstår med att kablar och kopplingar inte tål temperaturerna. Drar man RHH från Trafo/närmaste kopplingsdosa ut till spottligtsburkarna så är allt okey,
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Snaggletooth: Ger tre stycken 35 W spottar med 12 V verkligen en ström på 9 A? Låter mycket.
Klicka här för att svara